Es mostren els missatges amb l'etiqueta de comentaris geoparc de la catalunya Central. Mostrar tots els missatges
Es mostren els missatges amb l'etiqueta de comentaris geoparc de la catalunya Central. Mostrar tots els missatges

13 de nov. 2025

El professorat de la regió reclama més eines i cooperació per treballar la geologia i el patrimoni natural a les aules

El Geoparc de la Catalunya Central tanca les dues sessions participatives del seu Pla Estratègic Educatiu amb una valoració molt positiva del sector docent




Trobada participativa amb professorat de secundària del territori per definir el seu Pla Estratègic Educatiu (PEEG), a Moià / Arxiu particular

Regió7
Moià/Cardona13 NOV 2025 12:00



El Geoparc Mundial UNESCO de la Catalunya Central ha finalitzat les dues trobades participatives amb professorat de secundària del territori per definir el seu Pla Estratègic Educatiu (PEEG), una iniciativa que vol establir una estratègia compartida per apropar la geologia, el patrimoni natural i la ciència a les aules. En total, hi han participat 17 docents procedents de 14 centres educatius dels Bages, Moianès, Baix Llobregat, Osona i Maresme, tots ells professionals de l'educació secundària. Les sessions s'han desenvolupat a Moià i Cardona, dos espais emblemàtics del patrimoni geològic del territori.


La primera trobada es va celebrar el 18 d'octubre a l'Auditori de Sant Josep de Moià, amb una visita posterior a les Coves del Toll, un dels equipaments de referència del Geoparc. La segona jornada va tenir lloc el 8 de novembre al Parc Cultural de la Muntanya de Sal de Cardona, on es van abordar els reptes de futur i l'estratègia educativa del Geoparc.


Durant les sessions, el professorat va treballar de manera col·laborativa per identificar necessitats i propostes de millora i conèixer tots els recursos que ja hi ha a la seva disposició per poder treballar i conèixer el geoparc. Les valoracions han estat molt positives, destacant especialment la necessitat de disposar de més eines didàctiques, formació específica i espais de treball en xarxa i cooperació en temes relacionats amb les ciències de la Terra, el patrimoni natural i la sostenibilitat.



Trobada participativa amb professorat de secundària del territori per definir el seu Pla Estratègic Educatiu (PEEG), a Cardona / Arxiu particular

El president del Geoparc de la Catalunya Central, Eduard Mata, ha valorat molt positivament el procés participatiu i ha destacat "la importància d'escoltar la veu del professorat per construir una estratègia educativa que connecti el coneixement científic amb el territori i fomenti la consciència ambiental entre els joves, així com traslladar el relat del geoparc a les aules en cada etapa educativa".

Les aportacions recollides serviran de base per a la redacció del Pla Estratègic Educatiu del Geoparc, que definirà les línies d'acció dels pròxims anys en matèria d'educació i divulgació del patrimoni geològic, natural i cultural de la Catalunya Central.

13 novembre 2025

Regió7

26 de jul. 2025

Primera taula participativa d’institucions del Geoparc Mundial UNESCO de la Catalunya central



Primera taula participativa d’institucions del Geoparc Mundial UNESCO de la Catalunya central / Museu de Moià


Redacció
Manresa26 JUL 2025 6:25

La primera taula participativa d’institucions del Geoparc Mundial UNESCO de la Catalunya Central, va tenir lloc el passat dimecres 23, al Centre d’Interpretació del Geoparc a Sallent. Aquestes reunions s’estan duent a terme per a la definició del Pla Estratègic Educatiu del Geoparc, per aquest motiu és de gran importància que tots els agents implicats hi participin. Marta Fàbrega, directora-gerent del Museu de Moià-Casa Museu Rafael Casanova i del Parc Prehistòric de les Coves del Toll, va assistir en representació dels dos equipaments que formen part del Geoparc.

26 juliol 2025

Regió7

11 de juny 2024

El Geoparc de la Catalunya Central se sotmetrà aquesta setmana a la revàlida de la Unesco

Dos avaluadors de la Unesco visitaran diversos indrets per valorar si s'han dut a terme correctament les recomanacions de l'última visita

Montserrat serà un dels punts de visita dels avaluadors / Geoparc de la Catalunya Central

Redacció
Manresa 11 JUN 2024 14:07 Actualitzada 11 JUN 2024 15:13

Dos avaluadors de la Unesco seran aquesta setmana al Geoparc de la Catalunya Central per sotmetre’l a la revàlida que ha de passar cada quatre anys per formar part de la xarxa de Geoparcs Mundials d’aquest organisme. Els avaluadors, la irlandesa Kirstin Lemon i l’italià Giuseppe Ottria, arribaran el pròxim dijous, 13 de juny, i faran estada al territori fins al proper dilluns 17. Durant aquests dies, visitaran diferents espais i revisaran que s’hagin portat a terme les recomanacions que es van fer durant la darrera revàlida.

El Geoparc de la Catalunya Central és el primer de Catalunya que va ser integrat a la xarxa de Geoparcs mundials de la Unesco, l’any 2015, i periòdicament ha de passar una revàlida per confirmar que continua sent mereixedor de la designació. La darrera va tenir lloc l’any 2021, fa només tres anys, ja que s’havia de fer el 2020 i es va endarrerir per la pandèmia.


El president del Geoparc de la Catalunya Central, Eduard Mata, explica que “afrontem la revàlida conscients de les recomanacions fetes en la darrera avaluació i amb la motivació de posar en valor no sols un territori tan singular a nivell geològic com el nostre, sinó també tots els projectes que des del 2021 s’han anat treballant i que han d’impulsar i posicionar el Geoparc de la Catalunya Central com l’eina de desenvolupament social i econòmic que volem per al territori”. En aquest sentit, Mata agraeix “al director científic, tècnics, municipis patrons, representants del consell científic i consell comarcals del Bages, el Moianès i el Baix Llobregat la seva implicació, col·laboració i coordinació per enfortir, difondre, projectar i posicionar el Geoparc”.


Els avaluadors arribaran dijous al migdia i es dirigiran directament cap a Montserrat, on mantindran trobades amb representants del Geoparc i de la comunitat de monjos del monestir. L’endemà visitaran el centre d’interpretació del Geoparc situat a l’estació superior del Funicular de Sant Joan, on es reuniran amb responsables de FGC i del parc natural de la muntanya. També mantindran una trobada amb professionals del Camp d’Aprenentatge del Bages per conèixer les propostes educatives que tenen a veure amb el Geoparc.

A la tarda, es dirigiran fins a les tines de la Vall del Flequer, on es trobaran amb membres del cos d’Agents Rurals i del Parc Natural de Sant Llorenç del Munt i l’Obac i faran una activitat d’enoturisme que vincula la geologia amb la tradició vitivinícola del territori i el patrimoni de pedra seca. També mantindran una trobada amb investigadors de la Universitat de Barcelona que estudien com les roques poden contribuir a mitigar el canvi climàtic i visitaran la biblioteca de Navarcles per conèixer el funcionament del programa de Punts d’Informació Turística del Geoparc.

El programa de dissabte començarà a la comarca del Moianès, on visitaran el centre d’art contemporani CACIS de Calders, les Coves del Toll i el municipi de L’Estany. Al migdia faran una caminada per Artés utilitzant la webapp del Geoparc i a la tarda aniran a Cardona per visitar la Muntanya de Sal. Al vespre tindrà lloc un sopar amb representants institucionals del Geoparc i del govern de Catalunya, així com altres agents del territori.


L’últim dia de visites serà diumenge, amb parades a les Tines dels Manxons de Callús per veure la senyalització de la Ruta de la Sal que uneix Cardona amb Manresa, a Súria per visitar el nou Museu de la Mineria i el Pou El Salí, a Manresa per fer un recorregut guiat per la ciutat, i a Sallent per veure el centre de visitants del Geoparc.

11 juny 2024

Regió7

14 de maig 2024

La Setmana dels Geoparcs Europeus torna amb una vintena de propostes per descobrir el patrimoni geològic

Entre el 18 de maig i el 2 de juny, es faran sortides guiades, tallers, hores del conte, xerrades i un escape room amb visita nocturna a les Coves del Toll

Les Coves del Toll de Moià acullen un escape room amb visita nocturna / CCB


Redacció
Manresa 14 MAI 2024 11:08


El Geoparc Mundial Unesco de la Catalunya Central celebrarà entre el 18 de maig i el 2 de juny la Setmana dels Geoparcs Europeus, un esdeveniment de gran abast que pretén promoure i donar a conèixer el patrimoni geològic de diferents territoris d’Europa que alberguen un geoparc. En el cas del Geoparc de la Catalunya Central, s’han programat una vintena d’activitats per a tots els gustos i edats, des de contes per als més petits fins a xerrades científiques per als més curiosos. També hi haurà sortides per conèixer sobre el terreny la geologia del territori, tallers creatius, clubs de lectura, visites guiades i fins i tot un escape room.

Els actes de la Setmana arrencaran aquest dissabte amb una visita nocturna i escape room a les Coves del Toll de Moià. Aquest mateix dia, però al matí, es farà una sortida per conèixer la biodiversitat del Torrent de la Sala. El president del Geoparc i conseller de Turisme, Eduard Mata, creu que «el Geoparc de la Catalunya Central valora la singularitat del territori que tenim, que el fa únic, i aquesta setmana és una molt bona oportunitat perquè tant els visitants de fora com els mateixos bagencs puguin conèixer aquesta riquesa geològica i patrimonial amb un programa variat i amb propostes per a tots els públics».

Pel que fa a les excursions geològiques, aquest any se’n faran per diferents punts del Geoparc. El 25 de maig tindrà lloc una ruta de 12 quilòmetres entre El Pont de Vilomara i Les Marcetes guiada per Ferran Climent, director científic del Geoparc, i Josep Camprubí, de Mas Roviralta. Aquest mateix dia es farà una sortida per la Cova de Mura i l’endemà, diumenge 26, n’hi haurà una altra pel meandre de Calders. El divendres 31 de maig es farà una caminada pel terme de Balsareny a càrrec dels alumnes de 1r d’ESO de l’institut Guillem de Balsareny, juntament amb l’expert en geologia Isidre Prat, entre d’altres. El dissabte 1 de juny hi ha programades dues rutes: una per la Vall Salina de Cardona i l’altra per l’entorn de Castellnou de Bages. I el diumenge dia 2 hi ha previstes dues sortides més: una visita geològica per l’entorn de les Coves del Toll de Moià i una pujada al turó de Castellet, a Sant Vicenç de Castellet.

Les biblioteques públiques, com és habitual, tindran un paper destacat en aquesta Setmana, organitzant tota mena d’activitats, des d’hores del conte per als més menuts fins a xerrades científiques, tallers i exposicions. Una altra proposta serà un sorteig que es farà a partir del dia 20 de maig als perfils d’Instagram del Geoparc i de Bages Turisme, en què totes les persones que hi participin tindran l’oportunitat de guanyar una sortida en BTT amb una visita i àpat al celler Fargas Fargas.

14 maig 2024

Regió7

15 de març 2019

Moià farà una sortida geològica pels voltants de les coves del Toll


redacció 15.03.2019 | 23:50
El Museu de Moià ha organitzat una sortida geològica pels voltants de les coves del Toll per al diumenge 24 de març, que serà guiada pel doctor en Geologia i president honorífic del Geoparc Unesco de la Catalunya Central, Josep M. Mata Perelló. La sortida matinal és gratuïta i oberta a tothom.

La sortida començarà a les 9 del matí a l'aparcament de les coves del Toll i es dirigirà a l'avenc del Bassot, el dolmen del Cuspinar, el de Perers, l'avenc de Perers, la balma del Gai i Torre de Casanova, per retornar a les coves del Toll. Permetrà descobrir com era aquest mar que ocupava el sud del Moianès ara fa 40 milions d'anys.

15 març 2019

Regió7

28 de febr. 2019

El Geoparc estrena una guia de viatge que recull els actius turístics del Bages

La publicació de la prestigiosa editorial francesca Petit Futé es pot trobar en català, francès i castellà queralt casals 28.02.2019 | 00:24


La nova guia del Geoparc de la Catalunya Central es va presentar ahir al municipi de Santpedor QUERALT CASALS

El Geoparc Mundial Unesco de la Catalunya Central ja disposa d'una guia de viatge específica, centrada principalment en la comarca del Bages, que li dona una projecció internacional. La prestigiosa editorial francesa Petit Futé ha estat l'encarregada d'elaborar la publicació, de la qual s'han fet 9.000 exemplars en tres idiomes: francès, català i castellà. Es tracta de la primera guia de viatge que recull els actius turístics de la comarca, i es va presentar ahir als agents del territori en un acte a l'auditori del convent de Sant Francesc de Santpedor.

A partir d'ara, l'oferta cultural, paisatgística i gastronòmica de la comarca queda recollida en aquesta publicació de 190 pàgines, que inclou des d'una presentació genèrica de la destinació fins a un recorregut municipi per municipi on es detalla la seva oferta.

El president del Consell Comarcal del Bages, Agustí Comas, destacava ahir que la guia suposa «una passa endavant en l'objectiu d'obrir-nos al món» i que «la cohesió del territori amb el tema del turisme es veu reflectida en una guia com aquesta». També posava èmfasi en el fet que la prestigiosa editorial francesa s'hagi volgut fer ressò «del potencial turístic» del Geoparc.


Vuit zones geogràfiques

La història geològica, les festes, la cuina local, l'oci i l'esport del Bages queden recollits en aquest treball de l'autora Anne-Sophie Lamotte, que estructura la visita al Geoparc de la Catalunya Central per zones geogràfiques: Manresa, el Pla de Bages, el parc natural de Montserrat, el Bages Occidental, Cardona i la ruta de la sal, el Llobregat i la Gavarresa, el parc natural de Sant Llorenç del Munt i l'Obac i el Moianès.

En total, Petit Futé ha editat 6.000 exemplars de la guia en francès, 3.000 dels quals es distribuiran en territoris de parla francesa com França, Suïssa, Bèlgica, Luxemburg i Canadà, tant en grans superfícies com en petites llibreries, a banda de la venda que es fa on-line. L'altra meitat la distribuirà el Consell Comarcal del Bages, així com les 3.000 guies que s'han editat en català i castellà, 1.500 en cada llengua.

La presentació de la nova guia de viatge va tenir ahir la presència del coordinador del Foro de Geoparques Españoles, el geòleg basc Asier Hilario, que considera «fonamental» el fet de tenir una guia per tal d'assolir l'objectiu dels Geoparcs de ser «un destí turístic innovador i sostenible». Per a Hilario, la publicació permet «connectar amb l'essència del territori», que és la finalitat del geoturisme. El geòleg, que també és coordinador científic del Geoparc de la Costa Basca, va explicar que des de la seva creació, fa vuit anys, ha passat de ser una zona pràcticament desconeguda a convertir-se «en un dels destins principals del País Basc», amb 150.000 visitants a l'any.

Es calcula que el Geoparc de la Catalunya Central té actualment més de 2,5 milions de visitants anuals amb Montserrat com a epicentre. Actualment, hi ha un total de 140 geoparcs mundials Unesco en 38 països, i a Catalunya n'hi ha dos, el de la Conca de Tremp-Montsec, al Pirineu, i el de la Catalunya Central, que ara ja és més a l'abast dels visitants gràcies a la nova guia de viatge.

28 febrer 2019

Regió7

El Geoparc estrena una guia de viatge que recull els actius turístics del Bages

28 febrer 2019

Regió7 paper

29 de maig 2018

Bages i Moianès se sumen a la Setmana Europea dels Geoparcs


S'han programat diverses activitats fins al proper 10 de juny
redacció | manresa 29.05.2018 | 11:34


Recorregut per la Sèquia GEOPARC

El Geoparc Mundial UNESCO de la Catalunya Central participa amb un seguit d'activitats en la Setmana Europea dels Geoparcs, que enguany s'allarga fins el 10 de juny. Iniciatives organitzades per diferents col·laboradors adreçades al gran públic, que inclouen xerrades, sortides de camp, exposicions, entre altres.

De les properes activitats destaquen el maridatge de geologia, literatura i vi que es farà a les tines del Llobregat al Pont de Vilomara, una sortida de camp per la riera de Gaià, com també recorreguts geològics i miners per Callús i les Guixeres de Súria. A més es faran visites guiades per les Coves de Montserrat de Collbató, la Muntanya de Sal de Cardona, Manresa i les Coves del Toll de Moià.

També destaca una xerrada sobre els vins catalans amb origen Geoparc amb tast inclòs, que servirà per presentar el nou Geoparc de Catalunya: el Geoparc Orígens – Pirineus Catalans. Per altra banda, la biblioteca del Campus Universitari de Manresa acollirà una exposició sobre l'ONG Mineria pel desenvolupament. Per últim, dins de la Setmana Europea dels Geoparcs els dies 1 i 2 de juny es realitzarà a Manresa les sessions científiques del primer Congrés de Patrimoni Miner i Història de la Mineria i la Geologia de Catalunya.

El president del Geoparc de la Catalunya Central, Josep Canals, destaca que «la riquesa del nostre territori i la importància que ha tingut en el desenvolupament de la nostra societat es mereix que la coneguem, la respectem i l'estimem».

La Xarxa Europea de Geoparcs de la UNESCO impulsa anualment un esdeveniment per tal de reivindicar i visibilitzar el patrimoni geològic i la importància de la seva conservació. Tots els geoparcs d'Europa celebren un gran nombre d'activitats que pretenen donar a conèixer la geoconservació i la promoció del patrimoni geològic i miner així com informar al gran públic sobre les activitats educatives i geoturístiques de les que disposen.


29 maig 2018

Regió7

6 d’abr. 2018

TRIBUNA

22.03.2018 | 23:55


La comarca del Bages té força reptes per afrontar en l'àmbit del turisme. De fet, de desafiaments sempre n'hi haurà perquè el nostre entorn també es mou. Nombroses i diverses són les iniciatives i propostes que fan els actors turístics de Catalunya, Europa i el món. En definitiva, et renoves o no et fas visible en un sector tan competitiu.
També hem de ser conscients del lloc on som. El Bages –analitzant el seu conjunt– no ha estat un motor turístic de primera divisió, tot i que té alguns elements destacats com Montserrat, Manresa i Cardona, principalment. I darrerament s'ha d'esmentar l'obtenció de l'acreditació Geoparc, que des del 2015 ha estat reconegut amb el segell UNESCO.
Al marge dels valors singulars i col·lectius que poden fer destacar el Bages i en els quals creiem fermament, hi ha la feina del dia a dia. El treball de posar en valor tot allò que fem, el que som. Un dels projectes que destaquen en aquest sentit és el Cicle de Sortides pel Geoparc Mundial UNESCO de la Catalunya Central.
El 5 de març passat es va donar el tret de sortida a la segona edició d'aquest cicle, format per un conjunt de quatre sessions distribuïdes al llarg de l'any que pretén aprofundir en el coneixement dels recursos turístics i patrimonials, així com la seva relació amb la història geològica del territori. I la resposta dels participants no pot ser més positiva: mobilitzar un total de 27 agents públics i privats vinculats a l'activitat turística durant tot un dilluns al matí malgrat les inclemències meteorològiques, tal com va succeir amb la proposta «Del mar a l'estany, el Geoparc al Moianès», ens encoratja a seguir treballant intensament per unificar les polítiques de promoció turística amb una estratègia compartida entre els agents públics i els privats. Cal recalcar, a més, les excel·lents valoracions que en fan els assistents i que confirmen l'èxit i utilitat d'aquest programa, un fet que evidencia l'interès creixent del sector d'agrupar esforços i caminar conjuntament per garantir una promoció turística òptima dels nostres atractius, contrastos i riqueses. Per això, creiem necessari ampliar la durada d'aquestes jornades.
Un altre programa turístic que també ens permet compartir els valors i les singularitats del Bages és el Cicle de Jornades Tècniques, un conjunt de sessions complementàries al Cicle de Sortides pel Geoparc. Juntament amb altres iniciatives de formació, qualitat, competitivitat i sostenibilitat (Punts d'Informació Turístics, Biosphere...), cada vegada cobrim més i més territori, tot assegurant una representativitat plural dels agents turístics i reforçant els lligams entre administracions i empreses privades. D'aquesta manera, aprofundim en el relat del mar interior i donem sentit a les propostes de promoció turística organitzades a partir d'un element comú i potent com és el segell UNESCO, un aval de qualitat i prestigi internacional que ha esdevingut una valuosa eina de posicionament turístic diferencial, tal com preveu també el Pla Estratègic de Bages Turisme.
El territori presenta enormes potencialitats a l'hora d'articular la seva oferta turística. Disposem d'arguments i atributs de gran interès paisatgístic, geològic, cultural i espiritual per creure en les nostres possibilitats i acabar oferint experiències interessants als visitants. Ens trobem, doncs, en una fase clau per a la consolidació del Geoparc i del turisme al Bages. Amb ambició, motivació i una implicació àmplia, activa i transversal de tots els agents, esdevindrem una destinació de primer ordre nacional i internacional. Cal, però, seguir mostrant aquest esperit de cooperació perquè la nostra feina doni els resultats esperats, per això animem a tothom a descobrir els programes existents en l'àmbit turístic, com en aquest cas el Cicle de Sortides. I és que aquesta corresponsabilitat público-privada ha de suposar una empenta definitiva per situar el turisme com un actiu important en el desenvolupament socioeconòmic del territori.
Avui dia, per la implicació dels actors privats, les expectatives no poden ser més altes. Un orgull de territori.

22 març 2018

Regió7

5 d’abr. 2018

El Geoparc inicia el segon cicle de sortides per difondre el seu patrimoni

Les rutes van especialment adreçades a agents turístics públics i privats 09.03.2018 | 23:45

El Consel Comarcal ha posat en marxa la segona edició del Cicle de Sortides pel Geoparc Mundial UNESCO de la Catalunya Central amb la proposta "Del mar a l'estany, el Geoparc al Moianès". Tot i les inclemències meteorològiques, 26 persones vinculades a l'activitat turística van poder gaudir d'una ruta que recorre alguns dels elements geològics més singulars del territori, com són les Coves del Toll de Moià i l'Estany, i van expressar la seva satisfacció pel desenvolupament de sessions formatives com aquesta.
Josep Canals, president del Geoparc Mundial UNESCO de la Catalunya Central i conseller de l'Àrea de Turisme del Consell Comarcal del Bages, posava en relleu que "la implicació de la resta d'agents públics i privats és clau per seguir creixent i acabar esdevenint una destinació turística potent; cal continuar treballant de manera transversal per donar a conèixer els atractius turístics, contrastos i riqueses del territori, per això cicles com aquest ens ajuden a unificar les polítiques de promoció turística amb una estratègia compartida".
En la sortida de camp d'aquest dilluns, es van donar a conèixer els records del mar, llacs i estany que s'han succeït a la zona al llarg dels últims milions d'anys en una visita guiada que es va complementar també amb l'important patrimoni històric i arquitectònic d'aquestes poblacions. Després de visitar les Coves del Toll, un dels espais d'interès geològic més importants del territori per la seva bellesa i per les troballes paleontològiques i arqueològiques que s'han fet en aquestes coves prehistòriques, els participants van passar per l'aflorament lacustre de Montví. Tot seguit, el Rebost del Serrat va oferir un esmorzar amb productes locals d'elaboració pròpia i de proximitat. Finalment, es va fer una visita guiada al Centre de Visitants de l'Estany, un espai que té com a objectiu conservar i promocionar el patrimoni cultural local i garantir el seu desenvolupament socioeconòmic sostenible.
Les següents trobades del Cicle de Sortides tindran lloc els dies 4 d'abril, 30 de maig i 15 d'octubre. A més, paral·lelament a aquesta proposta, el Geoparc Mundial UNESCO de la Catalunya Central també va engegar recentment el Cicle de Jornades Tècniques, un altre programa que pretén aprofundir en el coneixement sobre el Geoparc i el seu relat. "El nostre territori té molt potencial en l'àmbit turístic; animem els agents públics i privats a participar en sessions com aquestes, ja que esdevenen una gran oportunitat per promoure la formació i professionalització dels serveis turístics i garantir així l'excel·lència i competitivitat del sector", conclou Canals.

9 març 2018

Regió7

15 de març 2018

La Generalitat col·laborà a fer difusió del patrimoni geològic i miner

La Catalunya Central confia a sumar esforços amb la proposta de creació del Geoparc de la Conca de Tremp

30.01.2018 | 23:58
Al Geoparc de la Catalunya Central s'hi sumarà la proposta de creació del Geoparc de la Conca de Tremp, el segon que hi haurà a Catalunya, i això obre la porta a facilitar la difusió de què és un geoparc, i a poder-lo explicar i promoure millor, apunta el director de la consultora Quaderna, Jordi Rodó. S'hi afegeix la intenció, per part de la Generalitat, de crear una unitat pròpia dedicada als geoparcs, «que ens coordinarà a nosaltres i al Geoparc de la Conca de Tremp, i això és important quant a difusió i de cara a la viabilitat dels dos projectes».
Rodó confia que la creació del Geoparc de la Conca de Tremp «ens ajudarà a tenir una altra referència de què és un geoparc, perquè ara ens costa d'explicar». I és que, «quan es parla d'un geoparc, la gent sol pensar en un espai geogràfic acotat, amb una entrada i una sortida, i en canvi, aquí això no passa», sinó que el Geoparc de la Catalunya Central està format «per una sèrie de nodes que s'estenen pel Bages, part del Moianès i el municipi de Collbató», diu Rodó, la qual cosa implica més esforç a l'hora de definir-lo i projectar-lo.
Més enllà de la difusió que s'hagi de fer del geoparc en l'àmbit de la valoració del patrimoni i la promoció del territori, «també cal més acció científica, més recerca i més divulgació», apunta Rodó. Tot plegat s'ha de complementar amb una millora dels sistemes d'informació i senyalització dels elements del parc, com a futurs reptes que es plantegen.
30 gener 2018

23 d’ag. 2016

Trobats una dent i part del parietal d’un nen neandertal en una cova de Moià

Per primera vegada es localitzen fòssils d'un homínid, amb una antiguitat de 50.000 anys, en la Cova de les Teixoneres

Un equip d'arqueòlegs ha trobat una dent i un fragment de parietal d'un nen neandertal d'entre 7 i 9 anys d'edat en la Cova de les Teixoneres, a Moià (Moianès), on per primera vegada s'han localitzat fòssils d'un homínid, amb una antiguitat de 50.000 anys.
En roda de premsa en les coves, els arqueòlegs del Centre Nacional d'Investigació de l'Evolució Humana (CENIEH) i de l'Institut Català de Paleoecologia Humana i Evolució Social (IPHES) han subratllat la importància del descobriment d'aquestes peces de fa 50.000 anys, ja que no és freqüent trobar restes humanes en jaciments arqueològics pleistocens.
La campanya d'excavació d'aquest any en la Cova de les Teixoneres ha estat rellevant, segons els arqueòlegs, ja que, a més d'una important quantitat de restes faunístics i indústria lítica recuperats, s'ha localitzat la dent de llet d'un nen neandertal que va viure fa més de 50.000 anys a la zona del Moianès.
En concret, es tracta d'un caní inferior que presenta un elevat grau de desgast i que s'estima que podria correspondre a un individu d'entre 7 i 9 anys d'edat, el que cobra una gran importància perquè en el registre prehistòric europeu figuren restes de diversos nens de diferents edats, però el nombre de canins inferiors és molt escàs.
La dent manté encara tota l'arrel, el que indica que no va caure per causes naturals normals, com per exemple el reemplaçament dental. A aquesta troballa se li suma el descobriment d'un fragment de parietal que també podria pertànyer a un nen. Les dues peces obren ara noves perspectives en la investigació que s'està efectuant en el jaciment per conèixer qui van ser els seus habitants.
En el cas del caní, el seu estudi detallat ha de permetre conèixer el gènere del nen i ajudar a entendre com es produïa el pas des de la infància a la pubertat entre els membres d'aquesta espècie humana.
A més, es podran efectuar estudis paleogenètics per veure les relacions de filogènia dels grups humans de la regió del Moianès amb els habitants de les diferents regions europees del mateix període.
La troballa de la peça dental ha estat confirmada pel professor José María Bermudez de Castro, del CENIEH, i per la doctora María Martinón-Torres, de la University College de Londres.
Els arqueòlegs esperen que en les pròximes campanyes d'excavacions puguin trobar noves restes que permetin descobrir com va arribar el nen, un dels pocs neandertals trobats fins ara a Catalunya, a les coves de Moià
La Cova de les Teixoneres, que forma part del complex de les Coves del Toll, són conegudes per contenir un important registre de la presència de neandertals a la regió de la Catalunya Central.
Els estudis que s'estan portant a terme entre l'IPHES, la Universitat Rovira i Virgili de Tarragona (URV) i el CENIEH estan obtenint dades molt significatius per entendre com van evolucionar els ecosistemes a la zona en funció dels canvis climàtics i com les poblacions del Paleolític mig eren capaços d'adaptar-se als constants canvis, segons han comentat els codirectors de l'excavació.
La campanya d'excavació d'aquest any en la Cova de les Teixoneres, que s'està desenvolupant entre el passat 5 d'agost fins a dimecres que ve 24 d'agost, compta amb el suport de l'Ajuntament de Moià.
La importància científica que està adquirint el jaciment ha permès comptar amb investigadors de diferents institucions espanyoles, així com d'altres països, com l'Università degli Studi de Ferrara (Itàlia), Tel Aviv University (Israel) i Binghamton University, de Nova York (EUA).
Els estudis en aquests jaciments formen part d'un projecte d'investigació titulat "Compartint l'Espai: la interacció entre homínids i carnívors en el nord-est Peninsular", finançat per la Generalitat i dirigit per Ruth Blasco, investigadora del CENIEH, Jordi Rosell (IPHES-URV) i Florent Rivals (ICREA-IPHES)

18 de nov. 2015

El Geoparc de la Catalunya Central queda integrat en un nou programa de la Unesco

18.11.2015 | 00:00
La Unesco ha donat llum verd a la creació d'un programa internacional propi per impulsar els parcs geològics, i entre aquests hi ha el Geoparc de la Catalunya Central, que a partir d'aquest moment tindrà un segell d'aquesta institució que li atorgarà valor afegit.
Sandra Oliva, consellera comarcal de Turisme del Consell Comarcal del Bages, ha assenyalat que es tracta "d'un reconeixement pel que fa al prestigi i un segell de qualitat".
Formar part d'aquest nou programa que la Unesco va crear de manera oficial ahir no és una garantia de rebre més ingressos de les institucions, però sí que és "una llança" perquè "les institucions del propi país ho tinguin més en compte", segons Oliva.
La consellera de Turisme veu moltes possibilitats perquè els geoparcs siguin un atractiu turístic potent. Oliva pren com a exemple diferents països europeus on el fet geològic és un valor i es té molt en compte com a agent de captació turística.
Ahir al matí, la sessió plenària de la Conferència General de la Unesco va aprovar definitivament la creació del programa internacional de geociències i geoparcs com a línia de treball específica de la Unesco. A la pràctica, això suposa que els geoparcs són reconeguts individualment com a Geoparc Mundial de la Unesco. Des del 2012, el geoparc era membre de la Xarxa Europea de Geoparcs, que ja tenia la protecció de la Unesco.
El Geoparc de la Catalunya Central (que inclou elements del Bages, el Moianès i Collbató) ha estat el primer de Catalunya, i de moment l'únic, reconegut oficialment. Entre altres formacions, hi ha les coves del Toll, al Moianès, i les coves del Salnitre (Collbató, al Baix Llobregat), però també relleus i formacions dels parcs naturals de Montserrat i Sant Llorenç de Munt, i molts espais relacionats amb la conca potàssica catalana, que és un exemple de rellevància mundial de la sedimentació de roques evaporítiques marines, amb minerals com l'halita (sal comuna) i silvita (potassa).