Es mostren els missatges amb l'etiqueta de comentaris Eduard Altarriba. Mostrar tots els missatges
Es mostren els missatges amb l'etiqueta de comentaris Eduard Altarriba. Mostrar tots els missatges

27 de gen. 2023

Moià podrà refer el 'Guernica' de l'1-O després del nou atac sofert

El mural s’havia reestrenat en gran format i cinc dies després l’han tacat de pintura, però es podrà netejar perquè tenia una capa protectora
 

El mural pintat a Les faixes, esquitxat de pintura ANC MOIÀ-L'ESTANY


David Bricollé
Moià | 27·01·23 | 16:56 | Actualitzat a les 16:59


El mural que Moià té dedicat a l'1 d'Octubre i que s'inspira en el Guernica de Picasso es podrà netejar i tornar al seu estat original després dels danys que li van provocar uns desconeguts la nit de dimecres a dijous, quan el van esquitxar en bona part amb pintura, en una acció feta de matinada. Aquesta obra s’ha refet ja en dues ocasions i, fins i tot, s’ha canviat d’espai, després que s’hagi convertit en objectiu de grups d’ultradreta.

Ara, el mural inspirat en la reconeguda obra de Picasso es pot veure en una de les façanes de l’espai cultural Les Faixes, on es va pintar entre els mesos d’agost i setembre, però que s’ha inaugurat formalment aquest cap de setmana passat. Anteriorment, s’havia fet a la plaça de CAP, primer sobre una lona muntada en una estructura i, posteriorment, damunt d’una de les parets que donen a l’espai, però en tots dos casos va rebre atacs immediats (en el segon, es van enfilar a la teulada i hi van llançar salfumant).

En aquesta ocasió, ha aparegut tacat en gran part de la superfície amb pintura vermella i grisa, que n’han malmès tres quartes parts de l’obra. Tanmateix, el coordinador de l'ANC Moià-l’Estany (promotora del mural), Pere Antúnez, ha explicat que en aquesta ocasió, i després dels atacs precedents, s’havia optat per acabar l’obra posant-hi una capa d’imprimació protectora, i que després que l’empresa encarregada hagi analitzat la pintura que s’hi ha llançat, «sembla que es podrà netejar i recuperar la imatge». I en aquest sentit ha subratllat que «més que mai tenim molt clar que el mantindrem».
 

El mural, en l'etapa final de creació ANC MOIÀ-L'ESTANY

Antúnez considera que l’acció vandàlica ha estat feta amb total premeditació, ja que calia tenir ben estudiat com fer-ho per malmetre gran part de l’obra, tenint en compte que comença a 3,5 metres d’alçada del terra, i que en total ocupa una superfície d’uns 9 metres d’amplada per 5 d’alt.

Una primera versió de l'obra, dissenyada i pintada el 2020 per l’il·lustrador moianès Edu Altarriba juntament amb Irene Martí per encàrrec de l'ANC, va durar només quatre dies. El particular Guernica de Moià es va col·locar en una paret de la plaça del CAP. L'ANC volia un mural que recreés i deixés memòria dels fets i de les sensacions d'aquella jornada del 2017, amb motiu del seu tercer aniversari. Va deixar la proposta a mans d'Altarriba, que va fer una fusió entre la reconeguda obra de Pablo Picasso i els fets de l'1-O. Un mural que es va imprimir sobre lona de 6,40 metres d'amplada per 3 d'alçada i instal·lar damunt d'una estructura de fusta per donar-li estabilitat. Un grup ultra, però, el va despenjar.

El desembre del 2020 es va tornar a pintar, aleshores, però, directament sobre la paret. I allà va seguir fins que ara farà un any aproximadament, algú el va malmetre de nou. L'opció de l'ANC de Moià va ser no desistir, però en aquesta ocasió el Guernica es va pintar en una paret de l'edifici de l'espai cultural Les Faixes i amb unes dimensions majors. Tot i que els treballs es van dur a terme a l'estiu, la inauguració oficial no es va fer fins aquest cap de setmana passat. I avui, només cinc dies després, ha tornat a aparèixer malmès, tacat amb pintura.


Al mural s'hi reprodueixen i identifiquen perfectament algunes de les imatges més icòniques del Guernica original (quadre cubista que expressa la visió personal de Picasso del bombardeig de la població biscaïna durant la Guerra Civil Espanyola, el 26 d'abril del 1937), com els rostres que en reflecteixen l'horror, mesclades amb elements representatius de l'1 d'octubre del 2017. 

27 gener 2023

Regió7

26 de gen. 2023

Tornen a destrossar el 'Guernica' de l'1-O de Moià

Aquest cap de setmana es va fer la reinauguració de la peça, situada ara en una paret de Les Faixes, i cinc dies després ha aparegut tacada de pintura

Pau Brunet | @paubrunet Redacció
Manresa | 26·01·23 | 21:25 | Actualitzat a les 21:30


 

El 'Guernica' de Moià, tacat de pintura Edu Altarriba/Twitter


Uns desconeguts han destrossat de nou el mural que Moià té dedicat a l'1 d'Octubre i que s'inspira en el Guernica de Picasso. Així ho ha denunciat aquest dijous a la tarda a Twitter un dels seus creadors, l'il·lustrador moianès Edu Altarriba. "Ens han tornat a xafar el mural. Són com un gra al cul, molesta però lògicament no fa canviar d'opinió, ans al contrari. Com ja vaig dir una vegada, el poble construeix i el feixisme destrueix. Seguim", ha piulat.

Una primera versió de l'obra, dissenyada i pintada el 2020 per Altarriba juntament amb Irene Martí per encàrrec de l'ANC, va durar només quatre dies. El particular Guernica de Moià es va col·locar en una paret de la plaça del CAP. L'ANC volia un mural que recreés i deixés memòria dels fets i de les sensacions d'aquella jornada del 2017, amb motiu del seu tercer aniversari. Va deixar la proposta a mans d'Altarriba, que va fer una fusió entre la reconeguda obra de Pablo Picasso i els fets de l'1-O. Un mural que es va imprimir sobre lona de 6,40 metres d'amplada per 3 d'alçada i instal·lar damunt d'una estructura de fusta per donar-li estabilitat. Un grup ultra, però, el va despenjar.


El desembre següent es va tornar a penjar, aleshores, però, pintat directament sobre la paret. I allà va seguir fins que ara farà un any aproximadament, segons ha explicat Altarriba a Regió7, algú el va malmetre de nou. L'opció de l'ANC de Moià va ser no desistir, però en aquesta ocasió el Guernica es va pintar en una paret de l'edifici de l'espai cultural Les Faixes i amb unes dimensions majors. Tot i que els treballs es van dur a terme a l'estiu, la inauguració oficial no es va fer fins aquest cap de setmana passat. I avui, només cinc dies després, ha tornat a aparèixer malmès, tacat amb pintura.

Al mural s'hi reprodueixen i identifiquen perfectament algunes de les imatges més icòniques del Guernica original (quadre cubista que expressa la visió personal de Picasso del bombardeig de la població biscaïna durant la Guerra Civil Espanyola, el 26 d'abril del 1937), com els rostres que en reflecteixen l'horror, mesclades amb elements representatius de l'1 d'octubre del 2017.

Consultat per aquest diari, Altarriba explica que no sap què passarà amb l'obra ja que és l'ACN qui se'n fa càrrec.

26 gener 2023

Regió7

6 de des. 2022

Moià farà una aportació extraordinària a la societat d'aigües per no haver d'apujar el rebut més del 4%

El consistori ha aprovat destinar 144.000 euros per compensar el sobrecost de l’electricitat per a l’extracció i distribució
 

La nova depuradora és una de les infraestructures que gestiona Aigües de Moià DAVID BRICOLLÉ


David Bricollé
Moià | 06·12·22 | 06:25 | Actualitzat a les 07:54

L’Ajuntament de Moià destinarà en el pressupost de l’any que ve 144.000 euros a Aigües de Moià, que és l’empresa pública municipal que gestiona el servei d’abastament, la xarxa de clavegueram i la depuradora. El propòsit d’aquesta aportació de caràcter extraordinari i exclusivament per al proper exercici és evitar que la societat hagi de carregar amb un augment de més del 4% per al 2023 el rebut de l’aigua que paguen els usuaris (particulars i activitats econòmiques), com a conseqüència de l’encariment de l’energia elèctrica, i que l’empresa municipal no tingui una descompensació econòmica. Alhora, es vol aprofitar que aquesta partida econòmica serveixi perquè l’empresa municipal faci una aposta de futur per instal·lacions que permetin abaratir la factura de la llum que li costa la prestació del servei.

El que va fer l’Ajuntament en el ple municipal és donar per bones les noves tarifes aprovades pel Consell d’Administració d’Aigües de Moià (on hi ha representats tots els partits) per a l’any que ve i, en paral·lel, aquesta aportació extraordinària.

Es vol aprofitar la partida extraordinària perquè l’empresa faci una aposta per instal·lar plaques per abaratir el que li costa de llum per a la prestació del servei 

L’alcalde de Moià, Dionís Guiteras, va exposar que l’augment del 4% del rebut és degut a l’increment del preu dels subministres, en aquest cas de l’electricitat. De fet, va detallar que, «perquè ens en fem una idea, l’únic que consumim per poder gestionar l’aigua és electricitat, per fer funcionar les bombes que extreuen l’aigua dels pous i també per a les que impulsen l’aigua cap als diferents dipòsits des d’on posteriorment després fem la distribució a tot el municipi». El que va explicar Guiteras és que «per a l’any que ve hi ha previst un augment del cost de l’electricitat per a aquest servei del 35% aproximadament, previsió en la que és possible que ens quedem curts». I va precisar que, davant d’aquesta situació, «si volíem cobrir amb la tarifa del servei la despesa afegida que se’ns generarà per donar-lo, i fer-ho apujant preus per trams o per tipus de consumidors (industrial, comerç, agrícola, domèstic...) podia arribar a comportar increments en alguns casos del 85% o més, i tot i així teníem dubtes que realment poguéssim cobrir el pressupost de la societat municipal per la prestació d’aquest servei».

L’alcalde moianès hi afegia que «una de les coses que no podem fer és aprovar un pressupost descompensat, que tingui més despeses que ingressos», i que amb tots aquests elements damunt la taula hi havia dues opcions: «O apujàvem els preus de les tarifes dels consumidors en els nivells que he comentat, o, que és el que vam acordar en el Consell d’Administració d’Aigües de Moià per part de tots els grups, fèiem una aportació municipal extraordinària, que vol dir que serà només per a aquest any». El batlle va exposar que «ens semblava que amb el que considerem un servei bàsic com és l’aigua, en una situació de crisi, no podíem fer la pujada que els càlculs ens diuen que hauríem de fer, perquè la càrrega sobre el ciutadà hauria estat molt forta. Per això es fa aquesta aportació municipal».

Alhora, Guiteras va destacar que aquesta mesura ha de servir «de pont» per «començar a gestionar d’una manera més eficient l’energia per part de la companyia municipal d’aigües». El pla passa perquè amb aquesta aportació es comenci «a posar plaques solars per a les bombes dels pous; s’aprofiti també l’energia de les plaques que ja s’estan instal·lant a la teulada del pavelló, de manera que els excedents els hi puguem derivar. I que siguem més eficients a l’hora d’extreure l’aigua, amb una revisió general de les bombes i les tuberies perquè consumeixin el mínim possible. D’aquesta manera, volem fer rendible aquesta aportació de tants diners del pressupost municipal, perquè sinó no serà sostenible».

La proposta es va aprovar amb els vots favorables de l’equip de govern (AraMoià-ERC) i de dues de les formacions de l’oposició, Junts i el PSC, mentre que Capgirem Moià es va abstenir. El portaveu d’aquest grup, Eduard Altarriba, va demanar que el pas de fer aquesta aportació extra «vagi acompanyat realment d’una transició energètica real i, sobretot, d’un canvi del consum d’aigua que fem en aquesta comarca, que és dels més alts de Catalunya. Perquè si es cronifica tindrem un problema amb aquesta empresa municipal»

Maria Tarter, de Junts, va argumentar que hi votaven a favor «que aquesta pujada fos la mínima possible sense posar en risc l’empresa i per això es compensa amb aquesta aportació municipal extraordinària per aquest 2023. Esperem que sigui suficient i que, mentrestant, la companyia pugui planificar si ha de posar plaques solars o altres sistemes que ens abarateixin l’extracció de l’aigua perquè no s’hagi de fer més aportacions ni tampoc apujar preus». 

6 desembre 2022

Regió7