És una de les cinc carreteres de la xarxa que formen part d’aquest programa que, entre altres factors, pretén incidir en la «vertebració territorial»
Tram de la C-59 on s'han fet les obres que s'estan culminant / ARXIU/OSCAR BAYONA
David Bricollé
Moià 27 FEB 2025 6:25 Actualitzada 27 FEB 2025 7:47
La C-59, un dels tres eixos principals de connexió viària del Moianès (en aquest cas cap al Vallès) és una de les cinc carreteres que la Generalitat ha inclòs dins del Pla Catalunya Lidera, que preveu mobilitzar fins a 18.500 milions d'euros en els pròxims cinc anys en diferents àmbits, entre els quals el de les infraestructures, amb el propòsit d’assolir diferents objectius, com ara «la vertebració territorial», que s’ajustaria especialment a aquest cas. D’aquesta manera, el Govern situa aquesta C-59, que en els darrers anys ha estat motiu d’una intensa campanya de reivindicació política i ciutadana, entre les vies prioritàries per millorar-ne les prestacions.
En les properes setmanes s’ha d’enllestir la redacció del projecte de millora del tram des de Moià fins a l’Eix Transversal
La seva inclusió en aquest pla la va explicitar la directora general de Transports i Mobilitat, Susi López, a la presidenta del Consell del Moianès, Laia Bonells, i al conseller comarcal de Mobilitat, Xavier Bach, en una trobada recent per tractar sobre les demandes de connectivitat de la comarca. Tot i que no es van especificar imports, ni tampoc per a quines actuacions concretes es destinaria, Bach posava de manifest la seva satisfacció i «grata sorpresa» pel fet que aquesta carretera estigui marcada dins d’un espai important de l’agenda del Govern.
Santa maria
La C-59 al seu pas pel Moianès ja és objecte d’un projecte de millora que s’està executant des de fa gairebé dos anys i que actualment abasta el traçat que va des de Moià fins a l’entrada nord de Sant Feliu de Codines (uns 16 quilòmetres), amb una inversió que ha anat creixent (tenint en compte diferents demandes) fins als gairebé 8,5 milions d’euros.
El Consell Comarcal demana que no s’aturi la inversió «en un eix que és clau per a la mobilitat del Moianès»
Tanmateix, en la trobada amb Territori els representants del Consell del Moianès van fer palès que, malgrat que en aquesta part s’haurà fet una millora substancial, «quan acabin les obres la carretera encara no estarà com considerem que hauria de ser. Bàsicament, un dels problemes principals és que les amplades segueixen sent molt variables i que en alguns trams continuen sent insuficients. Per tant, insistim que ha de ser una via molt més homogènia i l’amplada que correspon a una via molt més segura».
Tram de la C-59 on s'han fet les obres que s'estan culminant / ARXIU/OSCAR BAYONA
A més a més, el mateix Govern té ja en marxa dos projectes més per a aquesta via, en diferents fases de procediment, que afecten de manera molt directa al Moianès, però en tots dos casos caldrà destinar-hi les corresponents partides pressupostàries, que caldrà veure si són en aquest Pla Catalunya Lidera. Un està plenament dins de la comarca, ja que es tracta de la millora de la part de traçat on no s’hi ha fet encara res, que és el que va des de Moià fins a la connexió amb l’Eix Transversal. El Govern en va adjudicar la redacció del projecte el novembre del 2023 i s’està enllestint. Abastarà un total de 15 quilòmetres i definirà quines són les actuacions necessàries per reformar i posar al dia aquest tram de via, des del punt on acaben les obres actuals fins a Santa Maria d’Oló, passant per l’Estany i la urbanització moianesa de Montví.
Tram de la C-59 poc abans de la connexió amb l'Eix Transversal / ARXIU/QUERALT CASALS
Es tracta d’un recorregut molt estret i ple de revolts, que el fa per exemple molt inadequat per al pas de vehicles de gran tonatge, malgrat que és la connexió directa de la comarca amb un dels grans eixos viaris de Catalunya, situat tot just a aquesta quinzena de quilòmetres de la capital.
Variant de Sant Feliu
D’altra banda, també està en la fase final la redacció de l’estudi d’impacte ambiental per a l’aprovació del projecte de la variant de Sant Feliu de Codines. Tot i que aquesta infraestructura quedarà ja fora dels límits del Moianès, és clau per a la mobilitat dels veïns de la comarca cap al Vallès, ja que donarà sortida a aquesta C-59 per fora de la població. Actualment, tot el trànsit ha de passar per dins del nucli urbà i és un dels principals focus de retencions i d’accidentalitat.
En la trobada amb el departament de Territori, els representants del Consell del Moianès van incidir, segons ha explicat Xavier Bach, en la necessitat de no aturar la inversió en aquesta carretera i considerar-lo globalment com «tot un eix viari» que «és clau per a la mobilitat del Moianès, especialment en termes de seguretat».
Més carril d’avançament
Al tram on ja s’està treballant des de fa dos anys, entre Moià i Sant Feliu, es preveu enllestir els treballs aquesta primavera, ja que, com es deia, s’hi han anat afegint intervencions recollint demandes del territori. Una de les actuacions sobrevingudes més rellevants és la construcció d’un nou tram amb carril d’avançament (el que ara es coneix tècnicament com a 2+1) que s’habilita abans de l’entrada nord de Sant Feliu. També s’han fet més quilòmetres dels inicialment previstos ampliats amb cunetes trepitjables i s’han introduït més millores a les parades d’autobús. Per exemple, fent més adequats els carrils per accedir-hi.
Ara bé, no s’ha variat cap punt del traçat, malgrat que hi ha trams amb revolts pronunciats, i les principals actuacions són l’ampliació de trams, la renovació del ferm, la millora de la canalització del trànsit en encreuaments, la implantació d’un separador de fluxos per a reduir el risc de xocs frontals en un dels punts més perillosos i l’aplicació de mesures per evitar accidents amb animals
També s’afavoreix la canalització del trànsit en dues interseccions, als termes de Castellterçol i de Moià, que donen accés a zones industrials. A Castellterçol, al polígon el Vapor, s’ha construït una rotonda de 36 metres de diàmetre, i s’ha donat continuïtat a les voreres del carrer de Moià. A Moià, al polígon el Prat, s’habiliten carrils centrals per a les maniobres d’entrada i sortida.
27 febrer 2025