Es mostren els missatges amb l'etiqueta de comentaris USPAC. Mostrar tots els missatges
Es mostren els missatges amb l'etiqueta de comentaris USPAC. Mostrar tots els missatges

7 d’ag. 2023

Interior indemnitzarà amb més de 200.000 euros el mosso ferit amb una catana a Moià l'any 2020

El Govern assumirà el pagament davant la insolvència de l'autor, un home amb problemes de salut mental

Laura Serrat
Manresa | 07·08·23 | 13:14 | Actualitzat a les 13:50



Imatge del lloc on es va produir l'atac d'un home armat amb una catana a quatre mossos ARXIU/XAVIER RIUS


El Departament d'Interior indemnitzarà amb 212.352,32 euros l'agent dels Mossos d'Esquadra que va perdre quatre dits en un atac amb catana a Moià l'any 2020. D'aquesta forma, el Govern es farà càrrec de reparar els danys del mosso davant la insolvència de l'agressor, un home que pateix un trastorn psiquiàtric i que va ser condemnat a 9 anys de presó per uns fets que també van provocar lesions a tres agents més del cos policial.


El cas es remunta al 18 de juliol del 2020 quan quatre agents dels Mossos d'Esquadra van acompanyar els efectius del Sistema d'Emergència Mèdiques (SEM) al domicili de l'home, a la carretera de Vic de Moià, per dur a terme un ingrés no voluntari a la unitat de psiquiatria de l'hospital Sant Joan de Déu de Manresa. En un primer moment, l'home els va deixar entrar sense oposar resistència, però després va iniciar l'atac amb una catana que va provocar ferides greus a un dels mossos, que va perdre diversos dits, i lesions als braços a la resta d'agents. Finalment, l'agressor va ser reduït amb un tret que li va impactar a la mà.


Per aquests fets, en el judici celebrat l'any 2022, l'Audiència de Barcelona va condemnar l'acusat a 9 anys de presó per quatre delictes de temptativa d'homicidi (establint el seu ingrés en un centre psiquiàtric) i a indemnitzar els agents ferits amb un total de més de mig milió d'euros, en funció de les ferides i les seqüeles.


Malgrat la condemna, l'acusat es va declarar insolvent, de forma que no va arribar a pagar les quanties que es demanaven. Per aquest motiu, l'agent que va perdre diversos dits durant l'atac va acudir als serveis jurídics del sindicat policial de la USPAC per demanar a la Generalitat que assumís la indemnització, emparant-se en una sentència del Tribunal Suprem de l'any 2020 que va establir que els policies ferits en un acte de servei hauran de ser compensats per l'administració en el cas que culpable es declari insolvent.

Tres anys després dels fets, els serveis jurídics de la USPAC han aconseguit que el Departament d'Interior es comprometi a abonar l'import de la indemnització a un dels agents ferits de més gravetat. A banda, el mosso també rebrà la indemnització de l'assegurança per incapacitat permanent total i la medalla pensionada. 

7 agost 2023

Regió7

21 d’ag. 2021

Envien a judici l'acusat d'intentar matar quatre mossos amb una catana a Moià el juliol del 2020

El jutge també ha imposat a l'home una fiança de 120.000 euros, que des de llavors roman en presó preventiva en un mòdul psiquiàtric

EFE / Redacció
Barcelona | 21·08·21 | 14:07 | Actualitzat a les 16:34


Imatge d'arxiu dels efectius dels Mossos d’Esquadra dissabte a la nit, després de l’agressió a Moià Arxiu / Xavier Rius


Un jutge de Manresa ha enviat a judici per quatre delictes de temptativa d'homicidi a l'acusat d'atacar amb una catana quatre mossos d'esquadra a Moià el 18 de juliol del 2020. El titular del jutjat d'instrucció número 4 de Manresa dóna per finalitzat el sumari i remet el cas a l'Audiència de Barcelona per a la celebració del judici a l'acusat, A.I.S., per l'atac comès en què va amputar amb una catana quatre dits a un sergent i va causar talls en els braços a d'altres tres.

El jutge també ha imposat una fiança de 120.000 euros a l'acusat, que des de llavors roman en presó preventiva en un mòdul psiquiàtric i la defensa del qual al·lega que va actuar alterat a causa d'una descompensació en interrompre el seu tractament a causa del confinament pel coronavirus.

L'atac va tenir lloc el mes de juliol del 2020, quan els mossos van acompanyar un equip del SEM per ingressar, de forma no voluntària, l’home en un centre psiquiàtric. Segons conclou el jutge instructor, una vegada els agents van accedir al domicili, després d'obrir-los la porta el pare de l'acusat, A.I.S. es va mostrar tranquil i va accedir a ser traslladat a l'hospital, assenyalant als mossos "amb total normalitat" que s'anava a vestir, ja que anava en pijama, per la qual cosa va entrar a la seva habitació acompanyat del sergent i un agent.

Una vegada a la seva habitació, l'acusat es va ajupir com si volgués agafar la roba al costat del seu llit, encara que sobtadament va treure de una espasa tipus catana de grans dimensions que va dirigir cap als agents amb un ràpid atac, movent l'espasa de dalt a baix. L’home els va agredir i va amputar dos dits d’un agent, en va ferir un altre de gravetat i dos més de diferent consideració. Per reduir-lo van haver de disparar i el van ferir en un braç.

Segons va conèixer la redacció d'aquest diari, el jutge va allargar la detenció dos dies a l'espera de la recuperació de l'acusat. Des d'aquell moment, ha estat en presó preventiva. 

En un primer moment, el jutge va acordar enviar a judici a l'acusat per quatre delicte de temptativa d'homicidi en concurs amb lesions greus, si bé el sindicat policial USPAC, que exerceix l'acusació particular, va sol·licitar que s'inclogués l'agreujant d'atemptat a l'autoritat, la qual cosa el magistrat ha acabat acceptant.

Un dels agents dels mossos portava una petita càmera de vídeo personal, amb la qual va poder gravar tot l'incident, la qual cosa ha ajudat a reconstruir els fets, ja que la càmera que porten incorporades les pistoles elèctriques que utilitzen els Mossos aquest dia no va poder captar tota la intervenció. Davant aquest fet, USPAC ha insistit en la necessitat que es doti de càmeres als agents.

Després de la detenció de l'acusat, els Mossos van intervenir a la seva casa, segons detalla el jutge, un "important arsenal" de catanes, ganivets i arcs. L'acusat va haver de ser intervingut quirúrgicament l'endemà de l'agressió i ingressat a l'Hospital Sant Joan de Déu, on va romandre fins al seu ingrés en presó preventiva, sis dies després.

La defensa al·lega que l'acusat és una persona tranquil·la quan està sotmesa a tractament psiquiàtric i farmacològic i que l'episodi es va produir a causa d'una "descompensació motivada pel confinament i aïllament derivat de la pandèmia del COVID-19", que el va dur a interrompre involuntàriament el seu tractament, causant-li "deliris". 

21 agost 2021

Regió7

Envien a judici l'acusat d'intentar matar quatre mossos amb una catana

L'acusen de quatre delictes de temptativa d'homicidi amb l'agreujant d'atemptat a l'autoritat i lesions greus
EFE/Redacció21/08/2021 - 11.25Actualitzat21/08/2021 - 17.09
 
Imatge d'arxiu dels jutjats de Manresa (CCMA)

Un jutge de Manresa ha enviat a judici, per quatre delictes de temptativa d'homicidi amb l'agreujant d'atemptat a l'autoritat i lesions greus, l'acusat d'atacar amb una catana quatre mossos d'esquadra que assistien els serveis mèdics per traslladar-lo forçosament a un psiquiàtric.

El titular del jutjat d'instrucció número 4 de Manresa dona per acavat el sumari i remet el cas a l'Audiència de Barcelona perquè es jutgi l'acusat, A.I.S., per l'atac comès el 18 juliol del 2020 a Moià, en què va amputar amb una catana quatre dits a un sergent i va causar talls en els braços dels altres tres.

El jutge també ha imposat una fiança de 120.000 euros a l'acusat, que des de llavors està en presó preventiva en un mòdul psiquiàtric. La defensa al·lega que va actuar alterat a causa d'una descompensació en interrompre el seu tractament arran del confinament pel coronavirus.


El relat dels fets

Els fets van passar quan els quatre agents es van dirigir al domicili de l'acusat, a Moià, per assistir l'equip del Sistema d'Emergències Mèdiques (SEM) en l'ingrés forçós de l'home a la unitat de psiquiatria de l'Hospital Sant Joan de Déu de Manresa.

Segons conclou el jutge instructor, l'acusat es va mostrar tranquil i va accedir a ser traslladat a l'hospital, però va demanar d'anar a l'habitació a vestir-se primer. Hi va anar acompanyat del sergent i un agent i, un cop allà, sobtadament va treure una espasa de tipus catana molt esmolada i de grans dimensions -més de 72 centímetres de llarg, dels quals 52 eren fulla- que va dirigir cap als agents amb un ràpid atac, movent-la de dalt a baix.

Els agents van retrocedir per esquivar el tall de l'espasa i van sortir al saló, on l'acusat els va atacar de nou. Va dirigir les dues mans i cap al cos del sergent, que instintivament va col·locar la mà dreta com a protecció i es va fer un tall que li va amputar el dit menovell i part de tres dits més.

El sergent va caure a terra, moment en què l'acusat va tornar a arremetre'l, a ell i a un altre agent, que va desviar el curs de la catana interposant el braç dret, on va es va fer un tall profund que li va arribar a fracturar l'os de l'avantbraç.

Els altres dos agents també van resultar ferits.


Atemptat a l'autoritat

En un primer moment, el jutge va acordar enviar a judici l'acusat per quatre delictes de temptativa d'homicidi en concurs amb lesions greus, si bé el sindicat policial USPAC, que exerceix l'acusació particular, va sol·licitar que s'hi inclogués l'agreujant d'atemptat a l'autoritat.

Un dels agents dels Mossos portava una petita càmera de vídeo personal, amb la qual va poder gravar tot l'incident, i això ha ajudat a reconstruir els fets, ja que la càmera que porten incorporades les pistoles elèctriques que utilitzen els Mossos aquell dia no va poder captar tota la intervenció.

Davant d'aquest fet, l'USPAC ha insistit en la necessitat que es doti de càmeres els agents.

Després de la detenció de l'acusat, els Mossos van intervenir a la casa, segons detalla el jutge, un "important arsenal" de catanes, ganivets i arcs.

L'acusat va haver de ser tractat quirúrgicament l'endemà de l'agressió i ingressat a l'Hospital Sant Joan de Déu, on va estar fins a l'ingrés en presó preventiva, sis dies després.

La defensa al·lega que l'acusat és una persona tranquil·la quan està sotmesa a tractament psiquiàtric i farmacològic, i que l'episodi va passar a causa d'una "descompensació motivada pel confinament i aïllament derivats de la pandèmia de la Covid-19", que el va dur a interrompre involuntàriament el tractament, cosa que li va causar "deliris".

21 agost 2021

324

23 de gen. 2019

Un sindicat denuncia que els vehicles dels Mossos no estan preparats per a la neu

USPAC lamenta que els cotxes policials de la Catalunya Central no disposin de rodes de contacte redacció | manresa 23.01.2019 | 12:19


Un vehicle de Mossos, en una carretera nevada Miquel SPA

El sindicat de Mossos USPAC ha denunciat que els vehicles policials de les comissaries de Manresa, Igualada, Moià i Vic "no disposen de rodes de contacte", per la qual cosa no estan preparats per circular per la neu. Tampoc no en disposa el vehicle mampara de Solsona.

Ho ha expressat aquest dimarts al matí arran de la nevada que ha afectat diverses zones del Solsonès, el Bages, el Moianès i l'Anoia, entre d'altres comarques. "Hem de pensar que, si no disposem del material adequat per treballar, el primer que se'n ressentirà serà el ciutadà, que tindrà una urgència i no podrem servir-lo com es mereix", afirma USPAC en un comunicat.

El sindicat assegura que "fa molt temps, per no dir anys, que USPAC està demanant rodes de contacte per a tots els vehicles d'aquest territori i de la resta de comarques gèlides", fins ara sense resultat.

23 gener 2019

Regió7