Es mostren els missatges amb l'etiqueta de comentaris Llar d'Infants. Mostrar tots els missatges
Es mostren els missatges amb l'etiqueta de comentaris Llar d'Infants. Mostrar tots els missatges

22 de set. 2025

La nova llar d’infants de Santa Maria d’Oló obrirà després de Nadal

Les obres estaran enllestides aquesta tardor i durant les vacances hivernals es farà el trasllat



Estat actual de les obres de la llar d'infants / Oscar Bayona


Lluc Grandia
Santa Maria d'Oló22 SET 2025 6:30Actualitzada 22 SET 2025 8:07


Santa Maria d’Oló tindrà el nou edifici per la llar d’infants municipal el Cuc a finals d’octubre, i es preveu que els alumnes ja en puguin gaudir a partir del segon trimestre, després de les vacances de Nadal. Segons ha explicat l’alcalde del municipi, Xavier Baraut, les obres avancen a bon ritme, malgrat que alguns dies d’aquest estiu no s’ha pogut treballar per culpa de les pluges.


El nou edifici, ubicat al costat de l’escola Sesmon d’Oló, serà més de dues vegades més gran que l’actual. «Ara té uns 80 metres quadrats, i el nou edifici en té uns 200», explica Baraut. La voluntat del consistori és que entre octubre i gener s’ompli el nou edifici amb el material, tant el nou com el que es traslladarà de l’espai actual, i que els infants tornin de vacances al nou espai. «Hi haurà un parell de mesos per anar-la adaptant perquè al gener, després de les vacances de Nadal, es pugui obrir».

Tot i la millora substancial de les instal·lacions, no comportarà, almenys de moment, un augment de les places, ja que, per una banda, requereix més personal, i per l’altra, «amb les que tenim ara ja anem bé», assegura Baraut. «Hi ha èpoques que l’espai actual, depenent del nombre de nens, es fa petit». A més, una de les millores és la ubicació, precisament, perquè el nou edifici es troba en el mateix recinte que l’escola. «Per una banda, això ajuda que el canvi de la llar d’infants a l’escola sigui més suau i tranquil pels alumnes i, per l’altra, que els pares que tenen un nen a la llar d’infants i un a l’escola, per ells els hi serà més fàcil», explica Baraut.


Pel que fa a l’edifici actual, encara no té un ús definit. «Ho estem parlant amb el Consell Comarcal, perquè una de les opcions és poder fer-hi unes oficines per a quan els tècnics mancomunats del Consell venen a treballar al poble». Tant l’immoble actual, situat al costat de l’Ajuntament, com el nou, són de titularitat municipal.

22 setembre 2025

Regió7

16 de des. 2023

Moià aprova una trentena d’inversions, amb el parc municipal i el carrer La Tosca com a focus principals

L’Ajuntament ha donat llum verd a un pressupost de 7,6 milions per al 2024, dels quals 664.000 per a projectes

El projecte de millora i transformació del carrer de La Tosca és una de les inversions més rellevants ARXIU/AJUNTAMENT DE MOIÀ

David Bricollé
Moià | 16·12·23 | 06:25


La rehabilitació del parc municipal, la reurbanització del carrer de la Tosca i la millora de la climatització de la llar d’infants són els tres grans projectes que acaparen el gros de la inversió del pressupost que l’Ajuntament de Moià ha aprovat per a l’any que ve. Un pressupost que globalment ascendeix a 7,6 milions d’euros, i del qual, en l’apartat de despesa, el capítol de projectes concrets (el que és pròpiament inversió) puja a 664.121 euros. En total, aquest capítol el componen una trentena de propostes que, tret de les tres abans citades, tenen cadascuna d’elles un cost assignat per sota dels 35.000 euros.


Al Parc Municipal Francesc Viñas s’hi preveu una doble inversió. Per una banda, 60.000 euros per a la conservació i manteniment i, per l’altra, 212.000 per a una intervenció més ambiciosa de restauració i consolidació d’elements. Es tracta d’un dels espais de referència del nucli urbà de Moià, protegir des del gener del 2022 amb la declaració de Bé Cultural d'Interès Local. És una obra inclosa en l’Inventari del Patrimoni Arquitectònic de Catalunya. Té una extensió de 17.702m² en els que es distribueixen diferents elements d'interès, combinats amb camins i vegetació amb arbres centenaris de mida monumental. El parc fou en els seus orígens el jardí de la finca particular de Josep Coma, mort el 1915, paraire de professió i home de negocis. Des del 1935 és parc municipal.


Pel que fa al projecte del carrer de la Tosca, es tracta de la reurbanització (i, amb ella, el replantejament de la funcionalitat) del que és un dels carrers principals del nucli antic de la capital del Moianès, que connecta per dins d’aquesta part del nucli urbà dues de les artèries del municipi: la carretera de Manresa amb l’avinguda de la Vila (tram urbà de la C-59). Es tracta d’un dels vials més antics i que amb el projecte que l’Ajuntament té aprovat, no només es vol posar al dia quant a serveis i estètica, sinó també convertir-lo en un pas preferent per a vianants. Les obres es preveuen executar en tres fases i inclourà la renovació del clavegueram, la substitució de la xarxa aigua i la millora de la pavimentació, eliminant l’estreta vorera que hi ha per convertir tot el vial en plataforma única.

L’objectiu general del projecte, a banda de la millora infraestructural, és la «pacificació» del vial, per potenciar els itineraris de vianants i la regulació i ordenació dels accessos als aparcaments de la zona, «reduint la flexibilitat que actualment hi ha per al vehicle privat, en benefici de la seguretat del vianant». De fet, aquest projecte, malgrat ser una actuació d’àmbit urbanístic forma part del Pla de Mobilitat Urbana Sostenible de Moià, redactat l’any 2018, on quedaven establertes les directrius a seguir en matèria de planificació de la mobilitat al centre urbà per a aquests anys. Pla en el qual el carrer de la Tosca s’incloïa com a carrer de la xarxa amb prioritat per a vianants, formant part també dels itineraris escolars, i regulat a 20 km/h. Es proposa aixecar el paviment existent de tot l’àmbit d’actuació per habilitar-ne un de nou i únic fet de llambordes, que puguin ser trepitjades tant per vianant com per vehicles, però sense diferenciar els espais entre si.

A més, en l’annex d’inversions es recullen les que acabaran centrant l’esforç del consistori en el conjunt d’aquest mandat (fins al 2027), la major part finançades en part amb els fons europeus Next Generation. D’una banda, la rehabilitació de l’antiga fàbrica de Cal Comadran, del que fa un mes se’n va aprovar el projecte definitiu perquè l’antic recinte fabril es converteixi en un nou edifici multifuncional amb espais per a la formació i l’emprenedoria. Les obres (amb un pressupost global de 3,6 milions d’euros) intervindran en una superfície de 2.267 metres quadrats i es preservaran elements patrimonials històrics com la caldera, els motors i la xemeneia.

El segon gran projecte que s’hi recull per al que resta de mandat és el de la rehabilitació i adequació d’un altre antic espai industrial, el de les Faixes, que des de fa uns anys ja té habilitat una part com a centre cultural, però del que se n’han d’adequar altres dependències.

El tercer és la construcció d’una planta de biogàs amb capacitat per produir 9 MW que distribuirà energia elèctrica i calor a tots els equipaments municipals. A més, també subministrarà energia per fer funcionar l'enllumenat públic de tot el municipi i als pous i bombes d'impulsió de la companyia d'aigües municipal. L'energia produïda per la planta de biogàs també ha de permetre canviar tota la flota de vehicles municipals per elèctrics i alimentar tots els carregadors de vehicles elèctrics públics del poble. Es preveu que la planta estigui en marxa a finals del 2025. Finalment, també s’hi inclou les obres d’urbanització d’un nou sector de Montví de Baix. 

16 desembre 2023

Regió7

22 d’abr. 2022

Més de 750 alumnes de Moià omplen el municipi de lectures amb motiu de Sant Jordi

22/04/2022 - 15.30Actualitzat22/04/2022 - 15.31

Alumnes de l'Institut de Moià interpreten davant els seus companys una de les escenes més conegudes del primer llibre de Harry Potter

ACN Moià - Més de 750 alumnes de les escoles Pia, Josep Orriols i Roca i de l'Institut han omplert Moià de lectura. Després de setmanes treballant els textos a les aules, aquest divendres al matí els infants i adolescents han interpretat fragments de manera simultània en cinc escenaris repartits pel poble. Amb motiu dels 25 anys de la publicació del primer llibre, s'ha escollit fragments de Harry Potter i també poemes de Pep Molist i Fina Girbés. Com a oients hi tenien els seus mateixos companys, així com també els més menuts de les llars d'infants. La regidora de Cultura, Laia Bonells, ha destacat a l'ACN que es tracta d'una celebració "molt arrelada" amb motiu de Sant Jordi i també és una manera de promoure la lectura "des de la part més lúdica".

Els textos de Fina Girbés o Pep Molist han servit als alumnes de 3r, 4t, 5è i 6è de primària de l'Escola Pia de Moià i de l'Escola Josep Orriols i Roca per impregnar-se de literatura i recitar-la davant els seus companys. En el cas dels més petits, ells només han fet de públic, mentre que els alumnes de 4t d'ESO s'han encarregat de la coordinació de cada punt de lectura.

Segons la Carla, alumna de 6è de l'Escola Pia, el secret per un bon recital és aprendre's el text. "Si no, no val la pena", ha explicat a l'ACN. El fet que faci teatre com a activitat extraescolar, ha relatat, l'ha ajudat a calmar-se davant el públic a l'hora de llegir. En Martí, company de classe de la Carla, també coincideix en què per estar molt tranquil davant el públic cal aprendre's de memòria el text. "Així segur que no et poses nerviós". Ja fa dies que treballen els seus textos a classe, i a banda de llegir-los bé, també han assenyalat que és rellevant "expressar-los bé". L'Azul és una altra altra companya que fa poc que és a Moià i viurà Sant Jordi per primera vegada. "Sant Jordi és una festa que em sembla molt bonica, sembla com el Sant Valentí que celebrem a l'Argentina però amb llibres i roses", ha assenyalat.

Fa més de deu anys que a Moià se celebra el 'Llegim al carrer', una proposta organitzada pel Centre de Recursos del Moianès, les escoles de Moià, l'Institut i la Biblioteca 1 d'octubre. Entre tots busquen lectures que puguin encaixar amb les edats dels alumnes i que siguin atractives per ells. La directora de la biblioteca, Imma Bover, ha explicat que normalment per triar les lectures busquen alguna efemèride. Enguany s'ha optat per Harry Potter de J.K. Rowling perquè se celebren els 25 anys de la publicació de 'Harry Potter i la pedra filosofal', que a Catalunya va editar Empúries.

Entre les diferents localitzacions de Moià on es llegia, davant de la plaça de l'Ajuntament s'ha pogut veure una representació d'alguns dels fragments més representatius del primer llibre de la saga de Harry Potter, com la tria que fa el barret màgic per assignar cada alumne a les diferents cases de màgia, protagonitzada pel protagonista de la saga.

La directora de la biblioteca, Imma Bover, ha explicat que la relació dels alumnes del municipi amb la biblioteca és habitual. Tot i això, Bover també ha dit que veure'ls créixer envoltats de poesia i lectura en diades assenyalades com aquesta és "molt satisfactori".

Si el temps ho permet, demà la Diada farà sortir al carrer una quinzena d'autors locals perquè interactuïn amb el públic que passejarà pels carrers i les botigues de l'associació de botiguers. Seran autors de Moià, Castellterçol, l'Estany i Calders que han publicat recentment i que de seguida s'han animat a participar, ha explicat la directora de la biblioteca. Cada botiga preveu situar un autor al davant amb una parada on es podran trobar les seves publicacions.

22 abril 2022

324

Més de 750 estudiants omplen Moià de literatura per commemorar Sant Jordi

Els alumnes han escollit poemes de Pep Molist, Fina Girbés i fragments de la saga de Harry Potter

ACN
Moià | 22·04·22 | 13:14 | Actualitzat a les 13:25

Alumnes de l'Escola Pia de Moià llegeixen davant el públic poesia de Pep Molist i Fina Girbés en un dels escenaris repartits pel pobleMés de 750 alumnes de les escoles Pia, Josep Orriols i Roca i de l’Institut han fet que la lectura esdevingui protagonista durant un matí a Moià. Després de setmanes treballant els textos a les aules, aquest divendres al matí els infants i adolescents han interpretat fragments de manera simultània en cinc escenaris repartits pel poble. Amb motiu dels 25 anys de la publicació del primer llibre, s’ha escollit fragments de Harry Potter i també poemes de Pep Molist i Fina Girbés. Com a oients hi tenien els seus mateixos companys, així com també els més menuts de les llars d’infants. La regidora de Cultura, Laia Bonells, ha destacat a l’ACN que es tracta d’una celebració “molt arrelada” amb motiu de Sant Jordi i també és una manera de promoure la lectura “des de la part més lúdica”. 

22 abril 2022

Regió7

8 de des. 2021

Els grups escolars confinats es mantenen estables, però confirmen el lleuger repunt

La dotzena setmana del curs s’ha tancat amb 16 classes en quarantena a la regió central, 7 de les quals són del Bages Al Berguedà, el Solsonès i la Cerdanya no hi ha cap grup a casa, mentre que el Moianès té un centre tancat a Calders

Queralt Casals 

08·12·21 | 06:25


Alumnes de l’escola Sant Ignasi de Manresa en una de les classes del centre aquest primer trimestre dels curs escolar | ARXIU/MIREIA ARSO


Els centres educatius de la Catalunya Central mantenen estable el nombre de grups confinats quan falten un parell de setmanes per acabar el trimestre. Tot i que les dades confirmen el lleuger repunt iniciat fa unes setmanes, aquest es manté contingut i els índex d’incidència de la covid-19 a les aules continuen sent baixos. La dotzena setmana de curs s’ha tancat amb 16 classes en quarantena, les mateixes que la setmana anterior i gairebé la meitat corresponents al Bages. El Berguedà, el Solsonès i la Cerdanya han tancat la setmana sense cap classe en quarantena, mentre que l’Alt Urgell ha confinat el primer grup d’aquest curs.


La incidència de la pandèmia a les aules de les escoles i instituts de la regió central continua sent mínima aquest primer trimestre del curs. El Bages, amb un total de 7 grups confinats, és la comarca on l’afectació de la covid-19 als centres educatius ha crescut més la darrera setmana, seguida d’Osona, amb 5, i del Moianès i l’Anoia, amb dos grups cadascuna. El Berguedà, que l’anterior recompte havia registrat 3 grups, ha tornat al nivell zero que tenia des de final del mes d’octubre.

En el cas del Moianès, que la setmana anterior va sumar els primers grups confinats del curs, té un dels quatre centres que hi ha confinats actualment a Catalunya. Es tracta de la Llar d’infants El Tren Blau, de Calders.

Amb tot, s’ha de tenir en compte que els nous criteris de confinament de les aules fan que el nombre de grups en quarantena contrasti amb el nombre de persones que s’han de confinar a casa (de diferents aules) i els positius registrats els darrers dies. D’aquesta manera, per exemple, la comarca del Bages va tancar la setmana amb 7 grups a casa que sumaven 201 confinats, però en canvi en el conjunt de centres les persones confinades s’enfilaven fins a les 693 (més del triple), amb 193 positius registrats els darrers 10 dies.

En aquesta línia, uns dels casos més notoris es donava ahir a l’escola Riu d’Or de Santpedor on, tot i que no hi constava cap grup confinat, hi ha 83 persones en quarantena, amb 19 positius en 10 dies. Un cas similar es trobava a l’escola Sant Pere de Monistrol de Montserrat on ahir hi constaven 76 confinats o al centre Ametllers de Sant Joan de Vilatorrada, amb 68 persones en quarantena.

Pel que fa a les dades de tot Catalunya, en la línia de la regió central la incidència continua sent molt baixa. Segons el departament d’Educació, ahir constaven 121 grup confinats dels aproximadament 72.000 que hi ha, el 0,17%. En total, a les escoles del país hi ha 27.337 persones en quarantena i s’han registrat 6.128 positius en els darrers 10 dies. 

8 desembre 2021

Regió7

23 d’abr. 2021

Escolars de Moià interpreten lectures en cinc escenaris per carrers de la vila

Alumnes de les dues escoles i l'institut han treballat textos de diversos autors a classe que ahir van llegir en públic acn. moià 23.04.2021 | 23:56


Dos alumnes de l'escola Josep Orriols i Roca recitant acn

A Moià, un Sant Jordi, més els alumnes de les escoles Pia, Josep Orriols i Roca i de l'institut Moianès van omplir ahir de lectures els carrers de la vila.

Després de l'aturada de 2020 per la pandèmia, «hi havia moltes ganes», explicava Núria Viladés, responsable de l'extensió del Centre de Recursos Pedagògics del Moianès, impulsors de la iniciatives. Així, després de setmanes treballant a les aules textos de Gianni Rodari, Jean de La Fontaine i la mataronina Lola Casas, ahir al matí els van interpretar simultàniament en cinc escenaris repartits per tot el poble. Com a oients tenien als seus mateixos companys, així com als més menuts de l'Escola Bressol municipal Garrofins i de la Llar d'Infants de l'Escola Pia.

«És una activitat que està molt arrelada al municipi i aquest any, tot i les restriccions, creiem que valia la pena no perdre-la», assegurava la regidora d'Educació de l'Ajuntament, Laia Bonells, tot subratllant com alhora això afavoreix «acostar-los a la lectura».

23 abril 2021

Regió7

18 de set. 2020

Castellterçol inicia el curs escolar sense incidències

 


setembre 18th, 2020 Dídac Garcia


Tant l’Institut – Escola Ramona Calvet com la Llar d’Infants L’Espurna han començat el nou curs complint totes les mesures sanitàries i educatives.

En el cas de la Llar d’Infants L’Espurna, els professionals del centre ja reben els nens i nenes des del dilluns 7 de setembre, que és quan es van obrir les portes en l’horari habitual. En total hi ha 15 infants preinscrits que ocupen prop d’un 58% de les 26 places de les que disposa el centre. Iolanda Domènech, directora del centre, afirma que en els primers dies “no hi ha por, però sí que hi ha molta precaució i la gent és molt respectuosa amb tota la normativa”.

El protocol de la Llar d’Infants prohibeix a les famílies entrar fins a l’interior a deixar els infants. De fet, el centre demana que sigui només un adult qui acompanyi el nen o nena fins a la porta de l’exterior on serà recollit per una de les 5 mestres de la llar. Allà, els infants es canvien les sabates i un cop dins es renten les mans. Segons Domènech, “tothom ha entès el protocol i l’ha respectat”.

D’altra banda, l’Institut – Escola Ramona Calvet va iniciar les classes aquest dilluns 14 de setembre. Segons el director Francesc Xavier Ruiz, els primers dies han sigut “força normals dins la situació excepcional” i ho atribueix al fet que “les famílies estiguéssin informades des de fa temps”. Pel que fa als alumnes, Ruiz destaca que han arribat “expectants per aquesta nova situació” però que s’han seguit totes les indicacions amb tranquil·litat. El director de l’escola també ha subratllat les ganes de retrobament de tot el professorat i alumnes.

Com a mesures preventives, el protocol de l’escola obliga a esglaonar les entrades i sortides. A més, es fa per portes diferents per tal de no acumular tot l’alumnat a les escales o als passadissos. També és obligatori l’ús de la mascareta en tot moment pels majors de 6 anys i tothom s’ha de rentar les mans diverses vegades. Finalment, el centre educatiu es desinfecta, amb l’ajuda de l’Ajuntament, tant en horari lectiu com per la tarda.

18 setembre 2020

OnaMoianès