En poc més de dos anys, el Moianès ha registrat tres accidents aeris, amb un pilot mort el 2022 i quatre víctimes en un xoc entre dues naus l’any passat
L'ultralleuger accidentat diumenge a Moià va quedar cap per avall / BOMBERS
Laura Serrat
Manresa 17 D’OCT. 2024 6:25
L'Agència Estatal de Seguretat Aèria investiga si hi va haver un problema en el motor de l'ultralleuger que es va estavellar aquest diumenge entre dos camps de cultiu a la zona de la Quintana de la Gònima, a Moià, deixant el seu pilot ferit greu. L'home, que acumula hores d'experiència de vol, es troba estable, segons ha pogut saber aquest diari. Es tracta del tercer accident aeri que ha viscut al Moianès en poc més de dos anys, amb un pilot que va morir en estavellar-se al camp d'aviació de Moià el 2022 i quatre persones més que van perdre la vida en un xoc mortal que hi va haver l'any passat entre dos ultralleugers.
"Portem uns anys molt dolents", constata l'instructor i expert en aviació esportiva Carles Torra, que atén aquest diari pocs dies després de l'accident de diumenge. L'instructor, al capdavant de l'empresa igualadina d'aeronàutica Aircatfly, explica que normalment els ultralleugers "són aparells molt segurs que porten sistemes d'emergència com un paracaigudes incorporat a la mateixa aeronau". Tanmateix, afirma que sempre hi ha factors que poden provocar els accidents, com ara els errors humans, "que són la causa més generalitzada", així com els problemes tècnics o la meteorologia.
L'organisme que acaba determinant les causes és la comissió d'investigació d'accidents de l'Agència de Seguretat Aèria, que en els pròxims sis mesos es dedicarà a confirmar si en l'accident de diumenge hi va haver un problema en el motor que obligués el pilot a fer un aterratge d'emergència, tal com apunten les primeres hipòtesis. "El motor d'un ultralleuger pot fallar per múltiples causes; per exemple, perquè es trenca alguna de les peces que el conforma o bé perquè la benzina s'ha posat de forma incorrecta", assenyala Torra, que afegeix que malgrat que les avaries en el motor poden aparèixer "no són habituals".
Un error de comunicació darrere de l'accident del 2023
De fet, els altres dos accidents aeris que ha registrat el Moianès en els darrers dos anys van ser provocats per errors humans, segons les conclusions de l'informe emès per l'Agència de Seguretat Aèria. En el cas del sinistre del 2022, el pilot es va estavellar al camp d'aviació de Moià per una errada en una maniobra tècnica mentre intentava aterrar, mentre que en l'accident amb dos ultralleugers involucrats l'any 2023 va ser un error de comunicació el que va provocar el xoc mortal. Els dos instructors que pilotaven les naus i que anaven acompanyats per dos alumnes no es van comunicar correctament el recorregut mentre sobrevolaven la mateixa zona.
Torra explica que la investigació que desenvolupa la comissió d'accidents de l'Agència permet esclarir les circumstàncies dels accidents i establir responsabilitats penals en cas que es consideri que hi ha hagut una imprudència per part del pilot. En qualsevol cas, l'instructor posa en relleu que la majoria dels accidents en l'aviació "són imprevisibles" i que no hi ha una única causa que expliqui el nombre d'accidents que es produeixen en un any, que també depèn del trànsit en l'espai aeri. L'any 2023, amb 28 accidents i 12 incidents greus en tot Espanya, se situa comparativament respecte als 10 últims anys, a la mitjana pel que fa a accidents, i un 30% per sota de la mitjana pel que fa a relatiu a incidents greus.
17 octubre 2024