El Museu de la Tècnica de Manresa va acollir ahir el reconeixement anual dels treballs més destacats
Jordi Escudé
22·04·22 | 06:25 | Actualitzat a les 07:50
Investigacions de temàtica local; l’àmbit de la salut, sovint amb la covid com a qüestió de fons; la crítica i la reflexió social a través del racisme o el feminisme; o temes d’estricta actualitat com el català a l’escola o la factura de la llum, figuren entre les principals temàtiques que els alumnes de segon de Batxillerat del Bages i el Moianès han escollit aquest curs per als seus treballs de recerca. Ahir es va fer el reconeixement anual al talent d’aquests joves amb un acte al Museu de la Tècnica de Manresa, amb la presentació del llibre que recull els resums dels treballs més destacats que s’han presentat enguany, i una breu fitxa de la resta.
Aquesta vegada s’havien seleccionat com a més destacats els treballs de 62 alumnes de 17 centres de les poblacions d’Artés, Manresa, Moià, Navàs, Sallent, Sant Fruitós de Bages, Sant Joan de Vilatorrada, Sant Vicenç de Castellet, Santpedor, i Súria. L’edició d’enguany (de Zenobita), que coordina el Centre de Recursos Pedagògics del Bages amb el suport del Consell Comarcal del Bages, el Consorci del Bages per la Gestió de Residus, la FUB, i la Fundació Aigües de Manresa-Junta de la Sèquia, també incloïa 927 resums de la resta de treballs presentats.
D’entre els 62 treballs destacats, n’hi havia 41 de dones i 22 d’homes, i per matèries, la majoria ha optat per les ciències socials (28 treballs) i per les ciències naturals (13 treballs), si bé també n’hi havia que tractaven temes de tecnologia, llengua, matemàtiques, música, educació física o de visual i plàstica.
A partir d’aquests àmbits més generals, les temàtiques concretes dels treballs d’enguany, en gran part s’han centrat en qüestions d’àmbit local analitzades des de vàries perspectives, i s’ha tractat des dels vins o l’oli que es produeix al Bages, fins a històries de bruixeria a la Catalunya Central, la indústria de la llana a Moià, la figura de sant Ignasi, o l’impacte econòmic del projecte Manresa 2022. La salut, tant des d’un punt de vista científic com social, també ha estat present en les temàtiques triades pels alumnes, incloent qüestions de genètica, malalties inflamatòries instestinals, o aspectes vinculats amb el càncer, la covid, l’anorèxia, les malalties mentals, o l’exercici físic i la memòria. Qüestions com la soledat, el racisme, el feminisme o el racisme, també s’han reflectit en els treballs.
22 abril 2022