6 de jul. 2025

Moià aprova un pla per dinamitzar el transport en bicicleta al municipi

La principal actuació que preveu el projecte és una xarxa ciclista urbana amb la senyalització de carrers on vehicles i vianants puguin conviure amb les bicis


El carrer del Remei afavoreix la convivència entre vehicles i bicicletes / Arxiu/Ajuntament de Moià


Queralt Casals
Moià06 JUL 2025 6:25


L’Ajuntament de Moià ha aprovat inicialment el Pla Director de la xarxa per a bicicletes i vehicles de mobilitat personal (VMP) del municipi. L’objectiu principal del projecte és fer de la bicicleta una alternativa real a la resta de mitjans de desplaçament, «incentivant-ne l’ús i millorant-ne la seguretat». Entre les propostes incloses al pla, hi ha la definició d’una xarxa ciclista a tot el municipi on la principal actuació, i la més immediata, és l’establiment de vies de coexistència i convivència entre vehicles, bicicletes i vianants.

El Pla Director de la xarxa per a bicicletes fa una diagnosi de l’oferta d’infraestructura per a bicicletes que apunta que, en l’actualitat, el municipi no disposa d’una xarxa connectada i contínua d’itineraris ciclables senyalitzats, ni tampoc hi ha cap carril bici segregat del trànsit motoritzat. A la població sí que existeixen trams de carrer amb senyalització específica d’espai compartit entre vehicles i bicicletes. Són una sèrie de vies com l’avinguda Miquel Vilarrubia, l’avinguda Arbre Fruiter o el carrer Remei, que tenen una senyalització que avisa de l’ús compartit de la via entre vehicles motoritzats i bicicletes. Aquests carrers tenen limitació de velocitat i és en aquesta línia on es preveuen les primeres actuacions del pla per dinamitzar el transport en bicicleta.


El regidor de Mobilitat de l’Ajuntament de Moià, Xavier Bach, destaca que el nou pla no pretén «omplir el poble de carrils bici». Tenint en compte les dimensions de Moià, explica, «hem jerarquitzat els carrers de manera que n’hi ha alguns en els quals es facilitarà la convivència entre el vehicle privat i la bicicleta». En aquest sentit, afirma «plantegem una xarxa de carrers que uneixen els principals centres d’interès del municipi, com la zona del pavelló amb el centre o cap als barris, perquè esdevinguin carrers de zona 20km/h, on hi ha d’haver una convivència entre bicicleta, cotxe i gent que camina». Una mesura que ja s’ha començat a implantar en alguns carrers i «simplement serà acabar-ho de consolidar».


En aquesta línia, el pla contempla un mapa on hi ha aquesta jerarquització dels carrers i dibuixa una xarxa ciclista. Segons Bach, aquest serà «l’element central» del pla que, un cop acabat el període per presentar al·legacions i feta l’aprovació definitiva, es preveu que de cara a la tardor ja es pugui «començar a implantar la senyalització i si cal fer alguna campanya de comunicació».

D’altra banda, a les vies més cèntriques es proposa desenvolupar una trama de carrers pacificats on les persones usuàries de la bicicleta comparteixin espai amb vianants i vehicles motoritzats. La velocitat d’aquestes vies és de 10 km/h i la prioritat és de les persones que van a peu. Segons Bach, «aquests carrers són sobretot prioritat per als vianants, però en el cas de la bici els hi permetem circular en sentit contrari al sentit de circulació del cotxe», una prova que ja s’ha implementat al carrer Sant Sebastià. «Com que l’eix Sant Sebastià-Sant Pere no té moltes alternatives d’aquesta manera li dones tota aquesta permeabilitat a la bici». Això, explica, «ho volem acabar d’estendre a tot el carrer Sant Pere i és una cosa innovadora, que no es veu a tot arreu», diu el regidor.
 

Connexions amb els polígons

L’altre element important en el qual el pla posa les bases són les connexions amb els polígons d’activitat econòmica «bàsicament Pla Romaní i el Prat, però també Sot d’Aluies, que aquí sí que hi ha feina a fer i això ja és més a llarg termini». En aquest cas, sí que caldria desenvolupar infraestructura per permetre la circulació segura, com la creació de carrils bici.



En paral·lel, l’Ajuntament de Moià està elaborant el Pla de Mobilitat, on també s’incorporarà el projecte de la xarxa de bicicletes, «que el treballem amb aquesta perspectiva de l’accessibilitat, és a dir, fer accessibles els serveis o els equipaments amb mitjans més sostenibles i garantir la bicicleta allà on sigui possible».

6 juliol 2025

Regió7