Es mostren els missatges amb l'etiqueta de comentaris macroparcs. Mostrar tots els missatges
Es mostren els missatges amb l'etiqueta de comentaris macroparcs. Mostrar tots els missatges

25 de juny 2024

Urbanisme aprova el parc fotovoltaic que es proposa al Prat de Moià

Ocuparà al voltant de 6 hectàrees i és el més petit dels tres projectes que hi ha a la comarca, que han aixecat la crítica de col·lectius ecologistes

Acció de protesta contra els projectes de camps fotovoltaics, el 6 de desembre a Calders / ARXIU/OSCAR BAYONA


David Bricollé
Moià 25 JUN 2024 19:30 Actualitzada 25 JUN 2024 19:38



La Generalitat ha donat llum verda a un dels projectes de parc fotovoltaic que hi ha sobre la taula a la comarca del Moianès, i que han aixecat les reticències i mobilitzacions de grups ecologistes. Es tracta del que es proposa a la zona del Prat, en terme municipal de Moià, amb una superfície al voltant de sis hectàrees. En la darrera Comissió d’Urbanisme de la Catalunya Central, aquest organisme en va acordar l’aprovació definitiva.

Segons es detalla en l’informe de la comissió, es tracta d’un camp solar sobre una parcel·la de 104 hectàrees, de la qual la instal·lació pròpiament dita n’ocuparà 5,9 hectàrees (el 5,7%), i que es preveu que tingui una potència nominal de 2.800 quilowatts, producció que s’evacuarà mitjançant una línia soterrada. Estarà format per unes 5.000 plaques. Aquest seria, en teoria, l’últim obstacle per poder tramitar la llicència que permeti tirar endavant la instal·lació.


Aquest és, de fet, el més petit dels parcs solars dels tres projectes principals que hi ha sobre la taula al Moianès promoguts per diferents empreses. Projectes que, sumats, ocuparien una superfície d’unes 65 hectàrees de terreny (equivalent a 65 camps de futbol).


Dels tres projectes de camps solars que hi ha sobre la taula, els dos de més envergadura es plantegen a Calders. En concret, els dos primers són el del Canadell (22,8 hectàrees i 34.186 plaques solars), que ja està aprovat, i el del Pla de les Quingles (35,9 ha i 43.680 plaques), i el tercer és aquest que ara ha rebut el vistiplau d’Urbanisme al sector del Prat de Moià.

La confluència de tots tres és el que ha portat a la creació de la plataforma d’entitats Moianès pel Decreixement, integrada per diferents col·lectius de caràcter ecologista i social, que té en marxa des de final de l’any passat una campanya ciutadana, liderada pel col·lectiu El Fanal, que ha inclòs una recollida de signatures per frenar el que qualifiquen de «macroprojectes de renovables» que s’estan tramitant a la comarca. Tot i estar a favor que es promoguin les energies renovables, la plataforma considera que l’aposta passa per les comunitats energètiques i les iniciatives d’autoconsum, i per seguir el que estableix la Llei de canvi climàtic, segons la qual, assegura, «les renovables s’han de desenvolupar aprofitant espais ja alterats per l’activitat humana». Els projectes esmentats es preveuen essencialment sobre sòl agrícola.

Les entitats ecologistes del Moianès argumenten, segons van exposar a l’inici de la campanya, que darrere dels macroprojectes de renovables hi ha grans empreses i que «no és el bé comú el que els mou, sinó exclusivament la defensa del monopoli econòmic». En aquest sentit, creuen que «l’alternativa és una transició energètica descentralitzada i en mans de la ciutadania en forma de comunitats energètiques, enfront dels oligopolis que continuaran imposant els preus que els donin majors beneficis».


Entre les accions dutes a terme per denunciar els macroparcs fotovoltaics, les plataformes i col·lectius ecologistes del Moianès que formen part de la Xarxa Catalana per una Transició Energètica Justa van protagonitzar, el 6 de desembre passat, talls de circulació a la carretera de Manresa a Moià, a l’alçada de l’accés a la Colònia Jorba. Aquesta va ser una de la dotzena de mobilitzacions que van tenir lloc en diferents punts de Catalunya per reclamar al Govern de la Generalitat que «deixi d’impulsar una transició energètica injusta i antiecològica basada en macroprojectes privats i extractivistes».

25 juny 2024

Regió7

15 de maig 2024

Arran Moianès posa a debat el futur ambiental de la comarca

Diverses entitats exposaran el seu punt de vista en un acte que tindrà lloc dissabte


Acte de protesta contra els parcs solars projectats al Moianès, el desembre passat / ARXIU/OSCAR BAYONA

Redacció
Moià 15 MAI 2024 18:12



Arran Moianès ha organitzat per a aquest dissabte, 18 de maig, un acte de debat ecologista «en defensa del Moianès», que comptarà amb la participació de diferents agents socials i polítics de la comarca. Començarà a les 7 de la tarda i es farà a l’Ateneu La Pólvora.

L'acte tindrà la participació de l'AEiG Amadeu Oller, Pagesos de l'Altiplà, Unió de Pagesos, Moianès pel Decreixement, el Fanal i Arran Moianès. Després la unitat de Trucs 1 del Cau organitza un sopar popular que serà amenitzat per música i un bingo musical. La nit acabarà amb diferents DJ de Moià.

Segons els organitzadors, l'objectiu és parlar de quina feina es fa «des de l'educació en el lleure, la pagesia, els col·lectius ecologistes, el jovent organitzat, entre altres, per la defensa de la terra». També hi ha el propòsit de «començar a teixir lligams entre entitats i gent mobilitzada per bastir una estratègia conjunta en clau comarcal en un context de progressiva agudització de la crisi ecosocial».

L’entitat política juvenil fa referència crítica als macroparcs solars projectats a Calders i Moià, la sequera «i la necessitat d'abastir alguns pobles amb cisternes d'aigua, el projecte d'ampliació de l'escorxador de Moià vinculat a una planta de biogàs municipal». Projectes que, subratllen, «estan generant molt malestar i rebombori social i evidencien la necessitat de debatre i tenir una proposta de futur per capgirar la situació».

15 maig 2024

Regió7

13 de des. 2023

Entitats ecologistes tallen la carretera a Calders contra els macroprojectes energètics

Ha estat un dels punts de la mobilització que ha convocat la Xarxa Catalana per una Transició Energètica Justa






Tall de carretera i acció informativa aquest migdia, a Calders Oscar Bayona

Queralt Casals
Calders | 06·12·23 | 12:12 | Actualitzat a les 15:29


Plataformes i col·lectius ecologistes del Moianès que formen part de la Xarxa Catalana per una Transició Energètica Justa han dut a terme aquest dimecres talls de circulació intermitents, d’uns 15 minuts, a la carretera de Manresa a Moià a l’alçada de l’accés a la Colònia Jorba, a Calders, per denunciar els tres macroparcs fotovoltaics que hi ha projectats a la comarca. Una vintena de persones han participat en la iniciativa amb l’objectiu d'informar els conductors sobre els parcs solars previstos al Canadell i les Quingles, de Calders, i al Prat, de Moià. Aquesta ha estat una de la dotzena de mobilitzacions que han tingut lloc en diferents punts de Catalunya per reclamar al Govern de la Generalitat que «deixi d'impulsar una transició energètica injusta i antiecològica basada en macroprojectes privats i extractivistes».


La mobilització de Calders, que ha tingut lloc de les 12 a les dues del migdia, ha provocat cues intermitents de vehicles que els activistes han aprofitat per informar els conductors dels projectes de macroparcs que hi ha al Moianès i recollir signatures en contra de la seva creació. La protesta estava encapçalada per pancartes on es podia llegir lemes com «El Canadell amenaçat per l'afany capitalista de Meroil», «Camps en perill, defensem la terra», «Les Quingles amenaçat per l'afany capitalista de Voltalia» o «No als macroparcs, estimar la terra és defensar-la». En general, la resposta dels conductors ha estat receptiva.

Primer tall de carretera a Calders, aquest migdia OSCAR BAYONA


Paqui Cruz, membre de la plataforma d'entitats Moianès pel Decreixement, integrada per diferents col·lectius de caràcter ecologista i social, destacava durant l’acció que els parcs projectats «no suposaran cap benefici pel poble i destruiran el territori i la biodiversitat del voltant». La protesta organitzada pretenia ser «amable» i tenia com a principal objectiu «informar a la gent perquè, com a mínim, sigui sobirana i pugui decidir si hi està d’acord o no». Segons Cruz, els col·lectius ecologistes del Moianès treballen alternatives a aquests macroparcs com «són les comunitats d’autoconsum compartit» i defensen les energies renovables «però no així, no destrossant l’entorn perquè al final es beneficien uns pocs a canvi de destrossar el terreny».

En la mateixa línia, Pep Torné, de la plataforma Salvem Calders, afegia que «no és el model que volem pel país i per la gent». La creació de grans parcs solars, apunta, «és un problema per la pagesia, que perdrà camps de conreus, i pels veïns que vivim d’acord amb aquest paisatge i és un dels nostres valors».

En el cas del Moianès, entitats ecologistes, encapçalades pel col·lectiu El Fanal ja fa setmanes que van posar en marxa una campanya ciutadana, que inclou una recollida de signatures, per frenar el que qualifiquen de «macro projectes de renovables» que s’estan tramitant a la comarca, i que ara mateix es concreten en tres propostes que sumarien una superfície de prop de 65 hectàrees de terreny, l’equivalent a 65 camps de futbol.

Dels tres projectes de camps solars que hi ha sobre la taula, els dos de més envergadura es plantegen a Calders i el tercer a Moià. En concret, els dos primers són el del Canadell (22,8 hectàrees i 34.186 plaques solars), que ja està aprovat, i el del Pla de les Quingles (35,9 ha i 43.680 plaques), i el tercer al sector del Prat de Moià, de 6,6 hectàrees de superfície i 5.280 plaques.
Acció reivindicativa d'aquest migdia a la carretera de Calders OSCAR BAYONA

La Xarxa Catalana per una Transició Energètica Justa, que aplega un centenar de plataformes d'arreu de Catalunya, ha fet aquesta convocatòria per, amb les aturades, fer-se sentir i informar els conductors de quina manera s'estan implantant els projectes d'energia renovable a través del repartiment d'uns díptics. S'han fet talls en diferents punts de la geografia catalana, i en el cas de la Catalunya Central també a Copons, a l’Anoia, una de les comarques on planen més projectes.

Les entitats convocants es mostren especialment crítiques en com s'està fent la tramitació del Pla Territorial Sectorial per al Desenvolupament de les Energies Renovables a Catalunya (PLATER). Critiquen que, mentre no hi ha aquest document en marxa, la Generalitat «està aprovant un munt de macroprojectes arreu del territori. S'han posat a fer el document quan ja han donat via lliure a molts projectes i s'ha permès que se'n presentessin moltíssims més», denuncien. A més, també critiquen que aquest document s'està elaborant sense tenir en compte la participació ciutadana. 

6 desembre 2023

Regió7