24/08/2020 - 07.31
Pla general de vehicles circulant per la C-59 en una zona de canvi de rasant, tocant a Moià. Imatge publicada el 24 d'agost del 2020. (Horitzontal)
ACN Moià.-La C-59 és, segons el darrer estudi de l'EuroRAP, la novena carretera catalana amb més risc d'accident greu o mortal. La carretera, que uneix el Moianès i el Vallès Oriental, la utilitzen cada dia gairebé quatre de cada deu veïns del Moianès. En ser coneixedors d'aquest fet, un grup de veïns van decidir per pinya per exigir millores i van constituir la Plataforma Fem la C-59 més segura. En tres mesos, el col·lectiu ja ha recollit més de mig miler de signatures que avalen la necessitat d'actuar urgentment al vial.
Sofia Vila, veïna de Moià i portaveu de la plataforma, reconeix que ja tenien aquesta percepció de "carretera perillosa". No va ser, però, fins que van ser coneixedors que les xifres ho avalaven, que van decidir "ajuntar-se per fer força" i exigir "una carretera més segura".La plataforma va elaborar un manifest que ja ha rebut l'aval de mig miler de veïns. Una de les actuacions més urgents, explica Carme Abat, membre de la plataforma, és ampliar aquelles zones que són més estretes. "Hi ha moments que no saps on posar el cotxe, que penses que no passaràs", relata. També, entre les queixes, hi ha els revolts i desnivells pronunciats, o l'elevada taxa d'accidents amb animals ungulats.De moment, la plataforma s'ha posat en contacte amb agents socials i econòmics del territori per buscar aliances. També ja s'ha reunit amb el Consell Comarcal del Moianès, a qui li exigeixen que inclogui la millora de la carretera al Pla Estratègic Comarcal. I, a finals d'aquest juliol, amb el Secretari d'Infraestructures i Mobilitat, Isidre Gavín. "Volem que les administracions pertinents es facin càrrec de la part que els pertoca", exigeix Vila. Dues dècades de millores "insuficients"Des de l'any 2003 s'han fet algunes actuacions de millora al pas de la C-59 per Sant Quirze Safaja, Castellterçol i Caldes de Montbui. Des de la plataforma, però, consideren que "són insuficients i que cal una intervenció més ambiciosa". El Departament de Territori també va anunciar que, de cara al 2021, realitzarà accions per valor d'1'5 MEUR al tram que va de Sant Feliu de Codines a Moià.Des de la plataforma han exigit a Territori que, abans de donar llum verda al projecte, que està en fase de redacció, s'expliqui als veïns i veïnes per tal de que puguin fer aportacions. No obstant això, consideren que la xifra d'1,5 MEUR segueix sent insuficient. "Estem contents que s'inverteixin aquests diners en la carretera però pensem que no n'hi haurà prou per dir que és una carretera segura, bàsicament perquè cal invertir més", diu Abat.A parer de la plataforma el que cal, primer de tot, és una inspecció de seguretat viària i, tot seguit, elaborar un pla específic amb les mesures a executar. També buscar solucions per als vehicles de gran capacitat i tonatge que utilitzen la carretera fins que aquesta no estigui adequada; així com la necessitat de crear uns accessos de permeabilitat faunística que permetin reduir el risc d'atropellaments d'animals. I és que, segons dades de la Generalitat, entre 2013 i 2017 hi van haver 18 accidents amb senglars o cabirols entre Sant Quirze Safaja i Castellterçol, i 16 al tram de la Fàbrega.
24 agost 2020