Es mostren els missatges amb l'etiqueta de comentaris pàrquing. Mostrar tots els missatges
Es mostren els missatges amb l'etiqueta de comentaris pàrquing. Mostrar tots els missatges

29 de maig 2024

Moià obre la planificació de la mobilitat a diferents sectors socials

L’Ajuntament comença a treballar en un nou document que vol recollir les necessitats de segments de població específics i que ha de definir la incidència del pàrquing del CAP
Entrada sud de Moià per la carretera de Manresa a Vic / ARXIU/DAVID BRICOLLE


David Bricollé
Moià 29 MAI 2024 13:13 Actualitzada 30 MAI 2024 6:25

Moià començarà a definir un nou pla de mobilitat que ha d’establir els punts de vista, els criteris i les mesures que s’han d’aplicar en els pròxims anys, a partir de dos elements clau, segons ha explicat el regidor de l’àrea, Xavier Bach. D’una banda, un de caràcter pragmàtic que no apareixia en el document vigent fins ara, com ha estat la posada en servei (el desembre del 2022) del pàrquing soterrat de la plaça del CAP. De l’altra, un de caràcter més conceptual: es vol tenir una proposta molt més ajustada a les necessitats de diferents sectors socials de població i, molt concretament, es vol modelar a partir d’introduir-hi la perspectiva de gènere. «Volem buscar altres mirades, que no siguin les de les persones que sempre alcen la veu, que sempre exigeixen. Hi ha molta gent que potser se’ls escolta poc i que demanda una mobilitat diferent, i els hem d’anar a buscar, fins i tot de manera explícita», explica Bach. Amb aquest objectiu, aquest dijous 30 de maig s’ha convocat un acte (a 2/4 de 7 de la tarda a l’auditori Sant Josep) que servirà de primera presentació i, alhora, de sessió participativa per començar a confeccionar el nou pla, els resultats del qual es començaran a concretar a la tardor.

Moià ha estat triat per la Diputació per fer una prova pilot d’aplicació de la perspectiva de gènere en la planificació de la mobilitat

La capital del Moianès ja té un pla de mobilitat vigent que s’ha anat executant i del que, fins i tot, encara queden mesures per aplicar. Per exemple, s’ha anat fent realitat ja un tancament progressiu del centre al trànsit rodat (fins ara, sobretot, al voltant de la plaça de l’església). I s’ha de materialitzar la implantació de sentits únics en carrers de sectors més perifèrics, «que anirem aplicant per fases i per barris, tal com ens marcava ja aquell pla vigent fins ara».


Però l’Ajuntament considera que cal un nou document que marqui noves directrius i que ho faci, a més, d’una manera «més oberta», des de noves perspectives. Per aquest motiu, en el procés que ara es comença, segons ha explicat el regidor, no es vol acotar el debat a uns aspectes predeterminats, «perquè la gent s’expressi sobre tot allò que el preocupa en relació amb la mobilitat a Moià».

La connexió del pàrquing soterrat

Tanmateix, Xavier Bach sí que ha apuntat dos temes que es posaran sobre la taula. D’una banda, la incidència del pàrquing soterrat, «perquè és una peça que canvia molt la perspectiva de la mobilitat a Moià». En aquest cas, no només de l’estacionament a la vila, sinó també sobre com es canalitzen les connexions cap a aquest aparcament: «Sobretot pel que fa a les sortides, s’ha d’acabar de veure si tot el trànsit s’ha d’acabar canalitzant pel carrer Sant Sebastià o Santa Magdalena, i aquest seria un dels temes de debat. Cap a on orientar la sortida del pàrquing», exposa Xavier Bach.
Es pàrquing sota la plaça del CAP es va posar en servei el desembre del 2022 / ARXIU/E. V.

De l’altra, després que el pla vigent ja incidís en una de les artèries principals, l’avinguda de la Vila (tram urbà de la carretera C-59, que creua el poble d’est a oest), en el nou es vol debatre la connectivitat del tram urbà de la carretera de Vic.
 

Prova pilot

Però, sobretot, en l’elaboració d’aquest document es vol incorporar «sensibilitats diferents». En aquest sentit, Moià ha estat seleccionat (juntament amb el Prat de Llobregat) per la Diputació de Barcelona per, com a prova pilot, aplicar la perspectiva de gènere en la planificació de la mobilitat. Una de les iniciatives ja programada per aplicar-ho és «una marxa exploratòria no mixta, amb la que volem aconseguir una descoberta de l’entorn a través de la mirada de dones i persones no binàries», explica el regidor, que detalla que es dinamitzarà i canalitzarà a través del col·lectiu Punt6 (que es presenta com una entitat per promoure l’urbanisme feminista en la vida quotidiana).


Xavier Bach argumenta els motius d’aquesta introducció de la perspectiva de gènere en la planificació: «si mires com són les mobilitats dels homes i la de les dones dins d’un municipi com pot ser el nostre, s’observa que hi ha diferències. Es pot veure que la de les dones és una mobilitat molt més relacionada encara majoritàriament amb les activitats de tenir cura. Una mobilitat alta, molt freqüent, i tradicionalment molt més a peu. Per tant, ens cal planificar des d’aquesta perspectiva, que alhora vol dir promoure l’accessibilitat més sostenible». També, des d’aquesta mirada, es vol «detectar espais on es pugui tenir certa percepció d’inseguretat, la qual cosa també acaba condicionant aquesta mobilitat interna».


Segments concrets

A més a més, explica Bach, s’ha començat a treballar en altres àmbits de població específics: «un d’aquests és la població jove, anant als alumnes de l’institut perquè ens defineixin quines són les seves xarxes de mobilitat quotidiana. Però també volem fer tallers amb centres especials que tenim a Moià, com la llar Els Avets, que treballa amb persones amb discapacitat intel·lectual; el col·lectiu TEA, que treballa amb infants autistes; també amb població immigrada de Moià, perquè ens expressin les seves necessitats de mobilitat; i ja ens hem anat reunint amb les direccions dels diferents centres educatius i de la residència per saber les necessitats de diferents sectors de població, i que no són els que de manera comuna ens arriben». El regidor conclou que «el lema del pla és ‘Fem accessibles les activitats quotidianes’. Per això volem recollir els punts de vista del màxim de col·lectius».

La sessió explicativa i participativa d’aquest dijous està oberta a tota la ciutadania i durant un temps hi haurà una bústia oberta per a aquesta fase de recollida de propostes, que es canalitzaran mitjançant el treball d’una consultoria, del que en sortirà el document que es preveu tenir a punt de cara a la tardor. 

29 maig 2024

Regió7

3 de febr. 2024

Moià posarà barrera al pàrquing sota el CAP per regular-ne l’accés com una zona blava

Les places de rotació seran gratuïtes les dues primeres hores, i n’hi haurà una part per a lloguer temporal


Interior del pàrquing sota la plaça del CAP, que es va obrir el desembre del 2022 AJUNTAMENT DE MOIÀ


David Bricollé
Moià | 03·02·24 | 06:25

L’Ajuntament de Moià té previst implantar aquest primer trimestre de l’any el dispositiu per poder realitzar un control adequat de l’aparcament soterrat de la plaça del CAP, que va posar en servei fa poc més d'un any i que al llarg d’aquest temps ha funcionat amb accés lliure (tot i que a les nits es tanca), amb limitació de temps però sense pagament. El pas que ha de materialitzar el consistori i que ja té aprovat és la implantació dels mecanismes (barrera de control d’entrada i sortida amb dispensació de tiquet, màquina de pagament, càmeres lectores de matrícula...) perquè pugui fer plenament el servei de pàrquing, tot i que el plantejament des del punt de vista d’utilització i de cost per a l’usuari és que sigui «com una zona blava», segons ha detallat Xavier Bach, regidor de Mobilitat.


Bach ha posat en relleu que al llarg d’aquest primer any l’equipament s’ha consolidat com a referència d’espai d’aparcament per accedir al centre del poble, la qual cosa s’ha traduït en una «descongestió» del nucli urbà. I que, tot i que no en tenen dades concretes (precisament perquè no hi ha els mecanismes d’entrada i sortida que pròximament permetran també fer-ne el registre), sí que se n’ha constatat «una elevada utilització continuada, amb alguns pics en què fins i tot s’ha arribat a omplir, com ara per la festa major o durant les passades festes de Nadal, però alhora garantint gairebé sempre que qui vulgui utilitzar-lo hi trobarà lloc».


Així, un cop s’instal·lin i es posin en marxa tots els elements de control, el plantejament (emparat amb una ordenança ja aprovada, la de prestació del servei d’aparcament públic del pàrquing soterrat) és que una norantena de les 135 places (n’hi ha 8 més de càrrega elèctrica i 4 per a minusvàlids) siguin específicament per a l’estacionament rotatori, que oferirà dues primeres hores gratuïtes, i a partir de la tercera tindrà un preu (per a un cotxe) d’1,50 euros l’hora.


A més a més, segons ha detallat Xavi Bach, es destinaran 44 places a aparcaments de pupil·latge, és a dir, que se’n podrà fer un lloguer temporal. Amb tres modalitats: un abonament mensual per disposar de la plaça les 24 hores del dia amb un preu (al mes) de 50 euros; un altre per a ús diürn (entre les 8 del matí i les 8 del vespre) amb un cost de 30 euros al mes; i un tercer d’ús nocturn (de 8 del vespre a 8 del matí) amb un preu de 25 euros mensuals. La sol·licitud d’abonaments s’haurà de tramitar a través de l’Oficina d’Atenció Ciutadana, a l’ajuntament. També hi haurà una taula de tarifes per a la utilització de les places de recàrrega de vehicles elèctrics.

El fet de poder-hi regular l’accés permetrà també tancar el pàrquing a la nit, però que s’hi pugui aparcar encara que l’hora de marxar sigui més enllà de l’horari de tancament. És a dir, hi haurà una franja d’obertura general, però si el cotxe és a dins es podrà treure en qualsevol moment, i els que en tinguin abonament podran entrar-hi o sortir-ne a l’hora que ho necessitin.

Xavier Bach ha explicat que, quant al plantejament econòmic, «la idea no és recaptar, sinó que l’objectiu essencial és que amb l’ingrés dels tiquets es pugui cobrir el cost de manteniment. En definitiva, que l'ús i l'usuari en mantinguin el cost». I posa en relleu que es tracta d’un servei que «volem que ajudi especialment el comerç local que tenim al centre del poble».


Bach destaca d’aquest equipament posat en servei ara fa poc més d’un any que «la gent s'ha acostumat a utilitzar-lo, de manera que quan va al centre o ve a Moià des d’altres municipis de l’entorn ja hi va directe», la qual cosa ha restat «molt trànsit que tècnicament s’anomena d’agitació. Tot aquell que anava circulant pel mig del poble per mirar de trobar aparcament. Ara ja saben on n’hi ha. Ems ha ajudat molt a descongestionar». I el fet de disposar-ne, tal com va informar Regió7 el novembre passat, ha permès també emprendre mesures de restricció de trànsit a una part del nucli antic i eliminar aparcament d’alguns carrers.

El regidor també ha explicat que al llarg d’aquest any l’Ajuntament també haurà d’emprendre una actualització del pla de mobilitat, «perquè en el vigent aquest aparcament encara no funcionava, i el fet que ara en disposem ens dona una altra oportunitat de repensar, per exemple, si cal reajustar algun sentit de circulació. Per exemple, revisar la mobilitat que ens genera l’entrada i sortida d’aquest pàrquing i si això ens ha de fer introduir algun canvi». El pàrquing disposa de tres plantes, una de les quals de moment no es va habilitar amb places d'aparcament, però està preparada per si en un futur és necessari ampliar-ne el nombre.

És un equipament, l'obertura del qual, més enllà de la seva funcionalitat, tenia una càrrega simbòlica. Va ser una de les obres fallides de la societat municipal MoiàFutur, juntament amb la construcció del CAP i l'antiga caserna de la Guàrdia Civil. Es va estrenar el desembre del 2022 després d’un llarg periple judicial i burocràtic que l’havia deixat en desús durant anys. I és que, aquest equipament ja el va desenvolupar l’antiga societat municipal MoiàFutur, però va acabar fent fallida i el projecte va quedar aturat. Més tard, i després d’un llarg procés amb un concurs de creditors, finalment l’Ajuntament el va poder adquirir i reprendre’n la proposta de funcionament. 

3 febrer 2024

Regió7

22 de set. 2023

L’Ajuntament de Moià haurà de pagar per sentència 133.000 euros per l’ús d’un solar privat

El consistori va utilitzar el terreny durant anys, pagant-ne lloguer, com a pàrquing públic, però el va seguir ocupant quan el contracte ja estava extingit i el propietari n’ha reclamat la indemnització

Solar del carrer Santa Magdalena, quan encara s'usava d'aparcament ARXIU/MIREIA ARSO


David Bricollé
Moià | 22·09·23 | 06:25


L’Ajuntament de Moià ha de pagar més de 130.000 euros per l’ús que va fer d’un solar privat com a pàrquing públic més enllà del termini que hi havia estipulat en el contracte inicialment signat. Així ho ordena una sentència judicial que dona resposta al recurs que va interposar el propietari del terreny, que va fer una reclamació en base a una clàusula d’indemnització que hi havia en el contracte de lloguer, que establia una penalització diària si l’espai estava ocupat més temps de l’acordat. El resultat d’aquesta sentència es va conèixer en el ple celebrat aquest dimecres al vespre pel consistori moianès, ja que s’hi va introduir en l’ordre del dia un punt per la via d’urgència per aprovar una modificació de crèdit per fer front al pagament immediat d’aquesta indemnització, que en total puja a 133.213 euros. L’alcalde moianès, Dionís Guiteras, va explicar en el ple que l’Ajuntament hi ha presentat recurs, però que mentre aquest no es resol la persona demandant ha demanat l’execució provisional de la sentència, petició que el jutge ha acceptat.


El fet se circumscriu a un solar situat al carrer Santa Magdalena, darrere del CAP, que durant 13 anys es va destinar a aparcament públic (amb una trentena de places) i on també hi havia un punt de contenidors de deixalles. A final del 2021 l’Ajuntament ja el va haver de deixar lliure arrel d’una primera sentència del Jutjat de primera instància de Manresa, que va considerar extingit el contracte amb la propietat i va ordenar que es desocupés.


Quan va sortir aquell primer pronunciament que va obligar l’Ajuntament a deixar de fer ús del terreny, Guiteras ho va contextualitzar explicant que al 2011, quan AraMoià va entrar al govern, «es va demanar a tots els propietaris als que es llogava espais que fessin una rebaixa perquè no hi havia capacitat per poder-ho pagar». En aquest cas, va dir, «el propietari, legítimament, va decidir que no volia renovar-lo. El tema era la discussió de si s’acabava o no el contracte d’una manera voluntària o d’una manera definitiva. Nosaltres vam intentar negociar, però no s’arribava a un acord. Al final, el propietari, legítimament, va portar el cas al jutjat perquè resolgués. Ell tenia unes aspiracions i l’Ajuntament consideràvem que hi havia una altra realitat».


El fet és que aquell recurs interposat pel propietari va acabar el 2021 amb l’ordre judicial de deixar lliure el solar (es va fer efectiu a final d’aquell any), perquè en no arribar a cap nou acord per estendre’l el jutge va donar per liquidat el lligam contractual. Un acord que, així, havia finalitzat formalment el 31 de desembre del 2018, que el consistori va intentar renegociar a la baixa, però que no s’havia acabat renovant. Però tenia una segona part, de la que ja en aquell moment va advertir la llavors i encara ara portaveu de Junts, Maria Tarter, ja que el conveni signat 13 anys enrere entre les dues parts deia que si l’Ajuntament «no deixés el solar lliure i vacu en les condicions descrites i en el termini convingut», la corporació local «haurà de satisfer una indemnització diària de cent euros per cada dia que duri l’incompliment». En base a aquesta clàusula, la propietat va engegar un nou procés judicial per reclamar aquesta indemnització sobre el temps que el solar va seguir fent les funcions d’aparcament públic. En concret, i segons la modificació de crèdit aprovada per via d’urgència al ple de dimecres, són 113.000 euros de penalitat per incompliment de contracte; 5.912 d’interessos de demora i 14.300 per arreglar el solar i deixar-lo a nivell de carrer.

En la sessió plenària, el grup municipal de Junts (a l’oposició) va votar en contra tant de la urgència com de la modificació de crèdit perquè, segons va argumentar la seva portaveu, «d’aquest problema ja en vam avisar des del 2019, ja que el propietari va notificar a final del 2018 a l’Ajuntament en temps i forma que no volia renovar el contracte de lloguer, però tot i això l’Ajuntament va seguir utilitzant aquest espai com a pàrquing públic. Vam avisar que això arribaria, l’Ajuntament va ser sentenciat a desnonament per incompliment de contracte, vam estar d’okupes un parell d’anys. I ja vam avisar que després del desnonament vindria la indemnització econòmica perquè hi havia una clàusula en el contracte que era molt clara. I fins i tot ja la vam estimar en uns 100.000 euros». «Per tot plegat», va afegir Maria Tarter en el seu torn d’intervenció, «en cap cas podem donar suport a aquesta modificació i hi farem al·legacions i el recurs corresponent perquè considerem que no és l’Ajuntament el que ha de fer aquest pagament, sinó els responsables de la decisió, en aquest cas l’equip de govern d’AraMoià, que no va donar ordre de deixar sense ús aquesta parcel·la i aplicar les clàusules que hi havia en aquest contracte».

Per la seva part, l’alcalde va exposar que, «com ja hem explicat en moltes ocasions, quan va caducar aquest contracte el propietari va estar negociant amb l’Ajuntament per poder-lo renovar i, mentrestant, nosaltres no podíem pagar aquests rebuts perquè no hi havia contracte. Era ell qui tenia ganes de negociar. Suposo que li ha sortit bé la jugada, però en cap moment no va ser cap altra la intenció que la de negociar constantment, també per part seva. Ara el jutge ha resolt, nosaltres no hi estem d’acord i per això hi hem presentat recurs». 

22 setembre 2023

Regió7

18 de des. 2022

Moià inaugura el polèmic aparcament de la plaça del CAP

Les obres van començar el 2007 i han sigut el gran símbol de la crisi del deute del municipi

Guillem Freixa
18/12/2022 | 22:07

 

Un moment de la inauguració |

La història més recent de Moià es podria explicar a través de l’evolució de les obres de l’aparcament soterrat de la plaça del CAP. L’any 2007, amb la bombolla immobiliària a punt d’explotar, es va iniciar la construcció del nou centre d’atenció primària al poble. El projecte comptava amb un aparcament a sota terra de tres plantes. L’execució de tot plegat va quedar aturada poc després, coincidint amb l’esclat de la crisi del totxo. L’any 2011 es van poder finalitzar les obres del CAP i de la plaça, però amb el deute de Moià totalment desbocat, l’aparcament va quedar aturat i abandonat fins aquest 2022. Al llarg d’aquests 10 anys i vinculat a l’aparcament, hi ha hagut dos concursos de creditors i la liquidació definitiva de la societat municipal que ho va impulsar, MoiàFutur. Tot i això, amb molts esforços, l’aparcament s’ha pogut mantenir en mans de l’Ajuntament, i amb les arques del poble ja sanejades, al maig van començar les actuacions per posar-lo en funcionament.


La inauguració es va fer dissabte, i tal com apuntava l’alcalde, Dionís Guiteras, l’obertura de l’aparcament “és molt més que posar en funcionament un equipament”. I és que, d’una banda, l’estructura física permetrà resoldre la històrica manca de places per estacionar del poble, així com acabar de desplegar el Pla de Mobilitat Urbana aprovat el 2017. De l’altra, la inauguració va significar el final d’una etapa, “la del deute desbocat fruit de la borratxera immobiliària de principis dels 2000”, exclamava Guiteras. En aquest sentit, va insistir en la idea de “tancar una carpeta”, que ha fet que l’endeutament de Moià passés del 395% al zero en 12 anys. De tenir una obra faraònica aturada, a recuperar-la “per dinamitzar el comerç i aconseguir un poble més verd i amable per a les persones”. L’alcalde va agrair “l’esforç de la gent de Moià”, ja que el cost de l’aparcament s’haurà enfilat fins a sis milions d’euros, així com també de tots els regidors que han passat pel consistori aquests anys, “i a on fins i tot hem posat en risc el patrimoni personal”.


L’aparcament de la plaça del CAP entrarà en funcionament aquest dimecres. En total es posaran a disposició de la ciutadania 147 places repartides en dues plantes: 135 per a vehicles convencionals, 8 seran de recàrrega elèctrica, i 4 per a minusvàlids. En els tres primers mesos de funcionament s’aplicarà la mateixa metodologia que en l’actual zona blava: utilitzant el rellotge es podrà deixar el cotxe a l’aparcament fins a dues hores de manera gratuïta. A partir del mes de març, les dues primeres hores d’estada tampoc tindran cap cost “amb la voluntat que la gent ho utilitzi per venir a comprar”, i a partir de la tercera costarà 1,5 euros per hora. També hi haurà disponibles abonaments per tenir places en propietat, d’ús diürn o nocturn. Queda per executar la tercera planta, que en funció de l’ús i ocupabilitat de l’aparcament es valorarà en un futur si cal obrir-la. La gestió de l’equipament serà directe des de l’Ajuntament.
L’obertura de l’aparcament permetrà desencallar un seguit d’accions recollides en el pla de mobilitat urbana. Tal com va comentar un dels membres de l’equip redactor del pla, Pau Hosta, “es tracta de fer d’això una oportunitat per posar les persones al centre de l’espai públic”. En aquest sentit, va desgranar que a Moià el 70% de l’espai públic està destinat al cotxe, “quan el 60% dels desplaçaments es fan a peu”. De l’equip redactor també van intervenir Joan Estevedeordal i Xavi Bach, que va animar els polítics “a ser valents i a tirar endavant totes les accions que es recullen en el pla”.

18 desembre 2022

el9nou

17 de des. 2022

Moià inaugura el pàrquing soterrat de la plaça del CAP, amb 147 places

L'equipament permetrà implantar el pla de mobilitat, reduint places de zona blava al centre del poble i guanyant algun carrer de vianants

Anna Costa
Moià | 17·12·22 | 17:04 | Actualitzat a les 20:24

Moià inaugura el pàrquing soterrat de la plaça del CAP Eduard Vega

Moià ha inaugurat aquest migdia el pàrquing soterrat de la plaça del CAP, amb 147 aparcaments distribuïts en dues plantes. Concretament, hi ha 135 places per a vehicles, 8 més per als de càrrega elèctrica, i 4 per a minusvàlids. L'equipament entrarà en funcionament dijous, 22 de desembre, i estarà obert cada dia de 2/4 de 8 del matí a les 10 de la nit.

De moment, serà gratuït però amb una estada màxima de dues hores, que caldrà indicar amb el rellotge horari, igual que es fa a les zones blaves. A partir del març es posarà en marxa el sistema d'accés de pagament, amb les dues primeres hores gratuïtes i a partir de la tercera amb un preu d'1,5 euros/hora, podent aprofitar vals de descompte dels comerciants. A partir del març també es podran sol·licitar places de lloguer fix i places diürnes i nocturnes.

El pàrquing disposa de tres plantes, una de les quals no s'ha habilitat amb places d'aparcament però està preparada per si més endavant és necessari ampliar-ne el nombre.
 

Onze anys d'obres aturades
L'alcalde de Moià, Dionís Guiteras, ha expressat la satisfacció de poder disposar del pàrquing soterrat de la plaça del CAP. En la seva intervenció a l'acte inaugural d'aquest migdia ha recordat que ha estat "un procés llarg i difícil". Les obres del conjunt (CAP, plaça i pàrquing) van començar el desembre del 2007 i van quedar parades per manca de finançament. Les obres del CAP i la plaça es van acabar al 2011, però les obres del pàrquing han estat parades fins al maig del 2022.

Va ser una de les obres fallides de la societat municipal MoiàFutur, juntament amb la construcció del CAP i l'antiga caserna de la Guàrdia Civil. El deute total de l'Ajuntament i societat MoiàFutur va ser d'uns 25,5 milions d'euros l'any 2011. Tal com ha detallat Dionís Guiteras, "la societat municipal MoiàFutur ha hagut de passar per dos concursos de creditors i la liquidació definitiva de la societat. Els membres del consell d'administració de la societat han hagut de posar en risc el seu patrimoni personal per poder arribar fins a la solució final i ha estat un èxit de tot el poble que definitivament tant el pàrquing com la caserna siguin municipals". El cost total de l'obra del pàrquing ha estat de gairebé 6 milions d'euros.
L'alcalde de Moià, Dionís Guiteras, en la seva intervenció a l'acte inaugural del pàrquing Eduard Vega

Segons l'alcalde, "la decisió de fer el pàrquing és un dels símbols del deute de l'Ajuntament de Moià, ja que és un pàrquing desmesurat per la capacitat que té el poble. Però era un projecte ja iniciat i l'havíem d'acabar". Resol, això sí, la reivindicació de la manca d'aparcament al centre del poble. Dionís Guiteras també ha explicat que de cara a la primavera s'eliminaran zones blaves de diversos carrers: "permetrà esponjar el centre del poble, tenir una millor distribució i garantir la seguretat del vianant".

Pla de mobilitat
La inauguració del pàrquing permet implantar el pla de mobilitat que millorarà el comportament del trànsit roda a Moià. Algunes zones passen a ser carrers de vianants i en d'altres s'eliminaran places de zona blava. Segons els redactors del pla de mobilitat, Pau Hosta, Xavi Bach i Joan Estevadeordal, "podent gestionar bé l'aparcament podrem gestionar la mobilitat del poble, és una oportunitat que hem d'aprofitar".


MESURES

Carrer la Tosca: des d'aquest desembre és una carrer de vianants. L'accés rodat només està permès als veïns del carrer i en sentit baixada. Per al 2023, es preveuen les obres de rehabilitació i la construcció d'una plataforma única per fer-lo més accessible.
Carrer Sant Antoni i plaça Església: es traurà la zona blava i es reubicarà la plaça de minusvàlids. Es posarà un aparcament de 15 minuts màxim.
Carrer Jacint Vilardell: s'eliminarà la zona blava i es convertirà en zona 15 minuts, per recollir compres. Mantenir la zona de minusvàlids.
Carrer Sant Josep: s'eliminarà la zona blava i serà zona de 15 minuts, per facilitar el pas dels vehicles d'emergència.
Plaça Moianès: Es traurà l'illa de zona blava i es reordenaran la resta de places.
Avinguda de la Vila: un cop es tingui l'autorització del Servei de Carreteres, s'eliminarà la zona blava i es deixaran només algunes places de càrrega i descàrrega, així com aparcaments de 15 minuts.
 

Els primers mesos funcionarà igual que els aparcaments de zona blava Eduard Vega

17 desembre 2022

Regió7

16 de des. 2022

Moià deixa enrere l’episodi del deute del municipi amb la inauguració del pàrquing del CAP

L’equipament de 144 places es posarà en marxa oficialment el proper dijous 22 de desembre com a zona blava ACN
16/12/2022 | 16:28
Moià


L'aparcament funcionarà com a zona blava | ACN

Aquest dissabte s’inaugura el pàrquing soterrat del CAP de Moià. Es tracta d’una de les obres símbol del desgavell econòmic que el 2011 va portar la capital del Moianès a una situació financera molt complicada. Moià tenia llavors un índex d’endeutament del 395%, el més alt de tot l’Estat.

Amb l’entrada del nou govern i els reajustos que van fer els republicans la situació s’ha aconseguit endreçar finalment aquest octubre, dotze anys després, moment en què s’ha arribat al 0% d’endeutament. Per l’alcalde, Dionís Guiteras, el pàrquing és “el símbol d’una època que per sort ja ha passat, la d’estirar més el braç que la màniga”. L’equipament de 144 places es posarà en marxa oficialment dijous que ve com a zona blava.

“Per sort demà enterrem una manera de fer amb despeses sense cap tipus de sentit i obres faraòniques”, destaca Dionís Guiteras, en referència a la inauguració aquest dissabte del pàrquing soterrat del CAP de Moià. “A partir d’ara aquest forat agafarà vida, i serà l’inici de l’etapa de la mobilitat sostenible de Moià. Un municipi més amable pels vianants”, afegeix el batlle.

Guiteras ha explicat que el cost total de l’obra “és difícil de determinar”. S’estima que la inversió s’apropa als 6 milions. “Si tenim en compte que es tracta d’un pàrquing, és una aberració. Però no hem pogut fer una altra cosa que tirar-ho endavant”, assenyala l’alcalde. Per Guiteras, “el que no hagués tingut sentit hauria estat haver pagat tots aquests diners sense tenir després l’actiu”. En la seva etapa com a alcalde des del 2011, s’ha hagut de dedicar 2,7 milions per a pagaments a proveïdors i 600.000 euros per fer les reformes i poder obrir.

La inauguració i obertura de portes serà dissabte, malgrat que fins que no passi per ple dijous que ve no s’hi podrà aparcar. “Dissabte serà un dia important per Moià, perquè s’obrirà un espai on no hi ha accedit ningú”. Fins que la tarifació no s’aprovi i passi els tràmits necessaris, el pàrquing s’obrirà al públic com si fos una zona blava, amb dues hores d’aparcament gratuït regulat per rellotge. A partir del març es començarà a pagar a partir d’aquestes dues hores.

Inicialment el projecte contemplava un equipament amb tres plantes, malgrat que se n’obriran només dues amb 144 places. Dionís Guiteras ha explicat que la tercera no s’ha obert “per una qüestió econòmica”, però també perquè primer volen valorar si realment tants aparcaments són necessaris. “Les perspectives per obrir aniran segons si hi ha demanda”, assenyala.
 

Els comerciants celebren l’obertura
L’obertura del pàrquing ha estat una notícia molt celebrada pels comerciants del centre. Feia anys que reclamaven una solució a la mobilitat de la zona. “La gent s’enfada perquè no pot aparcar. Alguns explicaven que anaven al supermercat perquè els era més fàcil”, es queixa l’Anna, una de les comerciants del carrer principal.

Maria Bover, de Can Vives, explica que estan molt contents després de tant de temps amb mancances d’aparcament. “Feia molta falta aquest servei, no només per la gent del poble, sinó també pels que puguin venir de la comarca o rodalies”, subratlla. “Molta gent ens havia deixat de venir perquè no sabien què fer amb el cotxe”, lamenta. “Ara estem molt agraïts, per fi l’ajuntament ho ha aconseguit i la setmana que ve la gent ja podrà començar a venir i gaudir de l’aparcament”, afegeix. “Esperem que el comerç es torni a incentivar”, conclou.

De la seva banda, la Rosa Maria Clarà, de Can Truques, s’ha mostrat contenta per la notícia de l’obertura del pàrquing, però retreu que han passat un darrer any en què han patit molt pel tancament “de cop” d’un pàrquing que un privat havia cedit a l’Ajuntament on hi cabien unes 30 places i que va decidir no renovar el contracte. “S’havia de mirar de fer alguna cosa fins que el pàrquing del CAP estigués a punt”, diu.

16 desembre 2022

el9nou

Moià ja té a punt el pàrquing soterrat de la plaça del CAP, que estrenarà dijous

Aquest dissabte es farà la inauguració oficial en una jornada de portes obertes entre les 11 i les 2

Redacció
Moià | 16·12·22 | 06:30


Plaça del CAP, sota la qual hi ha el futur aparcament ARXIU | AJUNTAMENT DE MOIÀ

Després de més d’una dècada d’entrebancs, Moià podrà disposar finalment de l’esperat aparcament públic soterrat de la plaça del CAP. Si bé la inauguració oficial es farà aquest dissabte a les 12 del migdia en el marc d’una jornada de portes obertes durant tot el matí, l’equipament no entrarà en servei fins al proper dijous, 22 de desembre, segons han informat fonts municipals.

El nou pàrquing, amb entrades per la plaça del CAP, des del carrer Santa Magdalena i des del carrer de la Tosca, de moment s’estrenarà amb dues de les seves tres plantes, que permetran disposar de 147 places per a vehicles. Dijous entrarà en funcionament entre les 7.30h del matí i les 22.00h de la nit, i de moment ho farà de forma gratuïta com a zona blava temporal amb una estada màxima de 2 hores, que caldrà indicar col·locant el rellotge horari en un lloc visible. El proper mes de març es posarà en marxa el sistema d’accés de pagament, de manera que les places de rotació continuaran sent gratuïtes les dues primeres hores, però a partir d’aquesta segona hora s’haurà de pagar. A partir del març també es podran utilitzar les places de lloguer fix.

Aquest pàrquing s’estrenarà després d’un llarg periple judicial i burocràtic que l’ha deixat en desús durant anys. I és que, aquest equipament ja el va desenvolupar l’antiga societat municipal MoiàFutur, però va acabar fent fallida i el projecte va quedar aturat. Més tard, i després d’un llarg procés amb un concurs de creditors, finalment l’Ajuntament el va poder adquirir i reprendre’n la proposta de funcionament. L’obra inicial ja havia deixat feta tota l’estructura, però hi faltaven les instal·lacions de serveis, infraestructures d’accessibilitat i el marcatge dels espais. Ja fa uns mesos que es van posar en marxa els treballs d’adequació i finalització de l’aparcament, que es van adjudicar per un import de 529.199 euros, i que la Diputació va finançar en un 90%. Igualment, s’ha adequat l’accés al pàrquing, situat a la planta zero.

Aquest equipament ha d’ajudar a resoldre la manca d’aparcament, que és un dels principals problemes pendents en el nou Pla de Mobilitat de Moià, com també ho són els de circulació en alguns carrers i la manca de rotació de vehicles.

La jornada de portes obertes d’aquest dissabte es farà d’11 del matí a 2 del migdia, i entremig, a les 12, tindrà lloc la inauguració oficial a càrrec de l’alcalde, Dionís Guiteras, i dels tècnics del Pla de Mobilitat de Moià. 

16 desembre 2022

Regió7

6 d’ag. 2022

Moià comença l’adequació de l’aparcament soterrat, que preveu obrir al novembre

S’han iniciat els treballs que permetran acabar i fer funcional dues de les tres plantes del pàrquing sota el CAP, encallat des de fa més d’una dècada

David Bricollé
Moià | 06·08·22 | 06:30 | Actualitzat a les 07:39

 
Interior del pàrquing soterrat, fins ara invisible al públic Laura Serrat


Moià ja té en marxa els treballs d’adequació i finalització de l’aparcament municipal que hi ha sota la plaça del Centre d’Atenció Primària (CAP), que mai no s’ha arribat a obrir al públic i que es troba encallat des de fa més d’una dècada. Tal i com ja a informar aquest diari, l’objectiu immediat de l’Ajuntament és completar i obrir aquest any dues de les tres plantes de què consta l’equipament. L’última previsió que ha apuntat el consistori és la de posar-lo en marxa el proper mes de novembre. Cal tenir present que l’estructura està completament feta, però que el que hi manca son sobretot instal·lacions de serveis, infraestructures d’accessibilitat i marcatge dels espais.

En concret, el projecte que ara ja s’executa preveu adequar dues plantes d’aparcament dotant-les de les instal·lacions necessàries pel seu funcionament així com els paviments, tancaments interiors, exteriors i sectoritzacions.
l’obertura del pàrquing permetrà disposar d'un equipament públic per a 147 vehicles i 4 motos

També s’adequarà l’accés al pàrquing que es troba a la planta 0. A la planta -1 hi haurà 72 places per a vehicles i a la planta -2 es projecten 75 places per a vehicles i 4 per a motos. L’equipament funcionarà com un aparcament públic, amb gestió municipal, on els usuaris hi accediran agafant un tiquet amb registre d’hora d’entrada i a la sortida es pagarà un preu simbòlic pel temps d’estacionament. En total, doncs, l’obertura del pàrquing permetrà disposar d'un equipament públic per a 147 vehicles i 4 motos, complementats a més amb 8 punts de recàrrega de vehicles elèctrics.

Les obres que ara es portaran a terme es va treure a concurs amb un pressupost de poc més de 600.000 euros i, finalment, es van acabar adjudicant per un import de 529.199 euros a Auxiliar de Servicios y Asistencia, SLU, una de les sis empreses que van concórrer al concurs.

El cost de les obres d’adequació de l’aparcament públic soterrat, situat a la plaça del CAP, a l’illa formada pels carrers de La Tosca, Jacint Vilardell, Santa Magdalena i passatge Orriols, es finançarà en un 90% amb una subvenció de la Diputació de Barcelona.

La seva futura obertura permetrà fer efectiu el nou Pla de Mobilitat de Moià, que vol posar solucions a un dels principals dèficits de la capital del Moianès, com és el de la manca d’aparcament (sobretot en caps de setmana, festius i vacances, quan més creix la població amb els residents estacionals), com també els problemes de circulació en alguns carrers, la manca de zona blava o la rotació de vehicles.

El pàrquing és un dels equipaments que inicialment va desenvolupar l’antiga societat municipal MoiàFutur (que va acabar entrant en fallida) i que va quedar aturat, però que posteriorment, i després d’un llarg procés amb un concurs de creditors, l’Ajuntament va poder adquirir i recuperar com a actiu municipal juntament amb l’edifici de l’antiga caserna.

Mentre no disposa d’aquest equipament, l’Ajuntament ha anat emprenent diferents mesures per intentar millorar aquests problemes d’estacionament i mobilitat. Així per exemple, el desembre passat la Policia Local va reiniciar el control de la zona blava del municipi, que és gratuïta però amb temps limitat, per incentivar una rotació de l’aparcament que ja era l’objectiu inicial d’aquest sistema (implantat des de fa anys) però que l’Ajuntament admetia que no es produïa, bàsicament per la falta d’efectius d’agents que ha tingut durant aquests anys. 

6 agost 2022

Regió7

28 de gen. 2020

Moià es proposa completar la primera planta del pàrquing soterrat per posar-la en servei

El consistori va recuperar l'equipament situat sota la plaça del CAP després de presentar una oferta al concurs de creditors de MoiàFutur, però no està acabat pol estrada | moianès 28.01.2020 | 17:13

L'edifici de l'antiga caserna de la Guàrdia Civil és un altre dels actius recuperats de MoiàFutur ARXIU/ÒSCAR BAYONA
L'Ajuntament de Moià treballarà per completar la primera planta de l'inacabat pàrquing soterrani de la plaça del CAP per poder posar aquesta part en servei i facilitar, així, més espai d'aparcament al centre de la vila, que n'està molt mancat. Aquest serà el primer pas del consistori moianès per començar a donar sortida als actius immobiliaris que ara fa poc més de mig any va poder rescatar per al patrimoni municipal de la fallida societat MoiàFutur, que va acabar en concurs de creditors i en subhasta. L'altre actiu recuperat i que espera un futur és l'edifici de l'antiga caserna de la Guàrdia Civil.

La proposta de començar per adequar la primera de les plantes (d'un total de tres) i obrir-la al públic serà inclosa en el nou pla de mobilitat que el partit que governa el consistori, AraMoià, està impulsant i és un dels objectius que s'ha fixat a curt i mitjà termini. Per una banda, es preveu oxigenar la manca d'estacionament en el nucli antic de la Vila de Moià, sobretot en dies d'alta mobilitat, i per l'altra, donar més opcions d'aparcament als moianesos que viuen al centre.

L'alcalde, Dionís Guiteras, assegura que «ara que la demora per la liquidació del deute de l'empresa municipal MoiàFutur ha acabat, seria una bona notícia que els moianesos poguessin gaudir, quan abans millor, dels beneficis d'un nou pla de mobilitat, amb un nucli antic més oxigenat i amb propostes per solucionar la manca d'aparcament. Seria bo per als moianesos que viuen al centre, per als visitants, però també per al comerç del mateix municipi». Una solució que, a més, arribaria de la mà d'una infraestructura que va suposar una despesa molt elevada i que mai no s'ha pogut utilitzar perquè va quedar a mig fer ja fa una dècada.

A través de l'empresa municipal MoiàFutur es va construir el nou Centre d'Atenció Primària del municipi, en funcionament des de fa aproximadament una dècada, i un pàrquing soterrani de tres plantes que inicialment l'Ajuntament (llavors governat per CiU sota l'alcaldia de Josep Montràs) preveia posar en marxa amb una concessió de l'explotació, total o parcial. Però el creixement del deute municipal va aturar en sec la construcció de l'aparcament, impossibilitant-ne l'ús i deixant-lo amb grans mancances per a una possible obertura.

L'Ajuntament de Moià en va recuperar la propietat a mitjan any passat després que el consistori presentés una oferta per aquest actiu (ja que la societat estava en concurs de creditors) que l'administrador concursal va donar per bona ja que va ser l'única que es va presentar.

En concret, es va acceptar una oferta de 195.000 euros presentada —sobre una taxació d'1.576.070 euros. És per això que l'Ajuntament de Moià, sent ja plenament propietari dels béns, té la voluntat de finalitzar amb els acabats necessaris i obrir, d'entrada, la primera planta de l'aparcament.

Després d'anys en estat d'abandonament, però, requerirà una important inversió per poder-lo posar en servei. Quan, el maig de l'any passat, se'n va formalitzar l'adquisició es calculava que les obres per acabar per complet l'aparcament subterrani (les tres plantes) podrien suposar una inversió de mig milió d'euros.

La caserna també espera Una situació similar és la que viu l'antiga caserna de la Guàrdia Civil, en estat d'abandonament des que es va desocupar. L'Ajuntament governat actualment per AraMoià pretén remodelar l'immoble per fer-lo habitable, de manera que pugui posar al mercat un conjunt de pisos de promoció pública amb preus assequibles que s'ajustin al màxim a les característiques del mercat.

L'antiga caserna la va adquirir l'Ajuntament a principi de la dècada passada i l'objectiu inicial ja era destinar-la a habitatge, operació que s'havia de dur a terme també a través de la societat municipal MoiàFutur. Però el projecte va quedar empantenegat per la falta de recursos que va dur l'empresa pública a la fallida i al procés concursal. En aquest cas, l'actual consistori en va poder recuperar la propietat fa poc més de mig any després de presentar una oferta de de 100.125 euros —sobre una taxació de 374.094 euros.

Dionís Guiteras afirma que, malgrat la inversió que cal fer perquè la caserna sigui habitable, tothom pot sortir-ne beneficiat. «D'aquesta manera es posarà més oferta al mercat moianès i els preus del lloguer baixaran». Va ser a final del 2018 quan el jutge va manar a l'administrador concursal la liquidació d'aquests actius, i va donar un termini de tres mesos per trobar compradors. L'Ajuntament de Moià, que es negava a perdre'ls, va presentar la seva oferta tant per l'aparcament com pels pisos de l'antiga caserna, i finalment se'ls va poder quedar perquè la seva va ser l'única.

28 gener 2020

Regió7

Més que un pàrquing

regió7 28.01.2020 | 23:05
El col·lapse econòmic que va crear a Moià el govern de CiU encapçalat per Josep Montràs va condemnar el poble a una dieta draconiana durant anys. D'aquell desastre financer i de gestió, que va acabar portant Montràs als tribunals i convertint Moià en el model del que no ha de ser una administració pública, en van quedar uns quants llegats tenebrosos, el més evident del qual va ser el pàrquing de tres plantes inacabat. Tot el llegat d'aquella etapa ha estat fins ara un llast enorme i lamentable. Tanmateix, ha arribat el moment de començar a convertir-lo en alguna cosa positiva. L'Ajuntament actual, governat per Ara Moià, va poder comprar el pàrquing a preu de ganga (ja l'havia pagat amb escreix per altres bandes) i ara en disposa per posar com a mínim una planta en funcionament. A Moià, municipi de vocació turística, li convé un espai per aparcar al centre tant per als qui compren al comerç local com per als qui visiten el poble. El govern té en perspectiva obrir-lo properament. S'hi hauria d'afanyar. Obrir aquest pàrquing no serà només guanyar un equipament molt interessant, sinó el símbol que Moià gira full i es reconcilia amb el passat.

28 gener 2020

Regió7

Moià vol completar la primera planta del pàrquing subterrani per poder-la posar en servei

El consistori va recuperar l'equipament situat sota la plaça del CAP després de presentar una oferta al concurs de creditors de MoiàFutur, però no està acabat pol estrada 28.01.2020 | 22:49


Edifici de l'antiga caserna, l'altre actiu que es va recuperar de MoiàFutur arxiu/òscar bayona
L'Ajuntament de Moià treballarà per completar la primera planta de l'inacabat pàrquing soterrani de la plaça del CAP per poder posar aquesta part en servei i facilitar, així, més espai d'aparcament al centre de la vila, que n'està molt mancat. Aquest serà el primer pas del consistori moianès per començar a donar sortida als actius immobiliaris que ara fa poc més de mig any va poder rescatar per al patrimoni municipal de la fallida societat MoiàFutur, que va acabar en concurs de creditors i en subhasta. L'altre actiu recuperat i que espera un futur és l'edifici de l'antiga caserna de la Guàrdia Civil.

La proposta de començar per adequar la primera de les plantes (d'un total de tres) i obrir-la al públic serà inclosa en el nou pla de mobilitat que el partit que governa el consistori, AraMoià, està impulsant i és un dels objectius que s'ha fixat a curt i mitjà termini. Per una banda, es preveu oxigenar la manca d'estacionament al nucli antic de la Vila de Moià, sobretot en dies d'alta mobilitat, i per l'altra, donar més opcions d'aparcament als moianesos que viuen al centre.

28 gener 2020

Regió7