Es mostren els missatges amb l'etiqueta de comentaris Ball de Gitanes. Mostrar tots els missatges
Es mostren els missatges amb l'etiqueta de comentaris Ball de Gitanes. Mostrar tots els missatges

19 de gen. 2026

El Ball de Gitanes llueix a Moià

Tres balls amb tradició a Moià com el Ciri, els Garrofins i les Gitanes van reviure fa cinquanta anys a la localitat; dels dos primers ja se’n va celebrar l’efemèride i ahir va ser el torn de l’altre, en una església parroquial plena a vessar

Les millors imatges del Ball de Gitanes / Oscar Bayona


Toni Mata i Riu
Manresa19 GEN 2026 6:25Actualitzada 19 GEN 2026 18:01

La commemoració dels 50 anys de la recuperació del Ball de Gitanes va culminar ahir a Moià una trilogia que en els darrers geners, amb motiu de la Festa Major d’Hivern, ha recordat que fa mig segle també es van tornar a dansar el Ball del Ciri i el Ball dels Garrofins. En una església parroquial plena a vessar, un centenar de balladors van ocupar el centre del temple per representar les tres coreografies esmentades, així com una ballada conjunta, molt aplaudida, amb una seixantena de dones i homes que en el darrer mig segle han mantingut viva la tradició. La Cobla Sabadell hi va posar la música, amb la direcció de Josep Valldaura.

L’expectació era màxima i l’aixopluc agraït en una jornada grisa i plujosa. La vetllada va començar amb el Ball del Ciri, que serveix per fer el relleu dels administradors de l’altar parroquial entre els membres de la confraria de Sant Antoni. L’espelma i l’almorratxa van anar canviant de mans en una peça elegant, de capes i faldilles, amb sis parelles en acció.

Després van entrar en escena els més petitons per representar el Ball dels Garrofins, el ritual dansaire que anuncia cada any la festa major hivernal. El dring dels picarols de les mitgetes se sentirà de nou avui a les 19 h amb les ballades a les places de la localitat.

Traspàs de bandera

Després del ball de bastons de la Colla Bastonera de Moià, es va ritualitzar el traspàs de la bandera de Sant Antoni de mans de l’administrador vigent, Nil Clusella, al nou, Adrià Clotet. Gerard Romeu va interpretar el canvi amb l’orgue de l’església i es va anunciar que el nou traginer d’honor és Josep Antoni Mur, cap del Cos dels Agents Rurals de la Generalitat de Catalunya. Els Tres Tombs se celebraran diumenge vinent.


Rosa Forcada i Jordi Ferrer (a l'esquerre) van ser homenatjats per la contribució a fer perviure els balls tradicionals / OSCAR BAYONA

Aleshores, el Ball de Gitanes va prendre el protagonisme. Primer, amb la presència del Pollo i la seva pell de conill, disposat a fer la punyeta a les sis parelles de dansaires. Després, amb la irrupció d’una nodrida colla de balladors dels darrers cinquanta anys. I, davant la sorpresa dels homenatjats, es va fer un reconeixement al lideratge de Rosa Forcada i Jordi Ferrer al capdavant de l’entusiasta grup que manté viva la flama ballant.

19 gener 2026

Regió7

El ball agermana Moià

La fotografia final de la vetllada de danses tradicionals va simbolitzar la unió de moltes persones per mantenir viva la tradició




Fotografia de grup dels balladors que van participar en la festa de danses tradicionals de Moià / OSCAR BAYONA


Toni Mata i Riu
Moià19 GEN 2026 17:18


Moià va viure diumenge a la tarda una gran vetllada social, cívica i cultural amb la interpretació dels seus balls tradicionals. L'edició d'enguany de la Festa Major d'Hivern ha tingut el Ball de Gitanes com a protagonista destacat per la commemoració dels 50 anys de la seva recuperació al poble. Una fita que va cloure les celebracions del mateix signe que van tenir lloc el 2023 amb el Ball dels Garrofins i el 2024 amb el Ball del Ciri.




Ballada conjunta de balladors de les Gitanes en els últims cinquanta anys / OSCAR BAYONA

L'església parroquial es va omplir de gom a gom en una demostració del vigor i la vigència d'uns balls que molts veïns i veïnes de Moià se senten seus. La festa va començar amb els balls del Ciri i els Garrofins i, després, va ser el torn del Ball de Bastons a càrrec de la Colla Bastonera de Moià. Després del traspàs de bandera de Sant Antoni al banderer d'enguany, honor que recau en Adrià Clotet, es va fer la ballada de Gitanes per celebrar que es va tornar a dansar ara fa mig segle, el 1976. Amb la Cobla Sabadell, dirigida pel mestre Josep Valldaura, tocant les músiques corresponents, la jornada va culminar en la concorreguda ballada conjunta dels balladors que han mantingut viva la flama de les Gitanes durant cinquanta anys.




La fotografia de grup dels balladors va culminar una jornada lluïda / OSCAR BAYONA

Una gran fotografia de grup de tots els balladors i altres persones que han contribuït a fer perdurar els balls tradicionals a Moià va cloure la vetllada, després que es fes un homenatge sorpresa a Roser Forcada i Jordi Ferrer per haver capitanejat la nau durant tres anys intensos que van culminar en un diumenge plujós i per recordar.

19 gener 2026

Regió7

20 de gen. 2024

Moià fusiona present i passat a ritme de dansa a la festa major d’hivern

Els 50 anys de la recuperació del Ball dels Garrofins apleguen uns 120 balladors de tots els temps en una emocionant posada en escena conjunta

Jordi Escudé
Moià | 20·01·24 | 21:57 | Actualitzat a les 22:07


50 anys de la recuperació del ball dels Garrofins a Moià Eduard Vega


Records, emocions i molta diversió. Així s’ha viscut aquest dissabte el retrobament d’antics dansaires que s’han aplegat a l’església de Moià per tornar a reproduir els passos que havien ballat de petits com a garrofinaires. I és que enguany se celebren els 50 anys de la recuperació del Ball dels Garrofins, una emblemàtica dansa moianesa que s’interpreta cada any per la festa major d’hivern, i que aquesta vegada ha agafat un protagonisme destacat, amb una interpretació conjunta amb uns 120 balladors.


Ha estat el colofó d’una jornada especial que ha portat tots els balls dins l’església, i s’ha omplert a vessar. El Ball dels Garrofins ha estat el màxim exponent, però s’hi han ballat la resta de danses tradicionals que conformen les festes en honor a sant Sebastià. Com de costum, primer ha estat el torn del Ball de Gitanes, amb l’acompanyament del personatge del Pollo; després han ballat els petits Garrofins en la seva posada en escena habitual, els Bastoners, i finalment s’ha fet el Ball del Ciri. Amb l’excepció dels bastoners, que es van incorporar més tard a l’espectacle festiu, les altres tres són les danses tradicionals que històricament han acompanyat la festa, però amb interrupcions fins que el 1974, el Casal Parroquial en col·laboració amb l’Ajuntament i veïns del poble van recuperar el Ball dels Garrofins. L’any següent es recuperaria el Ball del Ciri, i el 1976 el Ball de Gitanes, de manera que ara s’ha encetat un període de tres anys d’aniversaris.

La festa especial que s’ha viscut enguany a l’entorn dels garrofins, ha evidenciat l’estima que Moià té per la seva tradició dansaire, amb forts aplaudiments que s’han deixat sentir al llarg de l’hora i mitja que han durat els balls, i especialment en el tram final en què els garrofins prenien un especial protagonisme. S’ha recordat el seu passat, amb les primeres referències escrites del 1789, si bé el ball és molt anterior perquè en el document consta «ja es ballava de molt antic». De fet, ha estat un acte de memòria històrica, en què s’ha parlat de l’origen dels garrofins com a dansa que es feia a la vigília de Sant Sebastià davant dels administradors de la festa per recaptar diners. I també de la seva aturada, a causa la Guerra Civil, fins a la recuperació el 1974 tot i algunes posades en escena que hi va haver esporàdicament entremig. També ha estat un acte de reconeixement i agraïment als teiers que tradicionalment acompanyaven el ball quan sortia al carrer per donar llum i escalfor, i als músics que han posat so a la dansa, primer amb un flabiol, més tard amb la flauta, i últimament amb les gralles per les dificultats de trobar flautistes quan la festa s’escau en dies feiners.


Feta la posada al dia, arribava el moment culminant amb l’entrada a escena dels aproximadament 120 dansaires que han estat garrofinaires en algun moment o altre al llarg d’aquests 50 anys. Una dansa interpretada per infants d’entre 7 i uns 10 anys, molts dels quals ja són els fills i els nets de qui l’havien ballada temps enrere. Avui se’ls anava cridant per tornar-la a ballar, plegats però per grups d’edat, i ho han fet en una lluïda posada en escena que ha aixecat crits i aplaudiments dels nombrosos espectadors aplegats a l’església.

Una primera celebració de l’efemèride ja s’havia fet al matí amb la inauguració d’un mural commemoratiu del Ball dels Garrofins en una paret de l’edifici on hi havia hagut l’antiga església i on tradicionalment s’havien fet les danses.
 

40 anys del retorn dels Tres Tombs

La d'aquest dissabte no ha estat l'única efemèride emmarcada en la festa major d'hivern que es viu a Moià. I és que el cap de setmana vinent es commemoraran els 40 anys de recuperació dels Tres Tombs, que també es van interrompre per la Guerra Civil i que es tornen a celebrar de manera conjunta des del 1984.

De fet, aquest dissabte ja s'ha fet un avançament amb el traspàs de la bandera a la banderera 2024, Rosalia Closas. Un acte que habitualment es fa l'últim cap de setmana de gener, coincidint amb els Tres Tombs, però que enguany s'ha inclòs en la celebració que s'ha fet a l'església. 

20 gener 2024

Regió7

17 de gen. 2024

Moià realça la Festa Major d’Hivern en els 50 anys de recuperació de les danses i els 40 dels Tres Tombs

L’Ajuntament inaugurarà un mural commemoratiu aquest divendres i ampliarà les activitats dels dos propers caps de setmana
 

El mural commemoratiu de la recuperació de les danses s'inaugurarà divendres AJUNTAMENT DE MOIÀ


Jordi Escudé
Moià | 17·01·24 | 19:00


La Festa Major d’Hivern de Moià, que comença aquest divendres i s’allargarà fins al 28 de gener, està d’aniversari, i per això se celebrarà una edició especial per commemorar-ho. I és que enguany se celebren 50 anys de l’inici de la recuperació de les danses tradicionals del poble, que es ballaran aquest cap de setmana, i també en fa 40 que es van recuperar els Tres Tombs, que tenen lloc l’últim cap de setmana de gener.


Tots dos aniversaris seran l’excusa per reforçar la festa amb noves propostes i amb més activitats, especialment durant aquest primer cap de setmana festiu. De fet, s’encetaran tres anys seguits d’efemèrides al voltant de les tres danses populars de caràcter històric. Aquesta vegada se celebra el mig segle de la tornada del Ball dels Garrofins, l’any que ve serà el torn del Ball del Ciri, que es va recuperar en una edició posterior, i el 2026 li tocarà al Ball de Gitanes, amb què es va tancar el cicle de retorns. Segons consta en documents històrics, totes tres danses van tenir la seva màxima esplendor a començament del segle XVIII, recorda el regidor de Cultura de Moià, Lluís Cascales, però per motius que es desconeixen es van deixar de ballar, fins que membres de l’antic Esbart de Moià van decidir recuperar-les ara fa mig segle amb el suport de l’Ajuntament.

Un mural i un ball especial

L’efemèride es rememorarà aquest divendres a les 7 amb la inauguració d’un gran mural commemoratiu que l’il·lustrador Jordi Beltran ha pintat en una façana de l’antic ajuntament. L’edifici es va construir al lloc on hi havia hagut l’església de Sant Sebastià, que va ser cremada i reduïda, i davant la qual es feien els balls fins que es van traslladar a la plaça Major.

Abans de la inauguració del mural, s’haurà fet la tradicional cercavila de garrofins i teiers, a les 6 a la plaça de Sant Sebastià amb els Ministrers de la Segeta, mentre que la celebració pròpia dels 50 anys es reserva per a l’endemà, dissabte dia 20, també a les 6 de la tarda. Com de costum, es farà la mostra de danses tradicionals, amb Ball del Ciri, el Ball de Gitanes, el Ball de Bastons, i el Ball de Garrofins, però aquesta vegada es farà dins l’església amb un espectacle de llums, segons ha avançat Cascales. A més, en acabat, i també com a novetat, es farà una gran ballada dels garrofins, amb més de cent dansaires que hi han participat en algun moment o altre al llarg d’aquests 50 anys. Al migdia, l’església haurà acollit la missa solemne en honor a Sant Sebastià, i a la tarda, es viurà el preludi dels Tres Tombs (que concentrarà els actes el cap de setmana vinent), amb el traspàs de la bandera a la nova banderera, Rosalia Closas; i a l’Ajuntament es recuperarà la figura de la Traginera d’Honor, que serà l’escaladora moianesa Rut Monsech.
 

Nous espectacles

Coincidint amb les efemèrides, la Festa Major d’Hivern de Moià agafa embranzida amb noves propostes per a tots els públics que bàsicament ampliaran el programa d’actes d’aquest primer cap de setmana.

De cara a la mainada, per a aquest divendres a 2/4 de 6 hi ha preparat l’espectacle de titelles «Jugues?», a la biblioteca, i diumenge, a les 5 de la tarda, una sessió de teatre infantil a Les Faixes. Per al públic jove, s’ha previst un concert amb el grup de versions Akelarre i música amb Dj. Carrera, dissabte a les 11 de la nit, també a Les Faixes; i també hi haurà lloc per a l’humor de Quim Vila, amb un espectacle aquest divendres a les 9 de la nit, novament a Les Faixes.

Ja de cara a la setmana que ve, per dissabte 27 de gener s’ha preparat una ballada de country a la plaça Major, a partir de les 6.

De fet, el cap de setmana vinent es dedicarà plenament a la Festa dels Tres Tombs, que en aquest cas es van recuperar ara fa 40 anys. Consten com uns dels més antics de Catalunya, amb documentació de començament del segle XIX, però es van deixar de fer per la Guerra Civil, fins que es va crear una comissió que els va recuperar el 1984.

A banda dels actes previs d’aquest dissabte amb la Traginera d’Honor, la festa dedicada als Tres Tombs concentrarà les activitats el cap de setmana vinent. El dissabte 27 de gener tindrà lloc una serenata dels administradors a les 6, i una gran botifarrada a les 7 a la plaça Major. L’endemà, a les 11 del matí començarà la cavalcada des de davant del pavelló fins a la plaça de l’Hospital, i inclourà les tres benediccions a partir de 2/4 de 12 del migdia. 

17 gener 2024

Regió7

23 de gen. 2023

Danses tradicionals, a la festa d'hivern de Moià


 23 gener 2023

el9nou paper

Les danses tradicionals de Moià omplen la plaça del CAP

El Ball del ciri, el de Garrofins, el de Bastons i el de Gitanes van completar el programa del primer cap de setmana de festes d'hivern


Ballada de les danses tradicionals de Moià



Joan Capdevila
Moià | 23·01·23 | 10:06 | Actualitzat a les 10:29


La ballada de les danses tradicionals de Moià ha omplert aquest diumenge de balladors i de públic la plaça del CAP, en el marc de la celebració de les festes d’hivern. Actes que es van iniciar divendres (diada de Sant Sebastià, patró del poble) i que tindran continuïtat el cap de setmana vinent amb la celebració de Sant Antoni.

Envoltats de públic i sota la interpretació de la Cobla Sabadell, els balladors van executar acuradament el Ball del Ciri, que va lluir especialment després que balladores i balladors van lluir els vestits que van estrenar per la festa major d’estiu. Després foren els Garrofins els qui van interpretar el seu ball secular, van continuar els bastoners i es va cloure la festa amb el Ball de Gitanes, que els dansaires van interpretar animadament, tot i que el personatge del Pollo, com ja és tradició, no va parar de fer-los la guitza. Com a revenja, en acabat els balladors van agafar al pollo fent-lo ballar i voltejant-lo per l’aire. La celebració de la festa major d’hivern ja va arrencar divendres amb la missa solemne en honor a Sant Sebastià i les ballades dels Garrofins dins i fora de l’església.

Diumenge vinent tindrà lloc la Festa dels Tres Tombs, amb una prèvia dissabte amb ballada country i botifarrada. La jornada dominical arrencarà a 2/4 de 10 amb la concentració dels participants a la cavalcada de Sant Antoni per fer el guarniment de cavalls i carruatges. A les 11 es formarà la comitiva que tot seguit desfilarà pels carrers de la vila, encapçalada pel banderer. Precisament, aquest cap de setmana passat se n’ha fet l’acte de traspàs, quan la banderera de l'edició de 2022, Teresa Roca, ha donat el relleu al d'enguany, Marc Pardo, amb el lliurament de la bandera de Sant Antoni, la capa i el barret.

A quarts de 12 és prevista la benedicció i els Tres Tombs, en una cercavila que comptarà amb la participació musical de Som-hi de caraband i Grallers de Moià, i que es clourà amb la interpretació del Ball de contrapàs curt de Moià. 

23 gener 2023

Regió7

25 de gen. 2022

Moià torna a ballar per la Festa Major d’Hivern

25·01·22 | 06:25

 

Moià torna a ballar per la Festa Major d’Hivern | AJUNTAMENT DE MOIÀ


Després de l’impàs de l’any passat per la covid, aquest cap de setmana els carrers de Moià han recuperat les danses tradicionals de la Festa Major d’Hivern en honor a Sant Sebastià. Interpretats per la Cobla Sabadell, els balls del Ciri, de Gitanes i Garrofins han tornat a lluir, acompanyats del Pollo. 

25 gener 2022

Regió7