Es mostren els missatges amb l'etiqueta de comentaris universitaris. Mostrar tots els missatges
Es mostren els missatges amb l'etiqueta de comentaris universitaris. Mostrar tots els missatges

27 d’oct. 2025

Sis medalles per al CTJudo Bages i Moianès als universitaris



Jan Perau, de l'Esport7, al primer lloc del podi de la categoria de menys 66 kg del Campionat de Catalunya Universitari / CTJBM

Regió7
Manresa27 D’OCT. 2025 16:35


La representació del Centre de Tecnificació de Judo del Bages i el Moianès es van endur sis medalles al Campionat de Catalunya Universitari 2025 que es va celebrar aquest cap de setmana a Barcelona. La collita dels judokes del Centre de Tecnificació va ser de dos ors, tres plates i un bronze.


Les medalles d’or se les van endur el judoka de l’Esport7 Jan Perau, a la categoria de menys 66 quilos, i el judoka del Club Judo Moià Marc Escribà, a la categoria de menys 100 quilos.


Les medalles de plata van ser per a Dimitri Rubolet, del club Judo Moià, a la categoria de menys 60 quilos, per a Luca de Palma, de l’Esport 7, a la categoria de menys 70 quilos, i per a Jordi Pérez de Mendiguren, també de l’Esport7, a la categoria de pes pesant, de més de 100 quilos.


La medalla de bronze se la va penjar Neus Santacreu, encara de l’Esport7, a la categoria femenina de menys 63 quilos.

No va pujar al podi, però es va quedar a combat de fer-ho, Julen Muñoz, cinquè a la categoria de menys 66 quilos.
 

Jornada d’entrenaments

El club Esport 7 Karate JKA Manresa va celebrar aquest diumenge al matí l’entrenament de perfeccionament adreçat als judokes amb els graus de cinturó negre i marró del club, que realitza mensualment.

La sessió es va celebrar al tatami del centre i va servir com a punt de trobada i millora tècnica per als graus més avançats de la disciplina.

L’objectiu d’aquests entrenaments periòdics «és la consolidació de les bases del karate i l’aprofundiment en tècniques avançades, així com fomentar la preparació física i mental», segons expliquen els tècnics d’Esport7.


L’entitat manresana va emetre un comunicat en què va «agrair la participació, la dedicació i la bona disposició de tots els assistents a la jornada».

 27 octubre 2025

Regió7

8 d’abr. 2022

El Moianès i la Cerdanya perden pes educatiu per la manca de graus superiors

El Berguedà ha estrenat avui una fira que vol ser un intercanvi entre el món formatiu i l’empresarial amb l’objectiu de frenar la fuga de talent de la comarca

Guillem Camps
Berga | 08·04·22 | 06:25


Alumnes de Batxillerat de l’Institut Guillem de Berguedà | ARXIU/DANI PERONA

El Moianès i la Cerdanya són les comarques centrals amb un saldo més negatiu de pèrdua d’estudiants de secundària, previsiblement a causa de la nul·la oferta de Cicles Formatius de Grau Superior (CFGS), que fa que els alumnes d’estadis anteriors ja optin per desplaçar-se a d’altres comarques on puguin completar el cicle educatiu.

Segons dades de l’Institut d’Estadística de Catalunya (IDESCAT) corresponents al curs 2020-2021, la comarca creada el 2015 deixa escapar gairebé un 95% d’alumnes més dels que guanya entre ESO, Batxillerat, Cicle Formatiu de Grau Mitjà (CFGM) i Cicle Formatiu de Grau Superior (CFGS).

Aquest últim curs el Moianès tan sols va rebre 20 estudiants de d’altres punts de Catalunya -5 d’ESO, 15 de CFGM i cap de Batxillerat i CFGS. Per contra, va veure com 380 residents marxaven a estudiar fora. D’aquests, 180 eren d’ESO, 115 de CFGS i 110 de CFGM.

A poca distància la segueix la Cerdanya, amb prop d’un 90% d’estudiants perduts. Tan sols aconsegueix captar 25 alumnes d’ESO i 10 de CFGM, mentre que en deixa escapar un total de 380 entre tots els nivells -destacant els 125 de CFGS-.

Tampoc presenta unes xifres gens engrescadores l’Anoia, amb un saldo negatiu de -55%. La categoria més dolenta, com en el cas de la Cerdanya, és en els CFGS, en la qual la comarca perd 270 alumnes més dels que guanya. Tres centres d’Igualada n’ofereixen, però la fuga d’alumnes es podria explicar perquè a poca distància -entre Bages, Alt Penedès i Baix Llobregat Nord- l’oferta és molt superior.

L’altra comarca central amb números negatius és el Berguedà, que des d’ahir i fins aquest diumenge acull el Festival UP Berguedà, liderat per l’Agència de Desenvolupament i el Consell Comarcal. Es tracta d’una fira que neix amb vocació d’esdevenir un punt d’intercanvi entre el món docent i el de les empreses perquè es retroalimentin coneixent experiències d’èxit i descobrint propostes inspiradores.

Són 430 els berguedans que cursen els estudis ja esmentats fora de la comarca, mentre que 290 es desplaçen al Berguedà per fer-los. D’aquests últims, 178 són de CFGS, 50 d’ESO, 35 de Batxillerat i 27 de CFGM.

Ara bé, s’ha de tenir en compte que la xifra d’alumnes de CFGS està condicionada per un cicle, el d’Audiologia Protètica, que engloba un 88% dels estudiants no berguedans que fan cicles de grau superior a la comarca. Una altra dada no menys destacable és que gairebé un 90% dels alumnes d’aquest cicle són francesos.

Fonts de l’Agència de Desenvolupament apunten a Regió7 que és un cicle que s’imparteix majoritàriament online, iniciat ara fa 3 anys perquè des de França es va veure aquesta necessitat tot i que les demandes de feina a la comarca no estan relacionades amb aquest sector.

En CFGM, la comarca només rep 27 estudiants mentre que en marxen 105 a estudiar fora, un 76% més. S’imparteixen sis cicles de grau mitjà, sent el de Guia en el medi natural i temps de lleure el que n’absorbeix més.

Des de l’Agència comenten que «no tenim l’itinerari complert per fer un grau mig i un altre grau superior. Estem analitzant quins buits queden a nivell educatiu per veure quins itineraris es podrien fer». En aquesta línia, l’organisme conclou que el fet de no disposar de CFGS d’Educació Infantil -que es fa a Navàs- és un dels principals factors de fuga de joves -en aquest cas al Bages-.

D’altra banda, el centre que més alumnes rep és: un total de 62. Ara bé, 40 d’aquests són d’ESO i provinents de municipis de Cerdanya que, a través del Túnel del Cadí, estan més a prop de l’institut berguedà que dels centres ceretans.

Solsonès i Alt Urgell, en positiu

Pel costat contrari, el Bages, el Solsonès i l’Alt Urgell presenten unes xifres positives; és a dir que reben més estudiants dels que perden. En el cas del Bages presumiblement és per l’àmplia oferta d’estudis professionalitzadors -13 de grau mitjà i 12 de grau superior- i pel fet de poder continuar l’etapa educativa a la universitat. S’ha de ressaltar sobretot la categoria de CFGM, en la qual la comarca guanya 285 alumnes més dels que perd.

D’altra banda, convé subratllar els casos del Solsonès i l’Alt Urgell, que tot i tenir una oferta molt més discreta de cicles formatius -com és lògic-aconsegueixen uns resultats meritoris, amb guanys del 16 i 73% respectivament. A més, en el cas de la comarca alturgellenca, s’ha de destacar que aquest curs s’han estrenat uns estudis universitaris de Ciències de l’Activitat Física i l’Esport (CAFE).

Més berguedans en salut 

En l’àmbit universitari, destaca que una de les branques que més èxit té entre els alumnes del Berguedà -en comparació amb la mitjana catalana -és la deCiències de la salut. Un 8% més de berguedans escull aquesta branca respecte a la resta de Catalunya. A l’altra banda, hi ha la branca de Ciències socials i jurídiques. Tot i que tant en l’àmbit català com en el comarcal és el camp amb més matriculats, un 13% d’alumnes berguedans menys que a tot Catalunya opta per cursar graus d’aquesta branca.

En aquest sentit, l’Agència diu que s’hauria d’estudiar quina oferta formativa de CFGS es podria oferir al Berguedà per tal que «suposi una via d’accés a aquells graus més demandats pels estudiants de la comarca. 

8 abril 2022

Regió7 


16 de febr. 2022

El bus que connecta el Moianès amb la UAB ha transportat 3.330 usuaris el primer any

La línia es va posar en servei el febrer del 2021, responent a una demanda dels estudiants moianesos

David Bricollé
Moià | 16·02·22 | 09:45



 

Un bus de Sagalés sortint de Moià Oscar Bayona


El servei de bus que connecta el Moianès amb la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), a Bellaterra, ha arribat al seu primer any de funcionament amb una mitjana d’una vintena d’usuaris al dia i 3.330 acumulats, segons dades que ha facilitat el Consell Comarcal.


Aquest dimarts s’han complert aquest primer any de la posada en funcionament d’aquesta línia, que va néixer d’una demanda popular canalitzada a través d’una campanya de recollida de firmes. El servei disposa de 3 expedicions diàries en direcció cap a la universitat i tres de tornada cap al Moianès.

Segons fonts del Consell del Moianès, a partir del mes de setembre del 2021, coincidint amb l’inici de les classes d’aquest curs, enguany molt més presencial, s’ha vist un sensible increment de persones usuàries en relació amb el curs passat, passant de 350 viatges mensuals a 580. Cal tenir present que quan es va posar en marxa, el febrer del 2021, ho feia en el context d’un curs que ja estava molt avançat i que encara estava molt afectat per les restriccions, que feia que moltes de les classes es fessin de manera no presencial.

Toni Massot, conseller comarcal de l’àrea de Mobilitat del Moianès, fa una valoració molt positiva de la resposta que està tenint la línia, i ha posat en relleu que «se segueix treballant per a la millora del transport públic a la comarca i per fer més sostenible la mobilitat, realitzant reunions de treball amb la Generalitat de Catalunya en les que es traslladen i valoren les demandes de la ciutadania amb l’objectiu de resoldre les seves necessitats».

Per altra banda aquest mes es realitzarà la primera reunió de treball de la taula de mobilitat de la Catalunya Central.

La Generalitat va fer públic al desembre del 2020 la creació d'aquest servei, que d'aquesta manera responia a una petició, nascuda d'una iniciativa popular canalitzada per Jovent Republicà (branca juvenil d'ERC), i que la conselleria de Territori es va comprometre a valorar i a donar-hi resposta, després que li fos traslladada per part del Consell Comarcal.

D'entrada, van obrir un espai de recollida de firmes de suport a través del portal change.org, acompanyat d'un manifest en què esposaven que eren nombrosos els joves del Moianès que estudien a la UAB i que no hi havia cap alternativa al vehicle particular. També subratllaven que la situació actual ha fet que molts renunciïn a tenir pisos d'estudiants i que, per tant, fan més desplaçaments.

En concret, els estudiants moianesos que van a la UAB i que vulguin fer servir el transport públic disposen de dilluns a divendres d'un total de sis expedicions diàries (tres d'anada i tres de tornada). Aquesta línia té parades a Moià (punt de sortida), Castellterçol, Sant Quirze Safaja, Sant Feliu de Codines, Caldes de Montbui i la UAB, on fa un recorregut amb aturades a les diferents facultats. De Moià surten els autobusos a les 7 del matí, a la 1 i 20 del migdia i quan passen 5 minuts de les 5 de la tarda.

En paral·lel, també es va crear creat una altra línia que connecta amb la Universitat Autònoma de Barcelona des de la Vall del Tenes. Amb aquestes connexions són 19 les línies de bus que permeten la mobilitat en transport públic per carretera a la UAB.

16 febrer 2022

Regió7

4 de maig 2021

Vuit medalles dels nostres judoques als universitaris

 redacció. barcelona 04.05.2021 | 22:53

Tres medalles d'or, dues de plata i tres de bronze. Aquesta va ser la collita que van obtenir els judoques del Gimnàs Esport-7 Judo (Manresa) i del Club Judo Moià al Campionat de Catalunya Universitari que es va celebrar al pavelló de la Universitat de Barcelona (UB). La competició permetia classificar-se per al proper Campionat d'Espanya. Tot i que tots els judoques pertanyen al club manresà o al moianès, en aquesta ocasió van competir en representació dels seus respectius centres universitaris.

Noelia Jardo (UPF), Jordi Pérez de Mendiguren (UAO) i Pau Santacreu (UPF) van aconseguir les preuades medalles d'or. Jardo es va imposar en la categoria de menys de 52 kg; Pérez de Mendiguren va dominar la competició reservada als judoques de menys de 90 kg i Santacreu va ser el millor en menys de 66 kg.

Les medalles de plata les van obtenir Paula Cubero (UVIC) i Arnau Solé (UAB). La primera va competir en la categoria de menys de 52 kg i el segon va aconseguir l'argent en la competició reservada als esportistes de menys de 66 kg.

Per tancar el capítol de les medalles aconseguides, assenyalar que Eduard Encinas (UPC) va obtenir el bronze en menys de 73 kg; Cristina Juárez (UVIC) va assolir la mateixa classificació en la categoria de menys de 63 kg i Iker Colchero (UdL) en la competició reservada a judoques de menys de 81 kg. En aquesta mateixa categoria, un altre esportista dels clubs de les nostres comarques, Lucas de Nardo (UAB) va ser cinquè. Va completar la representació de casa nostra Albert Graner (UPC) que va competir a la mateixa categoria que Colchero i de Nardo.

4 maig 2021

Regió7

16 de febr. 2021

La UAB estrena línies de bus directes amb el Moianès, Osona i la Vall del Tenes

La posada en marxa coincideix amb l'inici del segon semestre i la represa parcial de classes presencial

Redacció 16/02/2021 - 10.12 Actualitzat 16/02/2021 - 10.16

Els estudiants de la UAB estrenen aquesta setmana tres noves línies d'autobús

L'arrencada, aquesta setmana, del segon semestre de la Universitat, i la represa parcial de les classes presencials, ha coincidit, al Moinès, amb la posada en marxa d'un nou servei d'autobús que connecta directament amb la Universitat Autònoma de Barcelona.

Cada dia hi haurà tres autobusos d'anada i tornada, coincidint amb les hores d'entrada i sortida dels estudiants.

El recorregut fins a la UAB té l'origen a Moià i passa per Castellterçol, Sant Quirze Safaja, Sant Feliu de Codines i Caldes de Montbui.

Aquesta era una antiga reivindicació els estudiants d'aquesta comarca.

Èric Romeu, promotor de la campanya de recollida de firmes, ha explicat a Catalunya Ràdio que l'objectiu és evitar el despoblament de la comarca causat per la marxa dels joves "per poder estudiar" que, "sovint, després acaben no tornant".

Amb la incorporació d'aquesta línia d'autobusos, un trajecte que podia durar més de dues hores es fa en una hora i vint minuts.

Aquest dilluns, 15 de febrer, també s'han posat en marxa dues altres noves línies d'autobús que milloren la mobilitat dels estudiants de la UAB, des d'Osona i des de la Vall del Tenes.

La primera connecta la UAB amb els municipis de Vic,Tona i la Garriga.

La segona també té tres autobusos diaris i arriba a al campus de la UAB passant per Riells del Fai Bigues i Riells, Santa Eulàlia de Ronçana, Lliçà d'Amunt i Lliçà de Vall.

16 febrer 2021

324

12 de febr. 2021

Dilluns es posa en marxa el bus que connecta el Moianès amb la UAB




febrer 12th, 2021 Dídac Garcia 



A partir del proper 15 de febrer comença a funcionar el servei de transport públic que va del Moianès fins a la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB).

Un servei pel qual el Jovent Republicà del Moianès va fer una campanya per aconseguir-lo. Finalment, aquesta petició arriba a fer-se realitat ara, coincidint amb l’inici de les classes presencials a l’Autònoma.

Des del Departament de Territori i Sostenibilitat s’ha posat en marxa noves línies de bus que han de connectar Osona, la Vall del Tenes i el Moianès amb el centre. Aquests nous serveis estan operats per l’empresa Sagalés. El servei de bus al Moianès comptarà amb tres expedicions: tres anades i tres tornades que s’ajustaran a les hores d’entrada i sortida dels estudiants.

Segons el director de Transports i Mobilitat, David Saldoni, aquest nou servei “ha d’ampliar la xarxa de transport públic sostenible a pobles que fins ara no comptaven amb una alternativa al vehicle privat”. De la mateixa manera, Saldoni ha destacat que la iniciativa “millora les opcions de mobilitat per motius d’estudi, un dret que s’ha de facilitar al màxim des de les administracions”.

En total, s’han programat 19 noves línies de connexió de tot el territori amb la Universitat Autònoma.

12 febrer 2021

OnaMoianès

10 de febr. 2021

En marxa nous serveis de bus des d'Osona, la Vall del Tenes i Moianès fins a la UAB

10/02/2021 - 13.31 Actualitzat 10/02/2021 - 13.30

ACN Vic.-Amb motiu de l'inici de les classes presencials a la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), des del Departament de Territori i Sostenibilitat s'ha posat en marxa les noves línies de bus que connectaran Osona, la Vall del Tenes i el Moianès amb el centre. Aquests nous serveis estan operats per Sagalés. El servei Vic comptarà amb tres expedicions.També hi ha dues noves línies d'accés a la UAB, des de la Vall del Tenes i des del Moianès, on s'han programat tres anades i tres tornades i amb horaris que s'ajusten a les hores d'entrada i sortida dels estudiants. En total s'han programat 19 línies de connexió del territori amb la UAB.

Segons el director de Transports i Mobilitat, David Saldoni, aquests nous serveis "amplien la xarxa de transport públic sostenible a municipis que fins ara no comptaven amb una alternativa al vehicle privat". I ha destacat ha que la iniciativa "millora les opcions de mobilitat per motius d'estudi, un dret que s'ha de facilitar al màxim des de les administracions".

10 febrer 2021

324

9 de febr. 2021

El nou bus del Moianès a la UAB podria entrar en servei dilluns

La nova fase decretada pel Procicat, que permet la represa parcial de l'activitat presencial a la universitat, faria possible estrenar la línia david bricollé moià 09.02.2021 | 17:52

Un bus de la línia regular sortint de Moià per la C-59 ARXIU/O. B.

La Generalitat podria posar en marxa dilluns vinent, 15 de febrer, la nova línia de bus que connectarà el Moianès amb la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), un servei que es va anunciar a mitjan desembre passat, després que estudiants d'aquesta comarca manifestessin la necessitat de disposar d'aquesta connexió pública directa, canalitzada a través a través d'una campanya de Jovent Republicà.

Quan la Direcció General de Transports va fer pública la creació del servei, el 18 de desembre passat, també es va concretar aquest entraria en funcionament a partir del moment que tornessin les classes presencials. La nova fase que s'ha establert aquesta setmana per part del Procicat, que entre altres novetats permet la represa parcial de l'activitat presencial a la universitat, fa que ara es plantegi ja estrenar la línia, deixant un marge de temps per establir l'operativa i garantir que realment es faran algunes classes no telemàtiques.

En concret, els estudiants moianesos que van a la UAB i que vulguin fer servir el transport públic disposaran de dilluns a divendres d'un total de sis expedicions diàries (tres d'anada i tres de tornada). Aquesta línia tindrà parades a Moià (punt de sortida), Castellterçol, Sant Quirze Safaja, Sant Feliu de Codines, Caldes de Montbui i la UAB, on farà un recorregut amb aturades a les diferents facultats. De Moià sortiran els autobusos a les 7 del matí, a la 1 i 20 del migdia i quan passin 5 minuts de les 5 de la tarda.

En paral·lel, també s'ha creat una altra línia que connectarà amb la Universitat Autònoma de Barcelona des de la Vall del Tenes. Fonts de la direcció general de Transports han destacat que amb aquestes noves connexions ja són 19 les línies de bus que permeten la mobilitat en transport públic per carretera a la UAB. Aquests nous serveis seran operats per la companyia d'autocars Sagalés.

9 febrer 2021

Regió7

31 de des. 2020

Una línia directa de bus apropa els estudiants del Moianès a la UAB

 redacció | moià 31.12.2020 | 10:27


Un bus de la línia regular sortint de Moià arxiu/oscar bayona


Els universitaris del Moianès que estudien a l'Autònoma (a la UAB) disposaran per primer cop aquest 2021 un servei de bus directe des d'alguns pobles de la comarca fins al campus. així ho ha anunciat la Generalitat just abans de tancar l'any, amb previsió d'estrenar el servei a partir del moment que tornin les classes presencialsl. D'aquesta manera vol donar resposta a una petició nascuda d'una iniciativa popular canalitzada per Jovent Republicà (branca juvenil d'ERC), i que la conselleria de Territori es va comprometre a valorar i a donar-hi resposta, després que li fos traslladada des del Consell Comarcal.

En concret, disposaran de dilluns a divendres d'un total de sis expedicions diàries (tres d'anada i tres de tornada). Tindrà parades a Moià (punt de sortida), Castellterçol, Sant Quirze Safaja, Sant Feliu de Codines, Caldes de Montbui i la UAB, on farà un recorregut amb aturades a les diferents facultats. De Moià sortiran a les 7 del matí, a la 1.20 del migdia i a les 5.05 de la tarda.

Fonts de la direcció general de Transports de la Generalitat, que encapçala el sallentí David Saldoni, han exposat que els horaris s'han consensuat amb les hores d'entrada i sortida dels estudiants.

31 desembre 2020

Regió7

30 de des. 2020

El Moianès disposarà d’una línia de bus directe cap a la Universitat Autònoma de Barcelona



desembre 30th, 2020 Dídac Garcia



Els estudiants podran optar per tres freqüències diàries d’anada i tornada.

Finalment, la crida feta fa uns mesos pel Jovent Republicà de la comarca, la branca juvenil d’Esquerra, ha rebut resposta. La Generalitat ha anunciat que els estudiants residents al Moianès que estudien a l’Autònoma tindran un servei de bus directe fins al campus. Una línia operada per l’empresa Sagalés que es posarà en funcionament a partir del moment que tornin les classes presencials. Val a dir que aquesta petició del Jovent Republicà va arribar a mans del Consell Comarcal, qui va traslladar-la a la Conselleria de Territori amb el compromís de valorar-la.

D’aquesta manera, els alumnes disposaran, de dilluns a divendres, d’un total de sis expedicions diàries, tres d’anada i tres de tornada. El servei farà parada a Moià, com a punt de sortida, i passarà per Castellterçol, Sant Quirze Safaja, Sant Feliu de Codines, Caldes de Montbui i, finalment, la Universitat Autònoma de Barcelona, on farà un recorregut amb diverses aturades a les diferents facultats.

De Moià sortiran a les 7 del matí, a la 1:20 del migdia i per la tarda es consensuaran els horaris amb les hores d’entrada i sortida dels estudiants.

30 desembre 2020

OnaMoianès

18 de des. 2020

El Moianès tindrà una línia de bus directe cap a la UAB

 Els estudiants universitaris disposaran de tres freqüències diàries d'anada i de tornada david bricollé moià 18.12.2020 | 13:19

Un bus de la línia regular sortint de Moià ARXIU/OSCAR BAYONA


Els estudiants del Moianès de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), a Bellaterra, disposaran a partir del moment que tornin les classes presencial d'un servei de bus directe des d'alguns pobles de la comarca fins al campus. La Generalitat ha anunciat aquest divendres la creació d'aquest servei, que d'aquesta manera dona resposta a una petició, nascuda d'una iniciativa popular canalitzada per Jovent Republicà (branca juvenil d'ERC), i que la conselleria de Territori es va comprometre a valorar i a donar-hi resposta, després que li fos traslladada per part del Consell Comarcal.

En concret, disposaran de dilluns a divendres d'un total de sis expedicions diàries (tres d'anada i tres de tornada). Tindrà parades a Moià (punt de sortida), Castellterçol, Sant Quirze Safaja, Sant Feliu de Codines, Caldes de Montbui i la UAB, on farà un recorregut amb aturades a les diferents facultats. De Moià sortiran a les 7 del matí, a la 1 i 20 del migdia i quan passin 5 minuts de la tarda.

Fonts de la direcció general de Transports de la Generalitat, que encapçala el sallentí David Saldoni, han exposat que els horaris s'han consensuat amb les hores d'entrada i sortida dels estudiants.

En paral·lel, també s'ha presentat la creació d'una altra línia que connectarà amb la UAB des de la Vall del Tenes. Fonts de la direcció general de Transports han destacat que amb aquestes noves connexions ja són 19 les línies de bus que permeten la mobilitat en transport públic per carretera a la UAB des del territori català. Aquests nous serveis, operats per Sagalés, es posaran en funcionament un cop tornin les classes presencials a la universitat.

18 desembre 2020

Regió7

20 d’oct. 2020

Les comarques de casa nostra tenen prop de 10.000 alumnes fent estudis universitaris

Més de dues terceres parts dels estudiants es desplacen fora de les respectives comarques de residència per poder cursar les seves carreres david bricollé 20.10.2020 | 23:17

Els estudis universitaris generen al conjunt del territori de Regió7 un moviment de prop de 10.000 alumnes, més de dos terços dels quals es desplacen fora de les seves comarques respectives. Més de la meitat d'aquest volum d'estudiants és al Bages, ja sigui de persones que hi resideixen, o de fora que hi venen a cursar la seva formació. Són xifres del curs passat, que ahir va fer públiques l'Institut d'Estadística de Catalunya (Idescat), corresponents a la mobilitat obligada per raó d'estudis universitaris.

Segons les dades publicades, el Bages és la comarca que presentava un major equilibri, atès que Manresa és, amb Igualada, una de les dues ciutats de casa nostra que ofereixen estudis universitaris. En el darrer curs, el Bages va tenir un moviment d'un total de 5.440 estudiants. D'aquests, el 48% els cursa a la comarca mateix. Són 2.620, la meitat dels quals (1.290) provenen de fora de la demarcació.

L'altra comarca de casa nostra que té oferta universitària pròpia, l'Anoia, generava un moviment de 2.275 universitaris, dels quals 190 (el 8,3%) cursaven la seva formació a la comarca. D'aquests prop de 200, eren majoria (el 73%) els que hi anaven de fora de la comarca.

A les 5 demarcacions restants de l'àrea d'influència de Regió7 tots els universitaris es desplacen, lògicament, fora dels seus territoris per cursar els seus estudis, ja que no hi ha universitats en aquestes comarques. La que tenia un nombre més elevat d'alumnes fent aquests estudis superiors era el Berguedà, amb un total de 745, seguida del Moianès (375), l' Alt Urgell (365), el Solsonès (300) i la Cerdanya (220).

Al conjunt del país, el 74,4% dels 163.710 alumnes universitaris residents a Catalunya es desplaçaven des dels seus municipis de residència fins a un dels 25 municipis on hi ha centres d'ensenyament universitaris. Al que és pròpiament l'àmbit de la Catalunya Central, el percentatge d'alumnes que estudiaven en aquest territori era del 26,9%.

20 octubre 2020

Regió7

«Amb la situació de pandèmia els desplaçaments des de la comarca s'han incrementat»

20.10.2020 | 23:17

Encara que pugui semblar contradictori, la pandèmia (més enllà de les mesures aplicades aquests dies, que obliguen les universitats a fer classes 100% telemàtiques) ha fet incrementar el nombre de desplaçaments que es fan des del Moianès per estudis universitaris. Si més no, així ho creu Jovent Republicà, i ho argumenta la seva portaveu a la comarca, Elsa Macià.

El fet, extrapolable a altres comarques, és que amb la pandèmia, que abans de les mesures actuals ja feia que la majoria de les universitats fessin bona part de les seves classes no presencials, «molts estudiants que el que feien era llogar un pis a prop del lloc d'estudi, ara han renunciat a aquesta opció per una lògica de costos, ja que molts dies no poden assistir a classe, sinó que ho han de fer des de casa, i a més hi ha el temor d'un possible nou confinament, mentre se segueix havent de fer front al cost d'un lloguer». En conseqüència, molts estudiants que feien només un desplaçament d'anada i un de tornada a la setmana, ara han d'utilitzar més sovint el cotxe per anar a la universitat, els dies que es fan classes presencials.

20 octubre 2020

Regió7

Joves del Moianès inicien una campanya perquè la comarca tingui un bus directe a la UAB

La iniciativa l'ha posat en marxa Jovent Republicà i recull una demanda dels universitaris que ara només tenen com a alternativa el vehicle privat david bricollé 20.10.2020 | 23:17

Un autobús de les línies regulars carregant passatgers a Moià arxiu/queralt casals

Al Moianès s'ha posat en marxa una iniciativa popular amb la qual es reclama que la comarca disposi d'una línia de transport públic que connecti amb la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), situada a Bellaterra. La campanya, amb el lema «Som comarca, volem ser universitaris», l'ha impulsada Jovent Republicà (branca juvenil d'ERC), que ha recollit la necessitat expressada pels moianesos que cursen els estudis superiors en aquest campus.

De moment, han obert un espai de recollida de firmes de suport a través del portal change.org, acompanyat d'un manifest en què s'exposa que «són molts els i les joves del Moianès que estudien a la UAB, i ara mateix no hi ha una altra manera de desplaçar-s'hi que no sigui amb vehicles particulars. Som ecologistes, i creiem que per respecte al planeta hem d'incentivar un altre mitjà de transport per a tots aquells estudiants que avui en dia es troben desemparats». En el manifest s'apunta que hi ha transport des de la comarca a Barcelona o a Girona, «les ciutats on hi ha les altres universitats més freqüentades pels moianesos i moianeses», però a l'Autònoma no hi arriba cap línia d'autobús.

Per tots aquests motius, consideren que «és necessari solucionar aquesta mancança, i interpel·lem la ciutadania, no només del Moianès sinó d'arreu, per signar en favor del transport públic per beneficiar els i les estudiants de la comarca». Elsa Macià, portaveu de Jovent Republicà del Moianès, explica que, tot i que no disposen d'una xifra concreta del nombre d'estudiants de la comarca que van a Bellaterra, «sí que tenim alguna referència, com per exemple un grup de whatsapp que agrupa una cinquantena de persones dels municipis de l'Estany, Moià, Castellerçol, Collsuspina, Sant Quirze, Castellcir i Granera», situats bàsicament al llarg de l'eix C-59, «i als quals caldria sumar els de Calders, Oló i Monistrol». Macià subratlla que, precisament, «aquesta campanya vol fer visible, a través de la recollida de firmes, que aquí hi ha molts usuaris potencials d'aquest trajecte i que, per tant, la creació d'aquesta línia de transport públic és una necessitat». La petició s'adreçarà explícitament a la UAB i a la companyia d'autobusos Sagalés, perquè conjuntament amb la Generalitat es promogui la creació del servei. Macià confia que ajuntaments i Consell Comarcal s'adhereixin a la campa-nya per fer més força.

20 octubre 2020

Regió7