26 de maig 2025

La Generalitat encarrila una peça clau per a la connexió del Moianès per la C-59

Territori preveu tenir en poques setmanes el projecte de la variant de la C-59 a Sant Feliu, que escurçarà de manera significativa el recorregut des de la comarca cap al Vallès


Vehicles circulant per la C-59 per l'interior del nucli de Sant Feliu de Codines / ARXIU/DAVID BRICOLLÉ


David Bricollé
Moià26 MAI 2025 6:26


La carretera C-59 veurà desencallada aquest any una de les peces clau per convertir aquest eix fonamental del Moianès en un connector molt més directe del que és ara cap al Vallès (passant per Calders de Montbui) i l’AP-7. Es tracta de l’esperada variant de Sant Feliu de Codines, el municipi que és al límit de la comarca moianesa (en aquest cas, ja dins del Vallès), del qual actualment se n’ha de creuar forçosament el nucli urbà de punta a punta per un vial insuficient per absorbir la dimensió del trànsit, amb les complicacions viàries que tot sovint això suposa.

Ara, la conselleria de Territori de la Generalitat acaba de publicar la declaració d’impacte ambiental del futur nou traçat que permetrà treure aquest pas de la C-59 de dins del nucli, i el departament ha anunciat que aprovarà definitivament el projecte en les pròximes setmanes i impulsarà posteriorment la licitació de les obres, amb una inversió estimada en 42 milions d’euros. L’actuació comporta la construcció d’una nova via de 4 quilòmetres que permetrà alliberar de trànsit de pas el nucli urbà.



Vista aèria d'una part del traçat ja remodelat de la C-59 al seu pas pel Moianès / ARXIU/OSCAR BAYONA

El Diari Oficial de la Generalitat (DOGC) ha publicat la declaració d’impacte ambiental de la variant amb caràcter favorable per a l'alternativa 2, tot aplicant un conjunt de mesures d’integració ambiental.


El projecte previst inclou aquest futur nou traçat exterior per l’oest del nucli urbà de Sant Feliu de Codines. En la major part del recorregut, la secció de la carretera es preveu de dos carrils més un tercer carril en sentit Moià per facilitar els avançaments en els trams amb més pendent. En la part amb menys pendent, la secció tindrà un carril per sentit.

Per afavorir la seguretat viària i evitar els xocs frontals, la variant comptarà amb un separador de fluxos entre els dos sentits de la circulació, format per una zona de franges central i elements d'abalisament. Cal remarcar com a elements constructius un viaducte de 515 metres de longitud per a superar el sot de l’Ullar i un fals túnel de 120 metres de longitud a la zona de Can Bosc que podrà fer les funcions de pas de fauna i connector ecològic.

El projecte inclou la construcció de tres rotondes a nivell per a connectar amb la vialitat de l’entorn (carreteres de Gallifa i de Centelles), a més de la reposició de camins que donen accessos a propietats adjacents. Amb la rotonda de la carretera de Gallifa, també es generarà un nou accés a Sant Feliu de Codines des de la nova variant.

Mesures d’integració ambiental

Com a mesures d’integració, a més de les actuacions de revegetació i reforestació a desmunts i terraplens, es proposen treballs de restauració fluvial, focalitzats en la millora d’hàbitats fluvials (erradicació d’espècies invasores, estabilització de marges, revegetacions o eliminació de rescloses, entre d’altres). Aquestes actuacions es materialitzaran mitjançant un programa de mesures compensatòries on es restaurà una superfície equivalent al triple de l’afectada per les obres.

Pel que fa a la connectivitat, a banda de la construcció del fals túnel del Serrat de les Moles, es preveu l’adequació de les diferents obres de fàbrica i drenatge com a passos aptes per a la fauna i també l’execució d’estructures de fora de l’àmbit del projecte destinades a millorar la connectivitat ecològica en zones properes a l’àmbit i vinculades a la carretera C-59.

Finalment, la declaració d’impacte ambiental estableix fer el seguiment dels nivells sonors als sectors de Cases del Coll d’en Quer, Cases Solanes i Casa el Corema-Nord, per comprovar que no se superin els valors límits establerts a la normativa.





Tram de la carretera C-59 a l'entrada de Castellterçol / ARXIU/OSCAR BAYONA

El traçat d’aquesta futura variant de la qual se n’està tramitant el projecte arrencarà per l’extrem nord just on culminarà l’obra d’eixamplament i millora d’aquesta carretera que des de fa gairebé dos anys s’està portant al llarg de 16 quilòmetres des de Moià, passant per Castellterçol i Sant Quirze Safaja. Millora que s’ha de veure clarament potenciada quan es tregui el trànsit de dins de Sant Feliu, i que la Generalitat preveu que tingui continuïtat des de Moià fins a la connexió amb l’Eix Transversal, a Santa Maria d’Oló, que té l’estudi en redacció.

26 maig 2025

Regió7