27 de des. 2024

Territori enllestirà a la primavera la millora de la C-59 al Moianès, amb un cost afegit de 2 milions

Les obres acabaran suposant una inversió de 8,5 milions, ja que s’hi han incorporat actuacions a posteriori, com ara un nou carril d’avançament

Entrada sud de castellterçol, un dels trams que ja presenten un nou aspecte / OSCAR BAYONA


David Bricollé
Moià 27 DES 2024 16:34


El que fa tres anys es preveia com una actuació de retocs amb una inversió d’1,5 milions, i que quan es va adjudicar ja era una obra més general de 6,4, finalment s’ha acabat convertint en un projecte global que haurà suposat un total de 8,5 milions per aconseguir que un dels trams del Moianès de la complicada C-59 (via de connexió cap al Vallès) es converteixi en una carretera força més segura i practicable. El departament de Territori hi ha anat incorporant millores a mesura que mantenia un diàleg amb els agents de la comarca i n’escoltava les demandes, i ara es preveu que aquest projecte en execució estigui plenament enllestit la primavera del 2025 o, fins i tot, durant el primer trimestre.

Una de les actuacions sobrevingudes més rellevants de les que s’hi han afegit és la construcció d’un nou tram amb carril d’avançament (el que ara es coneix tècnicament com a 2+1) que s’habilita abans de l’entrada nord de Sant Feliu de Codines, un dels extrems de l’àmbit que abasta el projecte en execució.


David Prat, director general d’Infraestructures de Mobilitat de la Generalitat, detallava que «tot allò que estava inicialment en el projecte, l’ampliació de trams amb vorals trepitjables, la millora del ferm, els elements de contenció, les parades de bus, està molt avançat. Però dels aspectes que hem anat incorporant al novembre n’hem començat el nou tercer carril, perquè hem considerat que sense aquesta actuació quedava un tram molt llarg sense poder avançar». Prat destacava el fet que «el projecte ha anat incorporant millores arran de les reunions que anem mantenint amb els ajuntaments i associacions del territori, i creiem que això és positiu. Aquest tercer carril, per exemple, no hi era i ens ha obligat a modificar el projecte, però ens ho han traslladat, ho hem valorat i hem entès que era raonable per motius de seguretat».

Més trams ampliats

Prat precisava que també s’han fet més quilòmetres dels inicialment previstos ampliats amb cunetes trepitjables «i hem potenciat la intervenció en les parades d’autobús. Per exemple, millorant encara més els carrils per accedir-hi. I hi ha altres mesures de caràcter ambiental, com ara l’ampliació dels passos de fauna també ampliats. Però alguns aspectes ja formen part d’un altre projecte, tot i que els estem treballant en paral·lel, perquè estàvem al límit del que contractualment hem pogut introduir dins del pressupost de l’obra per poder dur a terme les actuacions addicionals».
Una de les mesures principals és ampliar el traçat amb cunetes trepitjables / OSCAR BAYONA

Si es compleix el termini ara anunciat (primavera de l’any vinent) hauran estat dos anys d’obres, ja que es van començar el maig del 2023. Aquest projecte en execució abasta un tram de 16,5 quilòmetres, el que va des de la intersecció amb la carretera N-141c, a Moià, fins a la zona urbana de Sant Feliu de Codines, i comprenen també els termes municipals de Castellterçol i Sant Quirze Safaja. No es varia cap punt del traçat, i les principals actuacions són l’ampliació de trams, la renovació del ferm, la millora de la canalització del trànsit en encreuaments, la implantació d’un separador de fluxos per a reduir el risc de xocs frontals en un dels punts més perillosos i l’aplicació de mesures per evitar accidents amb animals.

Amb les obres ja fetes o en execució s’afavoreix la canalització del trànsit en dues interseccions, als termes de Castellterçol i de Moià, que donen accés a zones industrials. A Castellterçol, al polígon el Vapor, s’ha construït una rotonda de 36 metres de diàmetre, i s’ha donat continuïtat a les voreres del carrer de Moià. A Moià, al polígon el Prat, s’habiliten carrils centrals per a les maniobres d’entrada i sortida. D’aquesta manera, s’evitarà que els vehicles pesants que es dirigeixin a Barcelona passin pel nucli urbà de Moià, ja que tindran una sortida més directa.

Per a reforçar la separació de sentits i minimitzar els xocs frontals, s’implanta un separador en un tram de 2,2 quilòmetres detectat com a especialment conflictiu, al pas de la carretera pels termes de Sant Feliu de Codines i Sant Quirze Safaja. Es fa amb una franja central vermella per fer més visible la separació en la conducció.


Mesures per eviar accidents amb fauna

Per evitar accidents amb fauna, que sovintegen en aquesta carretera, s’han estat condicionant obres de drenatge com a passos de fauna; es col·loquen tanques cinegètiques als marges de la carretera i s’habiliten passos canadencs, formats per barres metàl·liques als accessos per impedir el pas d’animals. A més, es construeixen nous passos de fauna al tram entre Castellterçol i Moià, que és el tram on es concentra més accidentalitat per atropellaments d’animals.

En paral·lel, David Prat destacava que s’està acabant de redactar el projecte per donar continuïtat a aquesta millora de la C-59 en l’altre tram que afecta la comarca del Moianès. El que va des de Moià, al punt on s’acabarà ara, fins a la connexió amb l’eix Transversal, en terme de Santa Maria d’Oló, passant per l’Estany. Es tracta d’un tram de 15 quilòmetres, que al llarg del primer semestre de l’any que ve se n’hauria de conèixer la intervenció prevista, pendent després del pressupost per poder-la materialitzar.

27 desembre 2024

Regió7