Es mostren els missatges amb l'etiqueta de comentaris Poblet. Mostrar tots els missatges
Es mostren els missatges amb l'etiqueta de comentaris Poblet. Mostrar tots els missatges

16 de maig 2025

El tàndem ‘moianès’ Recha-Parrot estrena «Centaures de la nit»

La pel·lícula, rodada a Poblet amb actors majoritàriament invidents, la protagonitza Lluís Soler i es pot veure des d’avui a Bages Centre de Manresa

Un fotograma del film que s’estrena avui a Multicinemes Bages Centre de Manresa / Parallamps


Redacció / Agències
Manresa16 MAI 2025 6:26


Orson Welles dirigia Campanades a mitjanit, Ingmar Bergman rodava El setè segell i Luís Buñuel Viridiana. Pel·lícules d’un temps extingit que «convoca» i homenatja Centaures de la nit, el darrer film del director català Marc Recha, afincat al Moianès. El desè treball del director de Pau i el seu germà és una pel·lícula rodada majoritàriament amb actors invidents, que protagonitza Lluís Soler i que està inspirat lliurement en el món surrealista de fotògraf invident eslovè Evgen Bavcar i l’imaginari de Luis Buñuel. La quadratura del cercle.

Centaures de la nit es va estrenar en la passada edició del Festival de Sitges i avui arriba a 14 sales, entre elles, la del Bages Centre de Manresa. Rodada en blanc i negre i amb el prestigiós Peter Zeitlinger de director de fotografia, l’acció se situa al Monestir de Poblet als anys 60 del segle XX i té la música d’un altre fill adoptiu del moianès, el compositor Marc Parrot.


A Centaures de la nit, un home cec, perseguit pel seu passat, fa una visita al Monestir de Poblet per ajudar un amic a robar les relíquies amagades per uns monjos eslovens anys enrere. «Aquesta és l’excusa per parlar del món de la imaginació i del món dels cecs, de com veuen i com creen», explicava Recha en la prèvia del festival. Evgen Bavčar va ser, apuntava, «un dels primers fotògrafs cecs que van plantejar com ens veuen les persones cegues a través de la càmera». En el partiment, a més de Soler, també hi han participat les actrius Montse Germán, Muntsa Alcañiz, Eulàlia Ramon, Raquel Ferri, Ona Planas i Cristina Dilla. Entre el repertori d’actors invidents hi ha el pianista de jazz Ignasi Terraza.


Aquesta és la primera vegada que s’ha rodat íntegrament una pel·lícula al Monestir de Poblet: «Sense la complicitat de la comunitat i de tots els monjos de Poblet, no hauríem rodat la pel·lícula». Per a Recha, «un dels pilars de la pel·lícula és l’arquitectura gòtica catalana que és el Monestir de Poblet» i sobretot, «com rodar la verticalitat». Cinema lliure i independent... i una experiència satisfactòria: «Jo faig cinema des de fa ja més de 40 anys i és un cinema molt artesanal, molt de quilòmetre zero i això vol dir que convius amb la gent, que no et mous del lloc on estàs rodant. Cohesiona molt». 

16 maig 2025

Regió7

10 de gen. 2023

El vincle de Francesc Martínez-Soria, fill de l'actor Paco Martínez Soria, amb Moià

El monjo de Poblet va morir dissabte passat a Tarragona als 88 anys

ACN
Poblet | 10·01·23 | 13:50 | Actualitzat a les 19:01


 

El monjo Francesc Martínez-Soria en una imatge d'arxiu JOAN REVILLAS


El monjo de Poblet Francesc Martínez-Soria Ramos, que havia format part del noviciat dels escolapis de Moià, va morir dissabte als 88 anys a l'Hospital Joan XXIII de Tarragona. L'eclesiàstic era fill de l'actor Paco Martínez Soria i s'hostatjava a la infermeria del monestir perquè patia una malaltia des de feia anys. Martínez-Soria va néixer a Barcelona el 18 de juliol de 1934 i va ser l'únic fill baró que va tenir el conegut actor amb la seva dona, Consuelo Ramos. Per evitar que els seus cognoms es perdessin, l'artista li va canviar el nom a Martínez-Soria Ramos.

Aquest religiós, però, també té un vincle amb la Catalunya central. Martínez-Soria va abandonar els estudis de Farmàcia amb 21 anys per ingressar al noviciat dels escolapis de Moià. Després d'això, el 1962 va ser ordenat prevere a Salamanca. Uns anys més tard, durant un recés amb un grup d'escolapis a Poblet, Martínez-Soria va "sentir el desig d'esdevenir-ne monjo, conscient que la seva vida espiritual s'havia anat refredant". Va posar-se l'hàbit cistercenc el 1991 i tres anys després va convertir-se en monjo cistercenc de Poblet.

Al monestir de Poblet ha estat sagristà, responsable de la botiga de records, refetorer, hostatger, i, abans de jubilar-se, responsable de la bugaderia. "La seva última malaltia no li ha estat estalviat el sofriment, que ha estat per a ell un camí de purificació i de preparació per al goig que no s'acaba", ha detallat la comunitat monàstica a través d'un comunicat.

Els monjos recorden que Martínez-Soria sempre "s'esforçava per llimar les asprors del seu temperament fort" i que "sabia veure i posar en relleu les coses positives dels altres". 

10 gener 2022

Regió7