El projecte per acostar la ciència de forma itinerant als centres educatius de pobles petits es farà extensible a la resta de Catalunya
Queralt Casals
09 GEN 2025 15:20 Actualitzada 09 GEN 2025 19:21
Si l’escola no es pot acostar a la ciència… la ciència va a l’escola. Aquest és l’objectiu de la prova pilot que ha posat en marxa la Facultat de Ciències Socials de Manresa, de la UVic-UCC, amb el suport del Departament d'Educació i Formació Professional, per acostar, de forma itinerant, l'educació científica a les escoles rurals de la Catalunya Central. El projecte anomenat RuralLAB 0-6, que ja ha passat pels 37 centres de les comarques centrals, es vol estendre a totes les escoles rurals del país. Així ho ha anunciat aquest dijous la consellera d'Educació, Esther Niubó, que ha visitat un dels centres participants, l’escola de Sant Quirze Safaja.
Transformar l’aigua transparent en aigua de colors fent servir fruites i verdures o treballar amb diferents materials conceptes científics, com el magnetisme, l’electricitat o l’equilibri, formen part de les propostes del RuralLAB 0-6. Es tracta d'un projecte innovador que consisteix a fer arribar la ciència a les escoles rurals, que tenen més dificultats per poder accedir a les instal·lacions del LAB_06, ubicat a Manresa. D’aquesta manera, és una furgoneta carregada de material i dues mestres la que es desplaça fins als centres educatius, aportant materials i coneixement.
Dos alumnes de l'escola de Sant Quirze Safaja observant una banya amb una lupa / Oscar Bayona
Aquest dijous la iniciativa s’ha traslladat a l'escola Sant Quirze Safaja de la ZER El Moianès Llevant on els alumnes del centre s’ha convertit per un dia en petits científics i científiques. La jornada, a més, ha comptat amb la visita de la consellera d’Educació, Esther Niubó, que ha anunciat que la prova pilot, que aquest primer trimestre de curs s’ha dut a terme en 37 escoles rurals del Bages, el Berguedà, el Moianès, el Lluçanès, Osona, el Solsonès i l’Alta Anoia, es preveu fer extensible, durant aquesta legislatura, a tots els centres rurals del país.
Tallers i formació
Segons Niubó, la voluntat del departament és «fer gran aquesta aposta per l’educació científica amb el rigor que avala la universitat de Manresa, i acostar-la a la ruralitat». També ha afegit que «a vegades podem tenir la sensació que les escoles rurals tenen menys oportunitats que escoles en àmbits més urbans, però hem de buscar fórmules, com aquesta, que és original però factible». Els tallers, a més, s’acompanyen amb un espai de formació per al professorat perquè, segons la consellera, «no quedi com una experiència d’un dia sinó que puguem donar continuïtat a aquest tipus de mirada a l’educació científica».
Nens i nenes experimentant amb el material del RuralLAB / Oscar Bayona
La directora dels estudis de Grau en Mestre d’Educació Infantil de la UManresa, Montserrat Pedreira, ha subratllat que la peculiaritat del projecte és que «es posa a l’abast dels infants materials i propostes que promouen fenòmens de ciència d’una manera que per ells és natural, que és a través del joc» i això els provoca «una experiència directa i reflexions al voltant de temàtiques de ciència».
Anirà als 258 centres rurals
Un cop finalitzat aquest primer pilot als 37 centres educatius rurals de la Catalunya Central i efectuada l’avaluació del seu impacte, la voluntat del projecte RuralLAB és arribar a la totalitat de les 88 ZER catalanes, que aglutinen un total de 258 escoles rurals. A partir del mes de febrer, el RuraLAB es desplaçarà a la zona dels Serveis Territorials d’Educació del Penedès i del Maresme-Vallès Oriental, on hi ha algunes ZER ubicades a l’Anoia, com les escoles de les poblacions de Cabrera d’Anoia, La Llacuna, Castellolí i Copons. La idea és, segons Pedreira, que «de manera recurrent, cada dos anys, les escoles rurals puguin rebre una furgoneta amb materials i mestres expertes».
Per la seva banda, el director de l’escola de Sant Quirze Safaja, Toni Comajoan, assegura que «les escoles rurals lluitem per tenir una equitat amb els nostres alumnes i poder gaudir d’activitats com visitar un museu o anar a un laboratori és molt difícil per nosaltres pel cost dels desplaçaments, ja que no omplim un autocar». Per aquest motiu, propostes com la del RuralLAB «les aprofitem de manera excel·lent» i l’experiència «és molt positiva» pels infants.
L'experiència del Lab_06
El projecte sorgeix a partir de l'experiència pionera acumulada i les evidències recollides per part del Lab_06, que és un espai dedicat a l'educació científica a les primeres edats que rep tant visites escolars com familiars, i que es va posar en marxa el mes de gener de l'any 2016. Va néixer sota l'impuls del Grau de Mestre en Educació Infantil d'UManresa amb un triple objectiu: estendre l'educació científica a les primeres edats, fer recerca en aquest àmbit i formar docents interessats a aprofundir en l'acostament de la ciència a les primeres etapes educatives.
9 gener 2025