Es mostren els missatges amb l'etiqueta de comentaris botifarrada. Mostrar tots els missatges
Es mostren els missatges amb l'etiqueta de comentaris botifarrada. Mostrar tots els missatges

3 de febr. 2026

Els Tres Tombs omplen de nou els carrers de Moià

La cavalcada de Sant Antoni Abat es va celebrar diumenge passat després de l’ajornament per la nevada del 24 de gener
Centenars de veïns i visitants van gaudir d'una desfilada amb més d'una quarantena d'animals i diversos carros


Imatges dels Tres Tombs de Moià / Mercè Rodríguez


Ariadna Gombau
Moià03 FEB 2026 11:57Actualitzada 03 FEB 2026 11:58

Moià va viure diumenge passat, 1 de febrer, la tradicional cavalcada dels Tres Tombs, després d’haver-se ajornat a causa de la nevada que va afectar el municipi el dissabte 24 de gener. Tot i que durant tot el cap de setmana es van programar diverses activitats, la desfilada de Sant Antoni Abat va ser l’acte més multitudinari, omplint els carrers de la vila de centenars de veïns i visitants i posant punt final a la Festa Major d’Hivern d’enguany.


Diumenge al matí, els participants de la cavalcada es van concentrar a primera hora al pavelló municipal, des d’on van sortir a les onze en direcció a la plaça Major. La desfilada va estar encapçalada per la Banda Municipal de l’Espai Musical de Moià i el Pollo, seguits d’una quarantena d’animals i diversos carros i tractors. Enguany, el Traginer d’Honor va ser Josep Antoni Mur Allué i el Banderer, Adrià Clotet Tura. A 2/4 de dotze del migdia, davant l’església, va tenir lloc la primera benedicció, que en la darrera volta va comptar amb la interpretació del Ball del Contrapàs curt.

Dissabte de prèvia

Dissabte, a les set de la tarda, la plaça Major va acollir la primera activitat relacionada amb la festa dels Tres Tombs: la Gran Botifarrada. En acabar l’àpat, davant mateix de l’església, es va fer la serenata als administradors entrants i sortints per anunciar la celebració dels Tres Tombs, amb l’acompanyament dels Grallers de Moià, també presents en la desfilada de Sant Antoni. Posteriorment, la comitiva es va dirigir fins a l’Ajuntament, juntament amb el Traginer d’Honor, on va ser rebuda per l’alcalde, Dionís Guiteras.


Els administradors sortints han estat Jordi Cuberta Ferrer, Aleix Clusella Moya i Rosa Forcada Clapers. Pel que fa als entrants, han estat Agustí Prat Clarà, Sebastià Prat Clarà i Josep Franquesa Padrós.

3 febrer 2026

Regió7

17 de gen. 2024

Moià realça la Festa Major d’Hivern en els 50 anys de recuperació de les danses i els 40 dels Tres Tombs

L’Ajuntament inaugurarà un mural commemoratiu aquest divendres i ampliarà les activitats dels dos propers caps de setmana
 

El mural commemoratiu de la recuperació de les danses s'inaugurarà divendres AJUNTAMENT DE MOIÀ


Jordi Escudé
Moià | 17·01·24 | 19:00


La Festa Major d’Hivern de Moià, que comença aquest divendres i s’allargarà fins al 28 de gener, està d’aniversari, i per això se celebrarà una edició especial per commemorar-ho. I és que enguany se celebren 50 anys de l’inici de la recuperació de les danses tradicionals del poble, que es ballaran aquest cap de setmana, i també en fa 40 que es van recuperar els Tres Tombs, que tenen lloc l’últim cap de setmana de gener.


Tots dos aniversaris seran l’excusa per reforçar la festa amb noves propostes i amb més activitats, especialment durant aquest primer cap de setmana festiu. De fet, s’encetaran tres anys seguits d’efemèrides al voltant de les tres danses populars de caràcter històric. Aquesta vegada se celebra el mig segle de la tornada del Ball dels Garrofins, l’any que ve serà el torn del Ball del Ciri, que es va recuperar en una edició posterior, i el 2026 li tocarà al Ball de Gitanes, amb què es va tancar el cicle de retorns. Segons consta en documents històrics, totes tres danses van tenir la seva màxima esplendor a començament del segle XVIII, recorda el regidor de Cultura de Moià, Lluís Cascales, però per motius que es desconeixen es van deixar de ballar, fins que membres de l’antic Esbart de Moià van decidir recuperar-les ara fa mig segle amb el suport de l’Ajuntament.

Un mural i un ball especial

L’efemèride es rememorarà aquest divendres a les 7 amb la inauguració d’un gran mural commemoratiu que l’il·lustrador Jordi Beltran ha pintat en una façana de l’antic ajuntament. L’edifici es va construir al lloc on hi havia hagut l’església de Sant Sebastià, que va ser cremada i reduïda, i davant la qual es feien els balls fins que es van traslladar a la plaça Major.

Abans de la inauguració del mural, s’haurà fet la tradicional cercavila de garrofins i teiers, a les 6 a la plaça de Sant Sebastià amb els Ministrers de la Segeta, mentre que la celebració pròpia dels 50 anys es reserva per a l’endemà, dissabte dia 20, també a les 6 de la tarda. Com de costum, es farà la mostra de danses tradicionals, amb Ball del Ciri, el Ball de Gitanes, el Ball de Bastons, i el Ball de Garrofins, però aquesta vegada es farà dins l’església amb un espectacle de llums, segons ha avançat Cascales. A més, en acabat, i també com a novetat, es farà una gran ballada dels garrofins, amb més de cent dansaires que hi han participat en algun moment o altre al llarg d’aquests 50 anys. Al migdia, l’església haurà acollit la missa solemne en honor a Sant Sebastià, i a la tarda, es viurà el preludi dels Tres Tombs (que concentrarà els actes el cap de setmana vinent), amb el traspàs de la bandera a la nova banderera, Rosalia Closas; i a l’Ajuntament es recuperarà la figura de la Traginera d’Honor, que serà l’escaladora moianesa Rut Monsech.
 

Nous espectacles

Coincidint amb les efemèrides, la Festa Major d’Hivern de Moià agafa embranzida amb noves propostes per a tots els públics que bàsicament ampliaran el programa d’actes d’aquest primer cap de setmana.

De cara a la mainada, per a aquest divendres a 2/4 de 6 hi ha preparat l’espectacle de titelles «Jugues?», a la biblioteca, i diumenge, a les 5 de la tarda, una sessió de teatre infantil a Les Faixes. Per al públic jove, s’ha previst un concert amb el grup de versions Akelarre i música amb Dj. Carrera, dissabte a les 11 de la nit, també a Les Faixes; i també hi haurà lloc per a l’humor de Quim Vila, amb un espectacle aquest divendres a les 9 de la nit, novament a Les Faixes.

Ja de cara a la setmana que ve, per dissabte 27 de gener s’ha preparat una ballada de country a la plaça Major, a partir de les 6.

De fet, el cap de setmana vinent es dedicarà plenament a la Festa dels Tres Tombs, que en aquest cas es van recuperar ara fa 40 anys. Consten com uns dels més antics de Catalunya, amb documentació de començament del segle XIX, però es van deixar de fer per la Guerra Civil, fins que es va crear una comissió que els va recuperar el 1984.

A banda dels actes previs d’aquest dissabte amb la Traginera d’Honor, la festa dedicada als Tres Tombs concentrarà les activitats el cap de setmana vinent. El dissabte 27 de gener tindrà lloc una serenata dels administradors a les 6, i una gran botifarrada a les 7 a la plaça Major. L’endemà, a les 11 del matí començarà la cavalcada des de davant del pavelló fins a la plaça de l’Hospital, i inclourà les tres benediccions a partir de 2/4 de 12 del migdia. 

17 gener 2024

Regió7

14 de nov. 2023

Calders celebra aquest cap de setmana la Festa Viu l'Ecomuseu del Moianès

Entre les activitats hi haurà sortides, presentacions i una visita al Pou del Castell, en motiu dels 300 anys de la seva construcció
Redacció
Calders | 14·11·23 | 12:49

Entre les activitats hi haurà una visita la Castell de Calders Arxiu/Ajuntament Calders


La Festa Viu l’Ecomuseu del Moianès, que anualment es fa en un dels 10 pobles de la comarca per difondre, promocionar i revalorar el seu patrimoni, tindrà lloc aquest cap de setmana a Calders. Entre les activitats que es faran, des de divendres fins diumenge, hi ha sortides, presentacions, una taula rodona i una visita al Castell de Calders.


Les activitats començaran aquest divendres a les 9 del matí amb la caminada, adreçada a majors de 60 anys, Mou-te pel Moianès fins a Sant Amanç, a càrrec d’Eduard Sànchez. Dissabte, la jornada començarà amb una sortida caminant cap al Pou del Castell, en motiu dels 300 anys de la seva construcció, i es visitarà el castell per visitar les obres realitzades. Al migdia, al Forn de la calç, es farà una taula rodona sobre «Clima. Pedra i aigua. Camins de resiliència» i vermut.


Ja a la tarda, al Centre Cívic, es farà la presentació del llibret «La fàbrica Jorba de Calders. 46 anys teixint en color», a càrrec de l’autor Jordi Piñero. Tot seguit, es hi haurà l’entrega de premis del Primer concurs de curtmetratges Néstor Almendros als millors treballs audiovisuals realitzats pels alumnes d’entre 9 i 12 anys de la comarca, organitzat per l’Escola de Cinema del Moianès. La jornada acabarà amb una botifarrada i una actuació musical.


Diumenge, es farà una sortida amb bici de la plaça Major de Calders cap a Sant Pere de Viladecavalls, on hi haurà activitats amb els Gegants de Calders, animació infantil i tirolina i es presentaran les campanyes «Al Moianès ens cuidem» i «Al Moianès fomentem valors a través de l’esport». La festa acabarà amb un vermut. 

14 novembre 2023

Regió7

24 de gen. 2020

Moià viu el segon cap de setmana seguit de festa, ara amb la cavalcada dels Tres Tombs

redacció 24.01.2020 | 23:48
Moià celebra demà la festa dels Tres Tombs, però avui ja fa un primer tast d'activitats. Aquesta tarda a les 6, tindrà lloc una trobada de Country, i tot seguit, el grup de grallers de Moià anirà a casa de cada un dels administradors de Sant Antoni Abat per oferir-los una serenata i anunciar els Tres Tombs de demà. A les 7, a la plaça Major, hi haurà una botifarrada.

Demà els actes començaran a 2/4 de 10 amb una concentració dels participants a la cavalcada, que arrencarà a les 11 i a 2/4 de 12 es farà la benedicció dels Tres Tombs. Obriran la cavalcada el grup Som-hi de Caraband i el Pollo, i els acompanyaran els grallers de Moià. En el tercer tomb s'interpretarà el ball del contrapàs curt.

24 gener 2020

Regió7