Triple campió de MotoGP amb Jorge Lorenzo, acompanya ara el nou líder, Maverick Viñales
Jordi Agut Manresa 02.04.2017 | 00:48
Forcada prenent notes durant una sessió de tecnificació. Arxiu
El moianès Ramon Forcada va haver de prendreuna difícil decisió a mitjan temporada passada. Un cop es va saber que Jorge Lorenzo abandonaria Yamaha i passaria a formar part de l´equip Ducati, el mallorquí va intentar emportar-se´l amb ell. Però Forcada es va mantenir fidel a l´escuderia japonesa, on ara té un nou pilot, l´empordanès Maverick Viñales. El resultat de la primera prova del mundial, amb victòria del nou company de Valentino Rossi, sembla que dóna la raó tant a ell com a la marca japonesa, que hi confia cegament. Però això no ha fet sinó començar.
Forcada encadena una experiència de prop de tres dècades en el mundial de velocitat i, segurament, aquest olfacte per saber veure projectes guanyadors és el que l´ha fet quedar al costat de Viñales i no emprendre una nova aventura que li cridava l´atenció, malgrat que no tant per embrancar-s´hi. Així, va explicar que el de Ducati «era un repte que m´interessava i que segueix sent interessant tècnicament, el de demostrar de què som capaços amb una nova moto, però amb vint anys menys. Per comoditat, és més fàcil quedar-me a Yamaha que anar a Ducati, que és una fàbrica singular de la qual, si després de dos anys el Jorge se´n va, jo també. Vaig començar a Yamaha perquè ell m´ho va demanar, i Maverick també m´ha demanat que hi continués».
Pros i contres de la decisió
És ben cert que, amb només una cursa, i a més tan singular com va ser la de Qatar, amb pluja i incertesa fins a última hora, no es pot valorar quin serà el rendiment real de totes les marques durant l´any. Així, Yamaha va dominar amb la victòria de Viñales i el tercer lloc de Valentino Rossi, i Honda va quedar fora del podi, amb el quart lloc de Marc Márquez i el cinquè de Dani Pedrosa, però la posició de Jorge Lorenzo, un trist onzè lloc, no pot determinar que la Ducati no sigui competitiva. De fet, Andrea Dovizioso, amb anys d´experiència en aquesta montura, va ocupar la segona posició i va posar les coses molt difícils a Viñales per a la victòria final.
Però Forcada confia en el seu nou pupil. D´ell va dir, després del triomf de Losail, que «és un killer, un guanyador. La gestió que ha fet de la cursa [reservant a l´inici i atacant al final] ha estat perfecta, i això és el que compta».
Experiència en nouvinguts
Forcada recorda, a més, que la feina d´acompanyar un pilot des de l´inici fins a la victòria no és nova per a ell. «N´he desvirgat, entre cometes, molts. Vaig fer l´inici amb Pedrosa, Dovizioso, Stoner i Lorenzo a MotoGP. Maverick és molt jove però ja ve amb experiència, li falta controlar la cursa, sap anar molt de pressa i el veus que és un professional desitjant pujar a la moto, es prepara molt bé».
Un dels motius pels quals va decidir quedar-se a Yamaha va ser que «els treballadors hi estan molt bé, i Ducati em demanava quedar-me amb l´equip que deixava Andrea Iannone». En declaracions a Movistar Plus, va deixar clar que «Valentino va posar de moda endur-se l´equip, però és un fet que no agrada a les fàbriques. Ducati preferia mantenir una base però estava obert que Jorge s´endugués els tècnics. Li ho vaig agrair, però volia saber quines condicions hi hauria».
En aquest sentit, treballar amb el pilot de Roses «serà com començar una altra vegada. Hem fet una moto guanyadora i cal saber què necessita el pilot. Amb Maverick serà com començar una altra vegada. El seu estil és diferent. Jorge té punts crítics. com ara que la moto es mogui, i Maverick no es queixa tant si això passa. Ara cal ser capaços d´entendre què necessita per anar més ràpid».
Des de l´altra banda, les lloances tampoc no han trigat a arribar. Viñales va dir, quan va saber que seria el seu cap de mecànics, que «Forcada val molt la pena. Amb tanta experiència com té, em podria aportar un mètode de treball. Tinc ganes d´aprendre´n». Ara només falta que la relació es consolidi i el bagenc pugui cantar molts cops victòria.