El projecte de la planta de biogàs aconsegueix 3,3 milions de subvenció de l’IDAE

L’alcaldeDionís Guiteras(ERC) mostra els plànols del projecte del polígon delPrat
Miquel Gonzalez / Shooting
Antonio Cerrillo
Barcelona
19/03/2026 09:53
Convertir els residus en un recurs per aconseguir altes cotes d’independència elèctrica i energètica. Aquest és l’ambiciós projecte que promou l’Ajuntament de Moià, la capital del Moianès (6.800 habitants), que s’ha plantejat aquest doble repte: fer front a la factura energètica i afrontar una solució al problema dels residus.
L’objectiu és proveir tots els serveis energètics municipals amb una planta de biogàs de propietat pública. Es pretén amb això també demostrar que la iniciativa pública pot fomentar l’autoconsum d’energia renovable i aconseguir que els residus puguin convertir-se en un valuós recurs per abaratir les càrregues pressupostàries municipals.
“La planta serà 100% pública i servirà per desconnectar-nos de les elèctriques”, diu l’alcalde
El projecte consisteix en la construcció d’una planta de biogàs per produir electricitat i calor, per a la qual cosa s’utilitzarien rebutjos de diversos tipus: la fracció de la matèria orgànica, els residus ramaders (purins dels porcs), els subproductes de la indústria de l’alimentació (lactis i del sector agroecològic, però no les restes d’escorxador) i el fang de depuradora, així com restes vegetals.
“Serà la primera planta de biogàs 100% pública, una iniciativa per poder ser autosuficients i desconnectar-nos de les grans companyies elèctriques, perquè l’energia es destina íntegrament a l’autoconsum”, assenyala l’alcalde, Dionís Guiteras (ERC).
La planta incorpora un sistema biològic en què s’afegeixen bacteris als residus, de manera que aquests excreten gas metà (i CO2), un combustible que en aquest cas es crema en motors per produir energia elèctrica mentre que els gasos d’escapament s’aprofitaran per produir calor. “Hem optat per produir electricitat, i no gas, perquè d’aquesta manera ho podem electrificar tot: la calefacció, els vehicles municipals, l’aire condicionat de les instal·lacions municipals, l’energia per extreure l’aigua dels pous de la companyia pública i la distribució als dipòsits, l’enllumenat públic i de tots els equipaments...”, diu.
A més, el projecte preveu reaprofitar la calor dels motors per disposar d’un circuit que mantingui la temperatura del digestor en 37ºC, que és la temperatura òptima perquè els bacteris puguin treballar. I, a més, si s’instal·la un circuit d’aigua permet tenir calefacció, o vapor per a les indústries i equipaments municipals. El pas següent seria que l’aigua calenta de la planta pugui alimentar la piscina pública tot l’any.
El projecte té un cost aproximat de cinc milions d’euros i ha estat seleccionat al programa de concessió d’ajuts de l’ Institut per a la Diversificació i Estalvi
de l’ Energia ( IDAE), amb una subvenció de 3,713 milions d’euros procedent dels fons Next
Generation.
Ja s’ha redactat un projecte bàsic i ara l’Ajuntament està
preparant els plecs amb les condicions per treure a concurs públic el projecte definitiu i construir la planta.
Es busca sobretot un important estalvi energètic. L’Ajuntament té un pressupost d’11 milions d’euros i es gasta uns 700.000 euros anuals aproximadament en costos energètics (gas, gasoil i electricitat), incloent-hi els costos energètics de la companyia pública d’aigües (extracció d’aigua de pous i la seva impulsió als dipòsits). A aquesta suma caldria afegir-hi els costos de tractar les escombraries a l’abocador, cosa que fa viable econòmicament l’operació. “El món local està mal finançat i cada vegada ha de prestar més serveis; i, si a més pateix factors externs, dels quals es deriven més costos, com els energètics, bé busca solucions o estem obligats a apujar impostos; i si apugem impostos, més desafecció”, argumenta Guiteras.
L’alcalde afegeix altres avantatges associats: “El procés d’anaerobi no comporta molèsties per la pudor, i totes les empreses que portarien els residus són del poble i d’un radi de 10 quilòmetres”.
Salvador Salat, membre de la junta directiva del Clúster de Bioenergia de Catalunya, afirma que “és un projecte ben plantejat, perquè és d’autoconsum i incorpora una barreja de residus equilibrat que garanteix un alt rendiment”. Salat recorda que “avui dia es poden obtenir els quilowatts elèctrics més barats amb l’energia solar”, però destaca que el combustible obtingut en aquest projecte “és un gas renovable”.
El pla de Moià s’inscriu dins d’una operació per requalificar 10,8 hectàrees de sòl rústic per legalitzar l’ escorxador del Moianès (després d’una sentència del TSJC del 2023) i ordenar el conjunt del polígon industrial del Prat, cosa que necessita que “aquest polígon creixi, amb una modificació parcial del planejament”.
El projecte té com a principal escull certa oposició veïnal a l’escorxador i la campanya empresa contra la planta de biogàs amb l’argument que acollirà els residus carnis de l’escorxador. Tot i això, l’alcalde replica que els residus de la indústria porcina no seran valoritzats a la planta, ja que s’aplicarà la normativa que incorpora aquestes restriccions als residus carnis. Un cert front de rebuig el forma l’oposició a l’alcalde, que té majoria absoluta.
19 març 2026