19 de febr. 2018

11 municipis s'uneixen perquè no hi hagi desigualtats en les activitats extraescolars



11 municipis s'uneixen perquè no hi hagi desigualtats en les activitats extraescolars
El projecte Educació360 compta amb 2 milions d'euros durant tres anys


Educació a temps complet i amb les mateixes oportunitats per a tothom. Sota aquest objectiu, 11 municipis han posat en marxa iniciatives per garantir el menjador escolar per a tothom, la connexió entre les activitats escolars i les de fora, l'accés a extraescolars per a tothom, entre d'altres.
Es tracta de l'aliança Educació360 –que s'ha presentat aquest dilluns– formada per la Diputació de Barcelona, la Federació de Moviments de Renovació Pedagògica i la Fundació Jaume Bofill, que comptarà amb 2 milions d'euros entre els anys 2016-2019. A més, també compta amb 34 socis més: associacions de mestres, entitats de lleure o grups de recerca de les universitats, entre d'altres. Segons calculen, els projectes impactaran sobre 700.000 persones.
Els municipis que posen en marxa la iniciativa són Castellbell i el Vilar, Granollers, l'Hospitalet, Manresa, el Prat, Manlleu, Sabadell, Badalona sud i Salt i els municips que formen part de la demarcació del Lluçanès i de la comarca del Moianès.
El projecte consisteix a superar el model educatiu centrat exclusivament en les activitats escolars lectives i donar molt més pes a les extraescolars per a tothom. "Davant dels escenaris de desigualtat i segregació que es produeixen en l'accés d'oportunitats educatives fora del sistema reglat, la iniciativa es proposa garantir la igualtat d'oportunitats", reivindiquen els impulsors dels projectes.
Segons ha explicat el director de l'aliança durant la presentació, Carles Barba, les tres institucions impulsores pretenen generar els propers tres anys una "palanca de canvi" per modificar el model educatiu a Catalunya. Per tant, esperen que altres municipis s'hi sumin.
El director de la Fundació Jaume Bofill, Ismael Palacín, ha recordat que diversos estudis han posat de manifest les desigualtats que genera la generalització, per exemple, de la jornada compactada entre els instituts de secundària. Considera que els alumnes de classes benestants poden ampliar la jornada amb extraescolars, però en canvi, les classes més desfavorides no tenen aquesta oportunitat.
A més, la presidenta de la Diputació de Barcelona, Mercè Conesa, ha reivindicat el "no al 155 ni a la intervenció en l'ensenyament". "Més que mai hem de dir que no ens deixarem dirigir pels que no comparteixen el nostre model d'ensenyament", ha afirmat.

La Diputació de Barcelona impulsa una aliança per teixir xarxes d'activitats educatives

C.Barba, I.Palacín, M.Conesa, P.Gargallo i R.Homet, en Educació360


EUROPA PRESS
Publicat 29/01/2018 14:03:15CET

La Bofill i la FMRPC creuen que permetrà avançar en l'aprenentatge personalitzat

BARCELONA, 29 Gen. (EUROPA PRESS) -
La Diputació de Barcelona, la Fundació Jaume Bofill i la Federació de Moviments de Renovació Pedagògica de Catalunya (FMRPC) han impulsat l'aliança Educació360 que pretén teixir xarxes d'activitats que superin el model educatiu actual centrat en les lectives i ofereixin una igualtat d'oportunitats en l'accés a l'aprenentatge extraescolar.
En roda de premsa aquest dilluns, la presidenta de la Diputació, Mercè Conesa, ha assegurat que la iniciativa pretén involucrar la comunitat, garantir la igualtat d'oportunitats i demostrar que els municipis tenen molt a dir a l'educació, i ha remarcat que, "en un moment crític com l'actual", l'educació pot ajudar en la transformació social.
El projecte ha posat en marxa onze programes pilots territorials amb iniciatives locals avançades que concreten aspectes com la garantia de menjador escolar, la connexió entre les activitats escolars i les de fora de l'àmbit escolar, la connexió dels àmbits culturals i educatius i l'accés a extraescolars de qualitat per a tots els alumnes.
El director de l'aliança Educació360, Carles Barba, ha remarcat que el projecte vol implicar un canvi conceptual i ser una "palanca de canvi" que incorpori agents socials.
Barba ha subratllat que la iniciativa vol promoure realitats 360 amb una concepció més àmplia de l'educació, buscar coneixement que faci sostenible aquest sistema, incorporar la innovació i crear un espai comú: "Ara hi ha moltes iniciatives, però no estan suficientment connectades".
Ha dit que es tracta d'una iniciativa educativa "holística --dins i fora de l'aula--, social --busca igualtat d'oportunitats-- i política --aconseguir que sigui sistémica--", i que vol buscar solucions adaptades a cada municipi.
La presidenta de la FMRPC, Pilar Gargallo, ha confiat que el projecte tingui una trajectòria potent, i que serveixi per trencar la barrera entre el lectiu i el no lectiu i entendre que l'educació és contínua al llarg de la vida.

PERSONALITZAR L'APRENENTATGE

Gargallo ha sostingut que propostes com aquesta permeten avançar en la personalització de l'aprenentatge, i el director de la Fundació Jaume Bofill, Ismael Palacín, ha destacat que el "currículum real és més ampli que l'avaluat".
Palacín ha afirmat que les activitats actuals són una "constel·lació dispersa" que projectes com Educació360 poden ajudar a interconnectar.
La Diputació de Barcelona invertirà uns dos milions d'euros en els propers tres anys en el projecte, i els projectes en marxa se situen en Castellbell i el Vilar, Granollers, L¡l'Hospitalet, Manresa, El Prat, Manlleu, El Lluçanès, Sabadell, Badalona, la comarca del Moianès (Barcelona) i Salt (Girona).