25 d’abr. 2025

Moià vol reactivar el pla per fer de pagament el pàrquing subterrani de la plaça del CAP

Els preus serien de modalitat de zona blava, amb dues primeres hores gratuïtes, per fomentar la rotació i evitar que hi hagi qui l’utilitzi de manera gairebé permanent


El pàrquing subterrani de Moià es va estrenar a final del 2022 / ARXIU/AJUNTAMENT DE MOIÀ

David Bricollé
Moià25 D’ABR. 2025 6:25

L’Ajuntament de Moià vol reactivar a curt termini el projecte d’implantació del pagament, en la modalitat de zona blava, al pàrquing subterrani de la plaça del CAP, que es va inaugurar a final del 2022. Un pas que s’havia de fer efectiu fa un any (se’n va aprovar l’ordenança específica per posar-ho en marxa el primer trimestre del 2024), però que va quedar encallat i que ara es vol reactivar per donar plenament a aquest espai la funcionalitat per a la qual es va crear. Actualment, funciona com qualsevol plaça lliure d’estacionament al carrer, sense cap limitació ni cost.

En un ple municipal, el grup de Junts (que és a l’oposició), va recordar a l’equip de govern (AraMoià-ERC) aquest compromís i el fet que aquest espai municipal no estigui oferint «el servei més correcte», com seria el d’estacionaments de rotació, «perquè a la nit, moltes vegades la meitat de places estan ocupades, i hi vas l'endemà i hi ha els mateixos cotxes en els mateixos llocs. Aquest no era l’objectiu».


En resposta a aquesta interpel·lació, l’alcalde de Moià, Dionís Guiteras, admetia que després de l’aprovació de l’ordenança per aplicar-ho i regular-ho, fa més d’un any, «han anat passant altres coses al davant d’això, per diversos factors. Un, que no em sap greu reconèixer, és que aquest pàrquing la gent del poble l’ha pagat no sé quantes vegades pel cost que va suposar [es va haver de rescatar d’un concurs de creditors] i pel que valia l’obra. I hi ha hagut altres prioritats i urgències que li han passat al davant».


El pàrquing subterrani de Moià es va estrenar a final del 2022 / ARXIU/AJUNTAMENT DE MOIÀ

Alhora, però, Guiteras reconeixia que en aquests moments hi ha la necessitat de desencallar-ho «perquè hem detectat que, efectivament, s’està produint un abús de la utilització del pàrquing». En aquest sentit, afirmava que «tenim perfectament identificats qui deixa els cotxes, perquè hi ha qui en deixa més d’un, i n’hi ha algun que n’hi deixa tres. Ara mateix no els podem sancionar perquè no és zona blava. Però em sembla que és un abús d’un servei que no és per a això. Llavors hi ha gent que intenta entrar-hi a les 9 del matí i fer-ne un ús puntual i normal, però n’ha de sortir perquè se’l troba ple. Això és fruit de l’abús i d’un incivisme flagrant».

Davant d’aquesta situació, Guiteras va manifestar el propòsit d’activar la implantació del sistema de pagament al pàrquing, «perquè ara ja és fins i tot per petició popular. Molta gent ens està demanant que comencem a cobrar perquè són dues hores gratuïtes, la tercera un euro i mig, els preus del lloguer previstos són absolutament raonables i d’aquesta manera el poble disposarà de places d’aparcament i hi haurà rotació, que és l’objectiu. Ens hem conjurat perquè l’aplicació d’aquesta ordenança sigui efectiva el més ràpid possible». Cal tenir present que, a banda de disposr d'una ordenança (ja aprovada) que ho reguli, cal també la instal·lació dels dispositius de control (barrera, tiquets) i de pagament.
Què preveia l'ordenança?

Segons el que recollia aquella ordenança, el plantejament era que una norantena de les 135 places (n’hi ha 8 més de càrrega elèctrica i 4 per a minusvàlids) siguin específicament per a l’estacionament rotatori, que oferiria dues primeres hores gratuïtes, i a partir de la tercera tindria un preu (per a un cotxe) d’1,50 euros l’hora.

A més a més, es preveia destinar 44 places a aparcaments de pupil·latge, és a dir, que se’n podrà fer un lloguer temporal. Amb tres modalitats: un abonament mensual per disposar de la plaça les 24 hores del dia amb un preu (al mes) de 50 euros; un altre per a ús diürn (entre les 8 del matí i les 8 del vespre) amb un cost de 30 euros al mes; i un tercer d’ús nocturn (de 8 del vespre a 8 del matí) amb un preu de 25 euros mensuals. També recollia una taula de tarifes per a la utilització de les places de recàrrega de vehicles elèctrics.


L’Ajuntament valora que l’equipament s’ha consolidat com a referència d’espai d’aparcament per accedir al centre del poble, la qual cosa s’ha traduït en una descongestió del nucli urbà. I que se’n constata una elevada utilització continuada, amb alguns pics en què fins i tot s’arriba a omplir.

25 abril 2025

Regió7