28 de març 2022

El Parlament demana al Govern la millora de la carretera de Moià a l’eix

La Cambra ha aprovat una proposta de resolució presentada pel PSC que requereix a la Generalitat una futura intervenció al tram superior de la C-59

David Bricollé. Moià
28·03·22 | 06:25


Trànsit dens en un dels trams de la carretera C-59 entre Moià i Sant Feliu | ARXIU/OSCAR BAYONA


El Parlament de Catalunya ha requerit al Govern de la Generalitat que aquest 2022 es faci efectiva la licitació de les obres de millora previstes a la carretera C-59 en el tram que va des de Moià fins a Sant Feliu de Codines i que es posi fil a l’agulla «a la redacció del projecte constructiu per al condicionament» d’aquesta mateixa carretera, però en aquest cas del traçat que connecta la capital del Moianès amb l’eix Transversal (C-25). Així s’acorda en una proposta de resolució presentada pel grup socialista i que va acabar rebent la llum verda de la Cambra. Tenint en compte que va prosperar també amb el vot favorable dels partits de govern, s’aferma el compromís de l’executiu per donar resposta a aquesta demanda i, sobretot, per incorporar-hi a curt i a mitjà termini el tram fins a l’eix.


De fet, per al traçat entre Moià i Sant Feliu hi ha un compromís clar i definit, en forma de projecte, del Departament de la Vicepresidència i Polítiques Digitals i Territori, que el desembre passat anunciava que elevava a 6,5 milions d’euros la inversió que s’hi destinarà per millorar-ne la seguretat. Es tracta d’un projecte que abasta un recorregut de 16,5 quilòmetres i que, segons va concretar en aquell moment el secretari de Territori i Mobilitat, Isidre Gavín, als alcaldes del Moianès, la intenció és que arrenquin aquest mateix i tinguin una durada de prop d’un any.

Inicialment, s’havia parlat d’una xifra d’1,5 milions, però Gavín va justificar l’increment a la voluntat que la reforma sigui «integral», incorporant-hi més actuacions per millorar-ne la seguretat i evitar els accidents amb els animals. D’aquest darrer punt destaca la incorporació, pionera, de filats per evitar que els animals accedeixin a la via.

Les principals actuacions previstes són la renovació del ferm, la millora de la canalització del trànsit en interseccions, la implantació d’un separador de fluxos per reduir el risc de xocs frontals i l’aplicació de mesures per evitar accidents amb animals. Tanmateix, l’actuació no comportarà cap modificació en el traçat. Pel que fa al ferm, es farà un tractament previ en aquells punts on hi ha més desgast. En alguns trams, i a la travessera de Castellterçol, el que es farà és estendre una capa de paviment especial per reduir el soroll del pas dels vehicles.

En paral·lel es preveu construir cunetes trepitjables, que permetran donar un sobreample a la carretera. En total es formaran 6,6 quilòmetres de cunetes revestides de formigó.

També es modificarà la senyalització de tot el recorregut, les barreres de seguretat i de l’abalisament. Un dels aspectes més destacats és que, per reforçar la separació de sentits, s’implantarà un separador en un tram de 2,2 quilòmetres, al pas de la carretera pels termes de Sant Feliu de Codines i Sant Quirze Safaja. En concret, es pintarà una franja central vermella per fer més visible la separació de sentits en la conducció i, d’aquesta manera, intentar reduir el risc de tenir xocs frontals.

Entre les mesures hi ha la millora de dues interseccions, als termes de Castellterçol i de Moià, que donen accés a zones industrials. També la construcció d’apartadors per a les parades de bus.

Amb l’objectiu de reduir l’elevada sinistralitat per accidents amb ungulats, el projecte també preveu fer passos de fauna i canadencs –formats per barres metàl·liques- per impedir el pas d’animals. A més, de manera pionera, es col·locaran filats elèctrics per impedir el pas del bestiar en aquelles zones, on és més complicat posar-hi passos. 

28 març 2022

Regió7