19 de gen. 2023

Moià avança en el trencaclosques de la mobilitat urbana

L’obertura de l’aparcament es tradueix en set accions immediates Guillem Freixa
19/01/2023 | 18:35
Moià

Avinguda de la Vila | Guillem Freixa

Un trencaclosques és un joc en què encaixant un seguit de peces a través d’un ordre determinat s’aconsegueix trobar una solució. Aquest seria un bon exemple per explicar la utilitat d’un Pla de Mobilitat Urbana Sostenible (PMUS): després d’una primera anàlisi a fons de la situació d’un municipi –en el cas que ens ocupa, Moià–, es determinen un seguit d’accions que, un cop realitzades han de permetre millorar l’escenari de mobilitat de la població. L’objectiu no és un altre que aconseguir “carrers més segurs, pensats per a les persones i per accedir de manera més fàcil als comerços”, remarca l’alcalde de Moià, Dionís Guiteras.

La capital del Moianès disposa des de l’abril del 2019 d’un PMUS que va ser aprovat per unanimitat per tot el consistori. En aquest document s’hi marquen les línies estratègiques per aconseguir una mobilitat més sostenible, i orienta les polítiques públiques proposant accions per assolir aquest objectiu. Recentment, amb l’obertura de l’aparcament soterrat de la plaça del CAP, Moià ha pogut desencallar un seguit d’actuacions que van en la línia de millorar la mobilitat de la població. En concret, el fet de tenir concentrades moltes places d’aparcament en un punt del centre de la vila “ens permet alliberar les zones blaves d’estacionament que teníem escampades pels carrers de l’entorn”. Aquesta actuació “posa fi a una limitació d’espai a la via pública”, que ara es podrà dedicar a potenciar les zones de vianants, la seva seguretat i fins i tot els carrers de plataforma única.

Una de les actuacions més evidents de les últimes setmanes, i també més exemplar, del que ha de suposar l’obertura de l’aparcament del CAP i l’aplicació de noves mesures del PMUS és el tancament del carrer de la Tosca. Des de l’1 de desembre aquesta via, amb unes voreres molt estretes, és exclusiu per a vianants. En total, estan previstes intervencions en set zones de Moià, i a banda de l’avinguda de la Vila –on s’està pendent del permís de la Generalitat, propietària de la via–, en la resta de punts “si no s’han fet es faran de forma immediata”.

L’obertura de l’aparcament del CAP, doncs, ha de permetre encaixar una part més del trencaclosques de la mobilitat a Moià. De fet, tal com recorda Guiteras, “des de l’aprovació del PMUS s’han anat fent accions”, com per exemple els camins escolars o la conversió a plataforma única d’alguns carrers del municipi. El document tècnic deixa un grapat de dades interessants a l’hora d’explicar, entendre i planejar la mobilitat urbana de la capital del Moianès.

Una d’elles fa evident la lògica d’apostar per protegir el vianant cada vegada més: i és que dels 12.000 desplaçaments que l’anàlisi determina que es fan cada dia a Moià, el 62% –uns 7.497– es fan a peu. Per contra, i posant el focus en les connexions interurbanes, en la seva majoria –un 95%–, es fan utilitzant el vehicle privat. En aquest sentit, el PMUS també fa una crida a potenciar i millorar el transport públic.

Estirant la radiografia de la mobilitat urbana a Moià, el PMUS mostra una important mancança pel que fa a voreres accessibles. I és que el 38% de l’espai del municipi destinat al pas de persones té una amplada inferior al metre, i un altre 38% fa entre un i dos metres, unes dimensions que també serien susceptibles de revisar en l’objectiu de complir amb el decret d’accessibilitat de Catalunya, normativa que s’aprovarà en breu. En aquest àmbit, l’alcalde Guiteras apunta que la feina d’ampliar voreres “s’anirà fent a mesura que s’arreglin carrers”, tal com ja es va fer en el seu moment en vies com el carrer Sant Pere o el del Remei.

El PMUS detecta que els punts més transitats pels vianants són, amb uns 2.000 desplaçaments al dia, la Baixada del Mestre –una de les voreres més estretes del municipi–, i el carrer del Comerç, ja transformat en plataforma única. També hi apareixen l’avinguda de la Vila, la carretera de Manresa i espais de l’entorn de l’escola Josep Orriols i Roca, com l’avinguda de la Pau i l’avinguda de l’Arbre Fruiter, amb un miler de desplaçaments cada dia.

Des del govern municipal, Guiteras remarca que el PMUS “és plenament vigent”, i que la voluntat “és desplegar les mesures que s’hi recullen el màxim que podem”. Aquest serà un dels reptes del consistori del proper mandat.

19 gener 2023

el9nou